ספר העשוי בגלילה ונתגלגל מידו צד אחד מרה"י לרה"ר

כ"ג בשבט תשע"ט - סימן שנ"ב- סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מה הדין בזה באופן עקרוני?מדוע התירו בזה בכתבי הקודש? ומה הדין בכתבי חול שנתגלגלו לכרמלית? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שנ"ב סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסקופה שהיא רה"י, דהיינו, שהיא גבוהה י' טפחים ויש בה ד' על ד', ואדם עומד בה ומחזיק ספר בידו וקורא בו, וספר זה עשוי בגלילה כעין ס"ת, ומחזיק גלילה אחת משני הגלילות, והגלילה השנייה נתגלגלה מידו אל רה"ר שלפני האיסקופה, באופן עקרוני הדין הוא, שאסור להחזיר את הגלילה אליו, ואע"פ שמדאורייתא זה לא נחשב הוצאה מרשות לרשות כיון שהספר עדיין בידו, מדרבנן אסור, שמא כל הספר יתגלגל לרה"ר, ויחזיר אותו אליו ויעבור על דאורייתא, אבל כאן כיוון שמדובר על כתבי הקודש, חז"ל הקלו כדי למנוע את בזיונם שמא ידרכו עליהם, ולכן אמרו, שאם גלילה אחת נשארה בידו, מותר לו להחזירה אל רה"י, אבל שאר ספרי חול שעשויים בגלילה ואנחנו לא מצווים למנוע את בזיונם, אסור להחזיר את הגלילה אליו גם כאשר הם התגלגלו לכרמלית, שגם בזה חוששים שמא הכל יתגלגל ויחזיר אותו אליו, ואע"פ שכרמלית היא רשות דרבנן בלבד.

יש חולקים וסוברים, שבכרמלית מותר להחזיר את חלקו השני של הספר שהתגלגל, אבל אומר המ"ב, שברה"ר שלנו אין להקל בזה, כיוון שיש חשש שהיא רה"ר דאורייתא, ואז יש בזה איסור דרבנן להחזיר את הגלילה שנתגלגלה אליו.

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

פוסטים נוספים