פתיחת דלת חשמלית בשבת ללא אופציה למתח

שאלה

אני דיירת חדשה בדירה שכורה בבניין משותף בתל אביב. ברוב תמימותי שאלתי לפני חתימת החוזה לגבי מפתח לבניין ונענתי שלא אמורה להיות בעיה ושאשוחח עם וועד הבית, הנחתי שהעניין פעוט ושמפתח יפתור את הסיפור, אלא שממש לא כך. בשבת הראשונה בדירה רציתי לצאת להוריד את הזבל אלא שגיליתי שהדלת נעולה במגט חשמלי, כלומר מפתח הוא לא הסיפור וחזרתי לעומת שבאי. ביום ראשון שוחחתי מיד עם חברת הניהול של הבניין שהסבירה שהעניין רציני יותר משחשבתי וש"אין מה לעשות". לטענתם בעבר שומרי שבת היו מתגוררים בבניין ולא נהגו בכבוד ולכן מאז הוחלט על דלת חשמלית בלבד. הסברתי כמובן שאני לא יודעת על העניין אבל אני לא חושבת שראוי להכליל ואשמח אם יתנו לי לקיים את אורח החיים בו אני מאמינה ויאפשרו לי לצאת מהבניין בשבת. לאחר עשרות שיחות וחודש של בירורים עם כל הגורמים הרלוונטיים קיבלתי תשובה שאין מה לעשות ואם ברצוני לתבוע משפטית אני מוזמנת. כבוד הרב מדובר בחצי שנה של חיפושים שבסופו של דבר הגעתי בשוגג לדירה שאין לי איך לצאת ממנה בשבת. כמובן שגאם אם אחליט להגיש תביעה יקח זמן רב מאוד עד שהיא תקרה ואולי עד שיתקנו כבר לא אגור בבניין ואני זקוקה לפתרון מיידי. מה עליי לעשות? יש לציין שלא בכל שבת אני מצויה בדירה.

תשובה

שלום וברכה

אין לי פתרון מלבד להתפלל שיתחשבו בך ויביאו לך מפתח, או מצד שני לחפש דירה אחרת.

ככל שאת מתאמצת יותר למען כבוד שבת, ומקריבה יותר כדי שלא לחלל את השבת חס ושלום, את זוכה לקבל יותר מהשפע של שבת שהיא מקור הברכות.

אין לי את הידע המשפטי לייעץ לך באיזה צורה ניתן להפעיל עליהם לחץ, אולם אני משוכנע שהיא קיימת, בפרט אם אין ויכוח שהם הבטיחו במעמד חתימת החוזה מפתח שבת, אם כי בעתיד חשוב שזה יהיה רשום בחוזה בצורה ברורה שבלי מפתח שבת אין חוזה.

ככל שהדיירים או המשכירים ילחצו על חברת הניהול, כמו גם פרסום במקומות המתאימים שהחברת הניהול מסרבת לתת מפתח שבת, יש לקוות שהדבר יעזור.

שפע ברכה והצלחה בזכות שמירת שבת מקור הברכות

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א