במטבח שלי הותקנו סנני מים, ואני חוששת שאולי יש בהם פירורי חמץ, מה עושים?

שאלה

שאלה:

 

יש לי סנני מים, הן בברז שבכיור במטבח, והן במכשיר המיני-בר. האם עלי לחשוש לעניין פסח, שמא כלוא בהם פירור או פירורי חמץ!?

ברוב תודה וברכה על פועליכם הכבירים לטובת הציבור

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

בשימוש ממושך כל ימות השנה בסננים אכן יתכן שנדבק בהם פירור של חמץ שהסתפח למים ממי הכנרת או ממאגרים אחרים. אמנם לגבי מי הכנרת עצמם כבר הכריעו הרבה מגדולי הפוסקים כי מעיקר הדין אין לנו לחוש למשהו חמץ שהיה כבוש בתוך מי הכנרת אפילו בימי הפסח, שכן למרות שחמץ בפסח אוסר אפילו במשהו הסברה נותנת כי גם משהו יש לו שיעור, ולא מסתבר כלל כי חתיכת חמץ שנפלה למי הכנרת תאסור את כל מי הימה מדין 'כבוש כמבושל'. אך בכל זאת פירור חמץ אחד על הסננים, במקום שמצטברת כמות מסוימת של מים, בוודאי יכול לאסור את המים הללו מדין 'כבוש כמבושל'.

לכן מי שיש בידו לפרק את הסננים קודם הפסח, לנקותם היטב, להחליף את הספוגים וכדומה או לנקותם, בוודאי ראוי שיעשה כן ותבוא עליו ברכה. לאחר מכן אין לחשוש שמא לאחר הניקוי או במהלך הפסח ידבק שם שוב פירור של חמץ. שכן מדובר בחשש רחוק ביותר, כי למרות כל תהליכי הסינון שבהולכת המים לצנרות הבתים יגיע עמם גם פירור חמץ, וממילא בזמן קצר כל-כך של כמה ימים בוודאי אין שום צורך לחוש לכך.

אולם מי שאינו יכול לעשות זאת, ראוי שישתדל לפחות, לפתוח בכל יום במהלך ימי הפסח את הברז המחובר לסנן, או לצרוך מים מן המיני-בר, באופן שלא תשהה באזור הסננים כמות של מים במשך 24 שעות רצופות. אם לא עשה כן, ראוי שלאחר שחלפו 24 שעות ללא צריכת מים יפתח ויזרים מן הברז כמות מים שכזו, שיהיה בטוח שכבר רוקן את כל כמות המים שהיתה מרוכזת סמוך לסננים, ורק לאחר מכן להשתמש במים.

 

בברכת פסח כשר ושמח

'והסירותי מחלה מקרבך'

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)