היום נלמד: 'שהחיינו' על דברים חדשים
יום שני ד' סיון תשע"ז
הרוכש מספר בגדים ולבש אחד ובֵרך 'שהחיינו' – האם יברך גם על האחרים?
ברכת 'שהחיינו', או 'הטוב והמטיב', על בית, בגדים וכלים חדשים – יש לברך בשעה שהם נכנסים לרשותו, דהיינו בשעה שרוכש אותם או שמקבל אותם, ואף שטרם השתמש בהם, כיון שהברכה היא על השמחה שנכנסו דברים אלו לרשותו. ויש אומרים שצריך לברך בשעת הכניסה לדור בבית, בשעת הלבישה הראשונה של הבגד, או בשעת השימוש הראשון בכלי. אולם, אם רכש מספר בגדים, ולבש אחד ובֵרך עליו – לא יברך עוד על הבגדים האחרים בשעת הלבישה, כיון שמעיקר הדין צריך לברך כבר בשעה שנכנסו לרשותו, ובשעה שבֵּרך על הבגד שלבש, כבר היו כולם ברשותו; ולכתחילה יכוון במפורש לפטור את יתר הבגדים, ואם לא כִּוֵּן לפוטרם – יברך בשעת לבישתם ללא 'שֵׁם ומלכות'. [שו"ע ד-ה; ביאורים ומוספים דרשו, 35; וראה כף החיים ל]
מתי מברכים 'שהחיינו' על בגד הטעון בדיקה משעטנז?
האמור לעיל, שמברכים 'שהחיינו' על בית, בגד וכלי, בשעה שנכנסים לרשותו, הוא דווקא כשהם ראויים לשימוש בשעה זו; אך אם צריך להתקינם לשימוש – וכגון שרכש דירה הטעונה שיפוץ כדי שתהיה ראויה למגורים, או בגד הטעון תיקון על ידי חייט – אין לברך אלא בשעת הכניסה לדור בבית, בשעת הלבישה הראשונה של הבגד, או בשעת השימוש הראשון בכלי. וכלים הצריכים טבילה – יתכן שאין לברך עד שיטבלֵם. אולם, הרוכש בגד אצל חייט נאמן שאינו תופר שעטנז, יברך בשעת הרכישה אף אם הוא מחמיר לבודקו בעצמו משעטנז. ועל טלית, יש לברך בשעת הטלת הציצית – כדי לצאת ידי דעת הסוברים כן – ובדיעבד יש לברך בשעת ההתעטפות הראשונה. [משנ"ב יז, ושעה"צ כא; וראה שם עוד; ביאורים ומוספים דרשו, 36]
עד מתי ניתן לברך 'שהחיינו' על בגד חדש?
בשעת לבישת בגד חדש בפעם הראשונה, מברכים "ברוך.. מלביש ערומים". וכשמברך 'שהחיינו' בשעת הלבישה הראשונה (ראה לעיל) – יברך שהחיינו לאחר 'מלביש ערומים'; ויש אומרים שיקדים את ברכת שהחיינו. ויש אומרים שאת ברכת שהחיינו צריך לברך לפני לבישת הבגד, בסמוך להּ. ואם לובש את הבגד בבוקר לפני התפילה – יפטור עצמו בברכת מלביש ערומים שבברכות השחר. ואם לא בֵּרך 'שהחיינו' בשעת הלבישה – רשאי לברך כל עוד לא פשט את הבגד, אך אם פשט את הבגד על דעת שלא לשוב וללובשו לאלתר, לא יברך בלבישה השניה. וכן אם לובשו זמן רב – לא יברך אלא כל עוד שהשמחה קיימת בלבו בתוקפה. ויש שכתב שניתן לברך כל עוד שהבגד נחשב כחדש. [שו"ע ד ומשנ"ב יח; ביאורים ומוספים דרשו, 35 ו־37; וראה שו"ע מו, ח]