מצות עשה להוסיף מחול על הקודש בין בכניסת השבת ובין ביציאתה, והיינו שצריך להוסיף על השבת פרק זמן מסוים קודם בין השמשות ולהמנע בו מעשיית מלאכה, וכן ביציאת השבת יש להמנע מעשיית מלאכה פרק זמן מסוים לאחר סיום זמן בין השמשות, אף שהוא ודאי לילה.
בשיעור זמן תוספת שבת בכניסתה רבו השיטות, ולהלכה כתב המשנה ברורה ששיעורו הוא בערך רבע שעה. ועוד כתב המשנה ברורה, שלשיטת רבנו אליעזר ממיץ, בעל ה'ירֵאִים', בין השמשות מתחיל כשיעור זמן ההליכה של שלשת רבעי מיל לפני השקיעה, אשר אורכו נע בין 13.5 דקות ל־18 דקות, לשיטות השונות; ולפיכך, ישנה מעלה בהימנעות מעשיית מלאכה כחצי שעה לפני תחילת השקיעה, ולפחות עשרים דקות – כפי דעת אחרונים רבים שזמן תוספת שבת הוא שתי דקות.
ולמעשה, הורו פוסקי זמננו שיש לקיים את מצות תוספת השבת לפחות שתי דקות לפני השקיעה; ויש מהם שהוסיפו כי מפאת אי הדיוקים בזמנים שבלוחות, או אי הדיוקים שבשעונים, וכן השינויים בין המקומות הגבוהים והנמוכים וכו', יש להקדים ולקבל שבת כחמש דקות לפני השקיעה, או כעשר דקות, על מנת להבטיח ששתי הדקות של התוספת יהיו בודאי מבעוד יום.
[שו"ע רסא, ב, משנ"ב, כב-כג, ושעה"צ, כא; ביאורים ומוספים דרשו, 28]