הרה"ג רבי מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
במצות ירושה
פרק יש נוחלין עוסק במצות ירושה שציותה התורה סדר הקרובים היורשים בן בת אבא ואח, על כל פרטיה ודקדוקיה.
מצוה זו מוטלת על בית הדין לדון בסדר הירושה כדת של תורה, ולא לדון על פי חוקי הערכאות.
כתב החינוך מצוה ת' שאדם האומר על בן הראוי ליורשו, שאף שלא הועילה אמירתו כמבואר להלן, בטל מצות עשה של נחלה שציותה התורה, אך כתב שמדברי הרמב"ם בספר המצוות משמע שעיקר המצוה מוטלת על בית דין, ואין אדם פרטי עובר עליה כשלא הועילו מעשיו.
הדבר הטוב ביותר
כתב הרמ"א בסי' רפ"ב בשם המרדכי, שמי שהפקיד נכסיו אצל אחר ואמר לו שאם ימות שיעשה בהם את הדבר הטוב ביותר, יש לתת את הכסף ליורשיו ועדיף מאשר לתת להקדש או לצדקה, שהרי התורה זיכתה בפרשת נחלות שיקומו היורשים תחת מורישיהם בנחלתם וירושתם.
רבי אליעזר בן הורקנוס
בפרקי דרבי אליעזר פרק ב' מבואר שאביו של רבי אליעזר רצה לנדותו מנכסיו שלא ירשנו על שהלך מלפניו, וכשהגיע לישיבתו של רבן יוחנן בן זכאי, אמר רבן יוחנן לרבי אליעזר תלמידו לומר חידושי תורה, והיה יושב ודורש ופניו מאירות כאור החמה וקרנו פניו כפני משה רבינו, ולא ידעו אם הוא יום או לילה, ורבו נשקו על ראשו, ואז עמד הורקנוס ואמר שבמקום לנדותו מנכסיו נותנם לו במתנה ויהיו אחיו מנודים מהם.
ודנו האחרונים כיצד בטל מצות ירושה מאחיו של רבי אליעזר, ובספר פתחי חושן ירושות (פ"ד הערה ז') כתב שיש מהאחרונים שתי' שכיון שבניו אמרו לו לנדות את רבי אליעזר שלא כדין מותר להעביר מהם, אך הביא שהשדי חמד דחה תי' זה, ובביאור בית הגדול לפרקי דכ"א תי' שכיון שנתן הכל במתנה לבנו ר"א מותר כיון שאינו מבטל את הירושה רק נותן את כל נכסיו במתנה.
ובזה תי' קושיית האחרונים בפרשת חיי שרה כיצד העביר אברהם אבינו ירושת בניו האחרים מפני יצחק אבינו, ותי' שנותן הכל במתנה ליצחק וממילא בטלה ירושתם.
ולולא דמסתפינא מרבותינו האחרונים הייתי אומר שכל זה בכלל נבואת שרה אמנו כי לא יירש בן האמה עם בני יצחק, ואמר הקב"ה לאברהם שישמע בקולה.
הוצאת ירושה בערכאות
אם ח"ו הוציאו ממון של ירושה ע"פ דיני ערכאות באופן שלא מועיל בדין תורה הרי זה גזל בידם, וכתב בספר פתחי חושן (פ"ד הערה ס"ט) שלפיכך ראוי לתת תוקף לצוואה ע"פ חוק כדי שלא יעברו עליה בפרט בנדלן שא"א לרשום אם אינו תוקף חוקי, ובאופן שהוציאו שלא בדין כתב שיש להימנע מלקנות נכסים אלו, כדין הקונה מן הגנב, ויה"ר שנזכה לתחיית המתים במהרה בימינו אמן.