הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד. מורה הוראה 'נאות שמחה' מודיעין עילית
יש לבאר הלכות כישוף בימינו, בהופעות של קוסמים שמראים מעשי פלא ע"י זריזות הידיים ואחיזת עיניים. מבואר בגמרא דף סה: שלדעת חכמים 'מעונן' זה האוחז את העיניים, ודעת רבי עקיבא שזה המחשב עתים ושעות ואומר איזה שעה ראויה יותר להצלחה במעשיו ודרכיו.
כתב הרמב"ם בספר המצוות (ל"ת ל"ב) וזה לשונו "מעונן זה האוחז את העיניים והוא מין גדול מן התחבולה מחובר אליו קלות התנועה ביד, עד שיתדמה לאנשים שיעשה עניינים אין אמיתות להם, כמו שנראה אותם יעשו תמיד שיקח חבר וישים אותו בכנף בגדו בפני העם וישים אותו נחש, וישליך טבעת לאוויר ואחר כך יוציאוהו מפי אדם אחד מן עומדים לפניו וכו', ומפני זה לוקה, והוא גם כן גונב דעת הבריות" עכ"ל.הרי שפתי הרמב"ם ברור מללו שגם בפעולת אחיזת עינים של זריזות הידיים שלא ע"י כישוף בשמות טומאה, יש בזה איסור תורה.
וכן כתב החינוך במוצהר"נ בשם הרמב"ם, וביאר טעם האיסור שעי"ז יחשבו ההמון על דברים הנמנעים שאפשר לעשותם מבלי נס מהבורא יתברך, ועי"ז ח"ו יבואו לכפור בעיקר ולא יאמינו בניסי ההשגחה.
וכן פסק השו"ע יורה דעה סי' קע"ט סט"ו שהאוחז את העיניים אסור, וכתב הש"ק ס"ק י"ז דעת הרמב"ם שגם האוחז את העיניים ע"י מראה ותחבולות וע"י קלות התנועה אסור מן התורה.
וכן פסק החכמת אדם כלל פ"ט ס"ו כדברי הרמב"ם, והוסיף וז"ל "ומזה תראה שאותם הבדחנים שעושים כדברים אלו בחתונות, עוברים בלאו דאורייתא, והמצווה לעשותן עובר משום לפני עיוור, ולכן מי שבידו למחות צריך למחות וכל שכן שאסור להסתכל ולראותם, אבל אם הוא גוי שעושה נראה לי דמותר לראות" עכ"ל.יש מתירים לעשות קסמים ומודיעים לציבור שאינם בכוחות על טבעיים רק חכמה וזריזות ידיים, אך בשבט הלוי ח"ה סי' קכ"ט אסור בזה, ויש להזהר מלהכשל באיסורי תורה, כפי המבואר ועולה מדברי הפוסקים שנתבארו לעיל.