אופן אפיית המצות
* מצה שנאפתה בתנור גז, בתנור חשמלי, או בתנור המוסק באש הנוצרת באמצעים כימיים – דינהּ כמצה שנאפתה בתנור המוסק בעצים, וניתן לקיים בה את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר.
* יש לחמם את התנור לפני הנחת הבצק של המצה בתוכו; ואם לא עשה כן – יש האוסרים את המצה באכילה בפסח, משום החשש שבמהלך חימום התנור, טרם שהגיע למידת החום הנדרשת לאפייה, הבצק התחמם והחמיץ.
* מצה שנאפתה יחד עם חמץ בתנור אחד, באופן שהתנור אינו בולע מהחמץ, וכגון שאופה בו לחם חמץ, ללא כל נוזל – מותרת באכילה בפסח.
* מצה שנאפתה בגומה החפורה בקרקע של 'כירה' – ניתן לקיים בה את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר.
חששות חמץ במצה אפויה
* מצה האפויה כל צורכה אינה מחמיצה עוד לעולם. ושלושה סימנים יש לכך שהמצה אפויה כל צורכה: א. כשפורסים את המצה לא נמשכים ממנה 'חוטי' בצק. ב. 'קרימת' פני המצה. ויש אומרים שאין צורך בקרימת פנים מלאה, אלא די בקרימה מעטה, המורה על כך שהמצה אפויה לשליש או למחצה; ויש אומרים שצריך שפני המצה ישתנו לגוון לבן ובלתי מבריק. ג. המצה אינה נפרכת כשמטלטלים אותה. ואין להוציא מצה מהתנור טרם שנאפתה במידה הנדרשת למניעת חימוצה בעתיד, ואף על מנת להחזירה מיד; מחשש שמא החזרתהּ לתנור תתעכב, ובינתיים תחמיץ.
* 'מצה כפולה' – אם נאפתה בפסח, המצה כולה אסורה באכילה בפסח; אך אם נאפתה לפני הפסח, מותר לאכול את כל המצה מלבד מקום הקפל, וסביבותיו ברוחב 'כדי נטילה'.
* 'מצה נפוחה' אסורה באכילה בפסח. וישנם שני פירושים ל'מצה נפוחה': האחד – היפרדות בעובי המצה לשנים, כאשר החלק העליון נפוח כלפי מעלה. והשני – במקום מסוים במצה, כל עובי המצה נפוח כלפי מעלה. ומידת הנפיחות המחשיבה את המצה כ'מצה נפוחה', היא כרוחב אצבע אגודל בינונית (2-2.4 ס"מ, לשיטות השונות). מידה זו אמורה הן ביחס לרוחב מקום הנפיחות, והן ביחס לגובה הנפיחות.
* במצות הדקות שבימינו מצויות אבעבועות רבות, ונפיחויות רבות, אך שינויים אלו אינם מחשיבים את המצה כ'מצה נפוחה', מפני שאינם סימני חימוץ, אלא הם נוצרים מחמת חום התנור.
* שתי מצות שהונחו בתנור זו על גב זו – אף במקרה שרק מקצת שטחה של המצה העליונה מונח על מקצת המצה התחתונה, נחשבות שתיהן כ'מצה כפולה'.
* בשעת אפיית המצות יש להקפיד שלא תגענה זו בזו בתנור בטרם נאפו, מפני שקיים חשש שמקום המגע לא יֵאפה כראוי ויחמיץ.
* בצק של מצה שכבר רוּדד והוכן להכנסה לתנור, לכתחילה אין להופכו לגוש בצק ולרדדו שנית, משום שיש לחשוש שהבצק לא יהיה 'מקשה אחת', ויהיו בו סדקים וקפלים שנחשבים כ'מצה כפולה'.
* את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר, יש לקיים במצה שלא הושרתה בנוזל כלשהו, ובדיעבד, אם המצה הושרתה במים, יצא ידי חובתו, אך אם המצה הושרתה בנוזל אחר, חובה לשוב ולאכול מצה אחרת.