האם מותר לפתוח ולסגור 'שמשייה' בשבת?

הדף היומי בהלכה ד' בתמוז - סימן שט"ו סעיף ד'-ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



שימוש במטריה בשבת

באיזה אופן מותר לפרוס סדין ע"ג מיטה עם חבלים ולא יהיה בזה משום עשיית אוהל? מה גדר האיסור בעשיית אוהל?  וכיצד מסדר חביות אחת ע"ג שניים באופן שלא יהיה בזה איסור אוהל? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף ד' – סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מיטה שמחוברים אליה חבלים לרוחב המיטה, ראשו אחד לרוחב המיטה, וראשו השני לרוחב השני שבמיטה, וכך תקועים החבלים לכל אורך המיטה, וע"ג החבלים פורסים סדין לשכב על המיטה, מבואר, שאם המרחק בין חבל אחד לחברו הוא פחות מג' טפחים, אז שני החבלים מצטרפים כמו שיש שם שיעור טפח, וכאשר יש אוהל טפח, מותר להוסיף ולפרוס את הסדין על פני כל המיטה וכמו שלמדנו לעיל בסעיף ב', שמותר להוסיף על אוהל עראי בשבת, ואם היה מונח ע"ג המיטה כר או כסת, הם נחשבים כתחילת אוהל, ובשבת עצמה מותר להמשיך לפרוס את האוהל ע"פ כל המיטה, ומדובר על מיטה שתחתיה יש מחיצות, כי מיטה העומדת ע"ג רגליים אין בה שום איסור.

האיסור של אוהל הוא רק כאשר אדם מחבר חלקים ויוצר מהם חלל, אבל כאשר כל החלקים כבר מחוברים אלא שהם מקופלים, מותר לפשוט אותם בשבת אע"פ שבזה יוצר אוהל, וכגון כסא העשוי פרקים, וכשפותחים אותו העור נפתח וכשסוגרים אותו העור מתקפל, מותר לפתוח אותו לכתחילה, וכן מותר לפרוס 'חופה' בשבת, כיוון שהוא לא חיבר חלקים אלא החלקים כבר היו מחוברים והוא רק פושט אותם, ולעניין מטרייה, דן הבה"ל האם מותר לפתוח אותה בשבת, שלכאורה זה דומה לכסא העשוי פרקים שהוא לא מחבר חלקים נפרדים אלא הם כבר מחוברים והוא רק פורס אתם, ובפריסת הכסא אין בעיה של אוהל כי הכל כבר מחובר.

כשמסדר חביות אחת ע"ג שתיים, אוחז בידו את החבית העליונה ומניח מתחתיה שתי חביות משני צידיה, אבל לא יסדר את התחתונות תחילה ועל גביהם יניח את העליונה, שהרי יש בזה משום עשיית אוהל, ומדובר שהוא צריך את האוויר שתחת החבית העליונה כדי שהחביות לא יתעפשו, אבל אם לא צריך את האוויר, לא חייב משום אוהל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים