דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
דף הבית מאמרים פרשת שבוע וישלח הוויכוח נמשך והתלהט, עד שהשניים קבעו ללכת אל מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, ולשאול את פיו. כשנכנסו, ראש הישיבה הציג את הבחור שלצידו במילים הבאות: 'היום הגעתי ועמי המתמיד של הישיבה שלנו, מספר אחד בהתמדת התורה בישיבתנו!' – כשהבחור מסמיק ומחוויר לסירוגין, ואילו רבי חיים מתחייך חיוך גדול, ומביט בו בהתפעלות…

הוויכוח נמשך והתלהט, עד שהשניים קבעו ללכת אל מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, ולשאול את פיו. כשנכנסו, ראש הישיבה הציג את הבחור שלצידו במילים הבאות: 'היום הגעתי ועמי המתמיד של הישיבה שלנו, מספר אחד בהתמדת התורה בישיבתנו!' – כשהבחור מסמיק ומחוויר לסירוגין, ואילו רבי חיים מתחייך חיוך גדול, ומביט בו בהתפעלות…

מיהו זה שמסוגל ללמוד 400 שעות ביום אחד? | הרה"ג אשר קובלסקי שליט"א
י"א כסלו תשפ"ב
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

כי גם זה לך בן (ל"ה, י"ז)

אחת המתנות שקיבלנו, אחד הערכים שאנו גאים בהם ללא ספק, הוא הרצון התמידי המפעם בלב כל מי שיהודי יכונה, להיטיב לזולתו, לתמוך בו, להרבות חסד, להעניק לחברו עזרה וסיוע. כמה סיפוק ואושר צרוף יש ברגע הזה, בו יהודי מרגיש שיש לו את היכולת לעזור, לתת, להקריב מעצמו ולסייע לאחר, ועזרתו באמת עמדה לימין חברו וסייעה לו בזמן אמת לעבור רגע קשה או מורכב. לתת זה לקבל, כולנו יודעים, ושואפים לתת ולסייע ככל האפשר.

הבעיה היא, שרבים סבורים שהם לא באמת יכולים, הם לא מסוגלים ואין בהם את העוצמה לעמוד באתגר כזה, להיות כתובת שמסייעת לכל דורש, להיות האדם אליו פונים ובעזרתו יוצאים מכל מצוקה. זה נראה כמו משימה שמתאימה ליחידי סגולה, מנהלי ארגונים גדולים, בעלי יכולת כלכלית גבוהה, או אנשים מוכשרים במיוחד.

וכי זו האמת? וכי אדם רגיל, מן היישוב, שאין לו ארגון ולא מערכת, אינו משופע בכסף והוא לא בעל כישרון מזהיר, אינו יכול להפןך למגדלור של נתינה ותמיכה? וכי בהכרח נדרשים כישורים יוצאי דופן, יכולות כספיות גדולות, נכונות להתמסר בשעות לא שעות, התייצבות למשמרת התנדבות ארוכה וכיוצא באלה – כדי להפוך למופת של עזרה, כדי להיות מסוגלים להעניק סיוע שיש בו כדי לשפר חיי אדם אנשים ואף לחלצם ממצוקתם ולהפוך את חייהם מן הקצה אל הקצה?!

כאמור, יש שכאלה שחושבים שככה זה, אולם הבה נגלה שאין אלו פני הדברים:

לכל אחד מאיתנו יש כח סמוי, יוצא מן הכלל. הוא לא עולה כסף, ולא לוקח זמן. הוא לא דורש כישרון יצירתי, ואינו מצריך משמרות ארוכות. למעשה, תוך כדי חיי היום יום, בין ריצה לאוטובוס לרכישה במכולת, בדרך לכולל או בחזור מהעבודה, לפני ארוחת ערב, לאחריה וגם באמצעה, בכל עת ובכל רגע – יכול כל יהודי להפוך למעיין נובע של נתינה ותמיכה, בעזרת כלי אחד פשוט, שכולנו מצויידים בו:

הפה.

היכולת להביע מילה, דיבור, אמירה או מחמאה. זה הכל. זה משנה חיים של אנשים, זה נותן להם כח, זה מעניק להם שמחת חיים, לפעמים זה מה שיחלץ אותם ממצוקתם. כן, ככל שזה פשוט, זמין, נגיש ונוח, כך זה לא ייאמן: מילה אחת, מחמאה במקומה, תשומת לב חיובית, אמירה משבחת – זה משנה גורלות של אנשים, נותן להם כח ותקווה!

זה כל כך מצוי, עד שמיותר להכביר בדוגמאות: הרעיה או הילד שהכינו ארוחת ערב, החזן שזה עתה התפלל לפני העמוד, כמו גם הבחור שיושב ולומד בשקיקה בפינה, כמו בעל המכולת שסידר מדפיו בזריזות, כמו נהג האוטובוס שהופיע זה עתה, כמו כל שכן, ידיד או מכר, שרק נאמר לו: 'תודה היה מאוד טעים!', יישר כח, התפללת נהדר!', 'כל הכבוד, חילך לאורייתא!', 'וואו, איזה מסודר ונעים לקנות פה', 'איך הגעת בזמן', ואפילו בוקר טוב או לילה טוב, החיוך שלך מאיר עיניים – – –

כל אותם משפטים 'קטנים' כביכול, שאינם דורשים מחשבה ולא מערך משומן, לא עולים פרוטה ואפילו לא לוקחים זמן – המילים והמשפטים האלה נותנים כח, מעניקים תקוה, מדליקים אור בעיניהם של חברים ומכרים, פותחים להם שער להצליח. זה כל כך פשוט וזמין – כמה כדאי לשים לב ולעשות!

ובפרשת השבוע יש לנו דוגמא חיה לכך: רחל אימנו עומדת ללדת את בנה השני, בנימין. המצב קשה, היא מסתכנת בנפשה. אומרת לה המיילדת 'אל תיראי, כי גם זה לך בן!', רגע, וכי רחל אימנו לא ידעה שהיא עתידה ללדת את השבט האחרון משבטי י-ה, את בנימין? וכי המיילדת חידשה משהו, או גילתה משהו שלא היה ידוע קודם? הרי רחל אימנו היתה נביאה, היטב ידעה מה היא יולדת, וכי הוא בן, ואף הספיקה לקרוא לרך הנולד בשמו!

אלא שכאן מסתתר מסר סמוי: גם כשהכל ברור וידוע, גם כשיש נבואה שמימית שהתינוק ייוולד, גם כשהיולדת היא נביאה שיודעת שייוולד בן ושמו בנימין – עדיין, ברגע המאתגר של הלידה, המילה הטובה של המיילדת נותנת לה כח, נוטעת בה עוצמה לעבור את הרגעים הקשים, מעניקה לה יכולות. נכון, רחל אימנו היתה יולדת בכל מקרה, וכאמור – כנביאה היא ידעה בדיוק מה ייוולד, איך הוא ייקרא, וכי הוא האחרון מ-12 השבטים, ובכל זאת המילה הטובה נתנה לה כח!

אחים יקרים, לכולנו יש הזדמנויות כאלה, אינספור, בכל יום. כל מי שמסביבנו עלול להיות ברגע קשה עכשיו, וגם אם לא – מילה טובה תמיד עוזרת, תמיד משמחת, בכל מצב נותנת כח. הבה נפזר סביבנו מילים טובות מכל הלב, נחפש כל סיבה להחמיא בבית ומחוצה לו, בקרב חברים ובין מכרים, לאנשים קרובים ואף לזרים, ונזכה להיות שותפים בהארת חייהם ובהצלחתם של ברואי תבל, שנטלו כח והחזיקו מעמד בכוחה של מילה טובה!

ה'מתמיד' המפתיע של הישיבה…

הם היו שני חברים, שלמדו יחדיו בישיבה, לפני כחצי יובל. חברים אמרנו אולם אין זה מדוייק – שכן האחד היה תלמיד שקדן שהגה בתורה בהתמדה, נחשב לאחד מגאוני הישיבה שידיו רב לו בכל סוגיא נלמדת, ואילו השני – רחוק היה מהתמדת התורה כרחוק מזרח ממערב, התקשה לשבת על מקום אחד יותר מרבע שעה, וגם כשרונו היה בינוני ומטה…

ודווקא לכן, כשנפגשו כעבור שני עשורים, היה בעיני השקדן לפלא, כשנודע לו שהחבר ההוא – אותו הכיר מהישיבה, קם והפך למרביץ תורה נודע, והוא מפורסם כגאון ששולט היטב בכל מכמני המסכתות הנלמדות בישיבות, וכמתמיד שהוגה בתורה ללא הפסקה. רגע, איך זה יתכן, הלא בישיבה נחשב כבינוני מינוס, ואולי כחלש מינוס…

החליט החבר להתחקות אחר עקבות חברו לשעבר, ולגלות מה עבר עליו מאז הכירו בישיבה ועד ימינו אנו, ואז נפעם כשנודע לו דבר הסיפור, ומעשה שהיה כך היה:

אותו בחור, שכאמור היה נכשל ונחשל בכל תחום לימודי, נשבר לבו בקרבו, והוא הרגיש שאין מקומו עוד בישיבה. באחד הימים בא לפני ראש הישיבה, והודיעו בקול שבור אך נחרץ כי הקיץ הקץ על נסיונותיו למצוא טעם בלימוד התורה, והוא מבין שעם כל הכאב והצער שבדבר – הוא פשוט סוגר את הגמרא ויוצא לעבוד, לפחות לעשות משהו בחיים.

ראש הישיבה שמע, וחש כאב עז מפלח את לבו. היטב ידע כי לא קל לתלמיד שלפניו, כל יום בישיבה דורש ממנו מסירות ומהווה אתגר. ובכל זאת, כששמע את הדברים יוצאים מפיו – חש שאינו מסוגל לתת לו לעזוב בצורה כזו, והחל לשואלו:

'אמור לי בבקשה, כמה זמן אתה כן מסוגל ללמוד, במאמץ מקסימלי?', והבחור הרהר ארוכות כמחשב את חשבונו, והשיב: 'בקושי בקושי, אולי אגיע לארבע שעות ביום…. זה המקסימום!'

'אם יורשה לי שאלה נוספת,' הגיב ראש הישיבה בשאלה, 'וכמה להערכתך לומד הבחור המתמיד ביותר בישיבה, זה שלא עוזב את הגמרא כמעט ולו לרגע?', 'אוהו', הגיב הבחור, 'המתמיד של הישיבה – להערכתי הוא לומד ארבע עשרה שעות ביממה. ארבע עשרה שעות. ואני, המקסימום שאני מסוגל בקושי רב ובמאמץ עילאי זה אולי ארבע שעות!'

'אם כן אתה עוקף את המתמיד של הישיבה, כן? זה ידוע לך?' – אמר ראש הישיבה, 'הבה נעשה חשבון: באבות דרבי נתן כתוב, שפעם אחת בצער שווה יותר ממאה פעמים שלא בצער. אמת ויציב כי המתמיד הלז לומד ארבע עשרה שעות ביום, אך זה בא לו בקלות יחסית, זה כשרונו והוא נהנה מכל רגע. לעומתו, אתה – כשאתה לומד ארבע שעות בשיא המאמץ, הרי זה ארבע שעות בצער, שהן שוות כמו ארבע מאות שעות של המתמיד הנבחר בישיבה. אז מי לומד יותר ממי?!'

הבחור צחקק במבוכה, והשיב ב'נו נו…' סתמי שכזה. הוא לומד בצער, ולכן כל שעה שלו נחשבת מאה, כלומר – שעה אחת שלו – זה כמו שבוע לימוד של המתמיד בישיבה. חשבון מעניין, אבל לא כל כך מתקבל על הדעת… 'ראש הישיבה עושה ממני צחוק…' – פלט לבסוף במבוכה רבה, 'הלוואי הייתי מגיע לקצה קרסוליו של מתמיד הישיבה!'

'אתה לא רק מגיע, ולא רק לקצה, ואף לא לקרסוליו. אתה עוקף אותו, ובענק. ארבע מאות שעות ביום, הוא בשום אופן לא יכול לתת תפוקה כזו, גם אם ירצה. אתה המתמיד של הישיבה, איך אוכל לוותר על המתמיד של הישיבה?! איך אתה מהין לחשוב על עזיבה, שעה שאתה הכתר של התמדת התורה בישיבה?!'

הבחור חייך, והחל להתווכח. החשבון לא נכון, ואולי הוא רק בערך, ואולי רק כמעט. הוויכוח נמשך והתלהט, עד שהשניים קבעו ללכת אל הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, ולשאול את פיו. כשנכנסו, ראש הישיבה הציג את הבחור שלצידו במילים הבאות: 'היום הגעתי ועמי המתמיד של הישיבה שלנו, מספר אחד בהתמדת התורה בישיבתנו!' – כשהבחור מסמיק ומחוויר לסירוגין, ואילו רבי חיים מתחייך חיוך גדול, ומביט בו בהתפעלות…

ואז, תיאר ראש הישיבה את החשבון במדוייק, והסביר באיזה 'מתמיד' מדובר… הוא לא יכול ללמוד יותר מארבע שעות, זה דורש ממנו מאמץ עילאי. לפי התרגיל החשבונאי של פעם אחת בצער שווה כמו מאה שלא בצער – הרי שהוא עוקף את כל תלמידי הישיבה פי כמה וכמה, ולימודו הוא כלימוד ארבע מאות שעות מדי יום!

עתה, הביט רבי חיים בבחור במבט מתפעל שבעתיים, וביקש ממנו: 'נו, אם אתה כזה מתמיד גדול – תן לי ברכה!'

והבחור, המום, נבוך ומבולבל גם יחד, לא הצליח להוציא הגה מפיו. רבי חיים קניבסקי מבקש ממנו ברכה, כי הוא המתמיד של הישיבה!

אולם רבי חיים לא התכוון לוותר, ועמד על כך שה'מתמיד' של הישיבה יברכו, עד שלא נותרה לו ברירה, והוא שלף מפיו ברכה חטופה ומגומגמת משהו 'ימלא השם כל משאלות ליבכם לטובה', ורבי חיים נענה ב'אמן' ובברכת 'וכן למר'…

הביקור הסתיים, וראש הישיבה, יחד עם הבחור, שבו לישיבה. עתה הרגיש הבחור שלא בנוח, הרי הוא המתמיד של הישיבה, רבי חיים קניבסקי מבקש ממנו ברכה – איך הוא יכול לעזוב את הישיבה? איך הוא יכול להיפרד ממנה? הוא חייב לנסות, שוב ושוב ושוב – עד שהצליח ואכן גדל וצמח למרביץ תורה ההוגה בה בשקידה רבתי, ושמו נישא בהערצה בפי כל תלמידיו – כפי שמסופר בגיליון 'שיעורי ליל ששי לבני עליה', מפי החבר הנפעם של הבחור…

ועתה, אחים יקרים, בואו חשבון: אם ראש הישיבה היה מתחיל במילות מוסר וכיבושין, אם היה מתעלם, אם היה אפילו מצטער – כל אלה לא היו משאירים את הבחור בישיבה, ולבטח לא מגדלים אותו לתלמיד חכם ומרביץ תורה. אבל ראש הישיבה בחר בדרך של מילה טובה, וברגע בו שמע על תלמידו המתקשה – החל להחמיא לו, לרומם אותו, הכתיר אותו באחת ל'מתמיד' הבלתי מעורער של הישיבה – והתוצאה הברוכה ידועה.

אחים יקרים, סביבנו המון אנשים כאלה, ברגעים דרמטיים יותר ופחות בחייהם, ברגעים קשים, וגם ברגעים פשוטים. מחמאה אחת מכל הלב, מילה טובה שנותנת כח, משפט מחזק שמטעין אנרגיה – את זה כולנו יכולים לתת, ולעולם לא נשער לאן הדברים יובילו ומה תהא התוצאה. הבה נחפש כל הזדמנות לומר מילה טובה, להחמיא לזולת, לחפש בכל אדם את הנקודות החיוביות ולהחמיא עליהן מכל הלב, ונזכה להיות שותפים בבניינם של רבים ובהצלחתם לדורות!

כמה מילים שחוללו מהפך!

הסיפור הבא, ראשיתו בבחור נחמד אחד, בן למשפחה טובה, אשר לדאבון כל לב בפתע פתאום החל להידרדר רוחנית. הוריו ומוריו חזו בכאב בילד הפלא עד לא מזמן, כיצד הוא חוצב לעצמו בורות נשברים שאין בהם מים ולא לחלוחית תורה, מתחבר לגרועים שבחברים, ומוצא את עצמו ממושמע ונכנע לתכתיבי היצר.

הדבר היה כואב ומצער, וגם מעורר תמיהה. הוא נולד וגדל בבית מצויין, ספג מנעוריו חינוך טוב, וגם הצליח בלימודיו. כל מי שניסו לדבר אל לבו, לא רק שליבם התמלא כאב עצום, אלא שגבותיהם גם הורמו בתדהמה. איך זה קרה? מנין לו לבחור שחונך וגדל כראוי – לעזוב את אורחות החיים והחינוך שקיבל? מה גרם לשינוי הדרמטי כל כך בהתנהגותו?!

אחד היועצים החינוכיים הנודעים נכנס בעובי הקורה, והחל לשוחח עם הבחור, שיחה ועוד שיחה, מנסה לדלות מעומק לבו את הסיבה שמובילה את הבחור לבחור בדרך לא טובה. לא בנקל עלה בידו לפרוץ את סגור לבו של הבחור, אולם לבסוף, היתה לו תחושה שעמד על סוד העניין, והוא מיהר לגבש תוכנית פעולה…

הלה יצר קשר עם משגיחי הישיבה אליה השתייך הבחור – אם כי קשה לומר שלמד בה, וביקש את עזרתם. 'נחוצים לי 7-8 בחורים טובים ויקרים, עידית שבעידית של הישיבה, לצורך משימה חשובה של הצלת נפשות רוחנית!' – ביקש, וגם נענה. ערב אחד ישב עם חברי הקבוצה, ופרש בפניהם את היוזמה – שלהערכתו יש בה כדי להציל את הבחור…

הבחורים נענו בשמחה, ועוד באותו ערב יצאה היוזמה אל הפועל. שמונת הבחורים שנטלו על עצמם את האחריות, החליטו פשוט להתחבר אל הבחור, לדרוש בשלומו בכל עת, להחמיא לו בכל הזדמנות, לקרבו אליהם בקריאה של חיבה. הם מעולם לא העירו לו דבר, לא אמרו לו מילת ביקורת, רק הרעיפו עליו מחמאות, ותמיד מצאו סיבה לומר לו מילה טובה…

דבר יום ביומו, ערב ובוקר, הם עשו הכל כדי לפגוש בו, לומר לו 'בוקר טוב' בהארת פנים, להחמיא על החולצה המגוהצת, על המילים שהשיב, על חכמת החיים ששזורה בכל מילה שיוצאת מפיו. אין לדעת אם האמינו בכל המחמאות שהרעיפו עליו, אבל הם האמינו במטרה, ובתוצאותיה המקוות…

ולא ארכו הימים, והבחור דנן, שלא היה מודע לכל המתרחש מאחורי גבו, חש חלק מהחבורה האיכותית בישיבה. הן שמונת הבחורים הטובים של הישיבה, מתעניינים בו בכל עת, מחמיאים לו בכל שעה, דורשים בשלומו באהבה בכל הזדמנות. ופתאום, לא היה לו נעים להמשיך לשהות בחברתם של החברים הישנים – שדרדרו אותו אל פי פחת, שכן השהיה בחברת הבחורים הטובים – היתה לו נחמדה בהרבה, מתגמלת הרבה יותר, במילים טובות וחמות…

רק מאוחר יותר, גילה היועץ שטיפל בעניין את הסיפור כולו למחנכיו של הבחור, שהופתעו מהמהפך שהתחולל בנפשו של תלמידם. הוא סיפר, כי לאחר אינספור שיחות עם הבחור המתמודד, גילה וזיהה כי הוריו – שהם חכמים ונבונים, יראי שמים בתכלית ואנשים רציניים מאוד – למרבה הצער לא השכילו להעניק לבנם מילה טובה, לטעת בו שמחת חיים, חדוות עשיה. מתוך רצונם הכנה לחנכו היטב, עסקו בעיקר בדברי ביקורת כלפיו, אז הוא הלך לחפש מי שיחמיא לו…

כך מצא את החברים שדרדרו אותו רוחנית, וכך נגאל מהם – בעזרת חברים טובים ששמו להם למטרה להעניק לו את אותן מילים מעודדות ומחזקות, שהפיחו בו שמחת חיים וחדוות חברים. הוא פשוט כבר לא נזקק לחברים השליליים, שכן הטובים שבחבורה – אותם הוא מעריך שבעתיים – מרעיפים עליו מילים טובות לרוב, ואלה מוצאות מסילות ללבבו…

על סיפור המהפך שהתחולל בנפש הבחור, מעיד הגה"צ רבי גמליאל רבינוביץ' שליט"א בספרו 'טיב הפרשה', ויש בו מסר מעורר מחשבה: הכי קל להעביר ביקורת, לנסות לתקן, להניח את האצבע ולמקד את המבט בשלילי. זה עשוי ליצור תוצאה טובה, אבל אינספור פעמים מוביל לתוצאה גרועה והרסנית…

ומנגד, מילים טובות בונות עולמות, מחיות נפשות, מעניקות שמחת חיים ונותנות כח לעמוד בפני כל אתגר, לנצח כל התמודדות, להתגבר על כל קושי. מילים טובות מעניקות לאדם משמעות לחייו, משנות את המבט שלו על עצמו, ואפילו מחייבות אותו להתאים את עצמו למידות של המילים הטובות המדוברות עליו. זו הדרך המובחרת להשפיע ולהועיל, זו הדרך הטובה ביותר להעניק עזרה לאדם מתקשה, לתת לו כח!

כל אדם, בחור כמבוגר, סב כאב, תלמיד חכם כעם הארץ, מגיד שיעור או רופא, נהג אוטובוס או אדריכל, מלמד או אפילו חברותא – זקוק למילה טובה. הדבר מחייב אותו לעמוד בסטנדרטים גבוהים, בהתאם למילים הטובות שנאמרו לו, ונותן לו כח לצלוח כל אתגר, להתמודד בגבורה, להצליח בחיים. הבה נעניק מילים טובות לכל סובבינו, בבית ובחוץ, בקהילה ובשכונה, הבה נרעיף מילים טובות מכל הלב – ונהיה שותפים בהצלחתם של כל מכרינו וחברינו כל החיים!

המילים הראשונות – מכריעות!

הגאון רבי ראובן שראבני זצ"ל, מראשי ישיבת 'יקירי ירושלים', נודע כמחנך בחסד עליון, שמצא מסילות ללב כל תלמיד. בנו, יבדלחט"א הרה"ג רבי יהושע שליט"א, מספר כי אביו נהג לומר, שבנוהג שבעולם, אם אבא מגלה את בנו בבית בשעה שהוא אמור לשהות במוסד החינוכי, הרי שבדרך כלל הוא יתקיף את בנו בשאלה: 'מה אתה עושה כאן? למה אתה לא בישיבה? למה אתה לא במוסד? מה קרה – למה אתה בבית?'

זו לא הדרך. כשאבא פוגש בן בעיצומו של יום, ראשית עליו לומר לו מילה טובה, להעניק לו חיבוק אוהב. לומר לו 'כמה אני שמח לראות אותך, לקבל את פניך שלא בשעת שגרה.' רק לאחר קבלת פנים לבבית, שמעידה על קרבת הלבבות והאהבה המפעמת בלב של אבא – כפי שהוא מובעת במילותיו, אפשר להתחיל לברר מה קרה, האם נענש, ולמה…

אבל האל"ף בי"ת, ההתחלה, חייבת להיות מילה טובה, חייבת להתחיל במשהו מחזק, מעודד ואוהב. רק כך אפשר למצוא מסילות ללב הבנים, ולהצליח לגדלם לתורה וליראת שמים כשאיפתנו הטהורה!

הרה"ג רבי אשר קובלסקי שליט" א וישלח פרשת השבוע פרשת וישלח

אולי גם יעניין אותך

הרב גודלבסקי פותח את הרכב, שולף את הכבלים מתחת לכסא הנהג, ו...
מרן הגרש"ז אמר לאבא: "אשאר עמכם בבית החולים, ובמו ידי אחבר לכם בחזרה את המכשירים!"
תביעה שנסגרה ותאומים שלא כדרך הטבע
"עד כדי כך עקומה הגיבנת שבגבי שכל הקהל בא לצפות בה?" שאל הגרעק"א...
מבלי לחוס על כבודו ומבלי לחשוש מאיש, טיפס רבינו על הספסל והחל מוכיח את הציבור, כאשר הכל משתתקים בתדהמה לנוכח המחזה המוזר. לאחר מכן שאלו נכדו: "סבא, מדוע לא יכולת לומר את הדברים כשאתה עומד על הקרקע?"
הזהו זלמן?! קומתו גבהה, ואור בעיניו, ועטוי הוא קפוטה חדשה ומבהיקה!
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

תגובה אחת

  1. אברהם הגב 18 בנובמבר 2021 בשעה 15:32

    מאמר של ר' אשר קובלסקי
    היה מיוחד מאוד אשמח אם היה טור מיוחד על בחורים הישיבות יש"ק בנפדר ויש"ג בנפרד עם רעינות חינוכם ומוסרים.

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
תשעה באב

צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לתשעה באב | תשפ"ב

לתשעה באב

גלריות בחצרות החסידים

תמונות שבע מוצאי שב"ק ומנחת ביכורים לכ"ק אדמו"ר שאץ דרהאביטש שליט"א שעות רציפות שנלמד ע"י בחורי החבורות שיחי' לכבוד השמחה

הענקת מנחת ביכורים לכ"ק האדמו"ר שליט"א, שעות רצופות שנלמדו ע"י בחורי החבורות לקראת ימי השמחה בחצר הקודש

סיפורים קצרים

ביום השלישי בא החבר לבקר אותי. "מתי בדיוק זה קרה?" שאל. השבתי לו שזה היה בסוף ההלוויה. "עמדתי לידך", הזכיר לי, "אתה זוכר מה דיברנו?" - ואני תופס את הראש! כן, אני נזכר...

"אני זכיתי לראות מידה כנגד מידה באופן מיידי, אבל מה קורה אם עובר זמן בין המעשה לבין התשלום, וכבר לא

סיפורים קצרים

באותם ימים עשה המלמד 'מבצע' לילדים: אם ילמדו טוב ויסיימו את המסכת, יתן להם פרס מיוחד – יום כיף של 'מכוניות מתנגשות'. הם יהפכו את הכסאות ויסיעו אותם כמו מכוניות בתוך הכיתה...

ולא תאמינו מי בחר להגיע בדיוק בזמן שהמלמד השובב ותלמידיו רכבו על הכיסאות ההפוכים בקול רעש גדול...

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר