יום חמישי י"ד באלול תש"פ
האם מותר להגעיל כלים ביום טוב?
חימום מים לצורך הגעלת כלים, אסור ביום טוב, משום שזו מלאכה לצורך 'מכשירי אוכל נפש', שמותרת ביום טוב רק כשלא היה ניתן לעשותה בערב יום טוב. ואכן, אם לא היה ידוע בערב יום טוב שהכלי טעון הגעלה, מותר לחמם מים ביום טוב ולהגעילו.
ויש הסוברים שהגעלת כלי אסורה ביום טוב משום שהיא נראית כ'תיקון כלי', אך להלכה אין להחמיר בכך, משום שניתן לראות את פעולת ההגעלה כהדחת כלי בעלמא.
אולם, כלי שהיה ניתן להגעילו בערב יום טוב, אסור להגעילו ביום טוב אף כאשר יש ברשותו מים רותחים ואינו צריך לחממם ביום טוב לשם כך; ויש שפירשו בטעם הדבר, שבמקרה כזה אנו חוששים לטעמם של האוסרים, שההגעלה נראית כתיקון כלי, שהרי לא מקובל להדיח כלים בצורה זו.
[שו"ע תקט, ה, משנ"ב כו, ושעה"צ לא; ביאורים ומוספים דרשו, 23]
Olivier Fitoussi Flash90
באיזה מקרה צריך להשתמש בכלי לבישול מיד לאחר הכשרתו ב'ליבון'?
בהכשרת כלי ב'ליבון' ישנן שתי דרגות של הכשרה, אשר ההבדל ביניהם הוא בדרגת החוֹם הנדרש, והם מכונים - 'ליבון קל', ו'ליבון חמור'.
להעברת כלי מבשרי לחלבי, או להיפך, (ראה להלן), די בליבון קל, מכיון שלא בלוע בו טעם של איסור; אבל להכשרת כלי מאיסור, כגון כלי שהתבשל בו בשר טריפה, נדרש ליבון חמור.
ליבון קל, מותר ביום טוב לצורך 'אוכל נפש', בתנאי שמשתמשים בכלי לצורך הבישול או האפיה בעודו לוהט מהליבון, שאז החימום נעשה גם לצורך הבישול והאפייה.
אבל ליבון חמור, אסור ביום טוב אף באופן זה, כיון שדרגת החום הנדרשת לליבון זה גבוהה מאוד, והלהטת הכלי נראית כ'תיקון כלי', האסור ביום טוב אף לצורך 'מכשירי אוכל נפש' שלא היה ניתן לעשותם בערב יום טוב, (ראה לעיל).
[שו"ע תקט, ה, ומשנ"ב כד-כה]
האם ניתן להגעיל כלי על מנת להופכו מחלבי לבשרי?
מעיקר הדין, מותר להגעיל כלי חלבי על מנת להופכו לבשרי, וכן להיפך; אך כבר מאות בשנים שנהגו ישראל איסור בדבר, מחשש שאדם יחזיק אדם ברשותו כלי אחד לבשר ולחלב, ויגעילו בין שימוש בשרי לשימוש חלבי, ואזי עלול הוא לשכוח בקלוּת מהו השימוש האחרון שנעשה בכלי, ולטעות ולהשתמש בו לחלב כאשר בלוע בו טעם בשר, ולהיפך.
ואיסור זה, הוא רק כאשר ההגעלה נעשית למטרה של הפיכת הכלי מחלבי לבשרי או להיפך, אך אם ההגעלה נעשתה למטרה אחרת, וכגון שהגעילו את הכלי מבליעת חמץ על מנת להשתמש בו בפסח, מותר בהזדמנות זו להופכו מחלבי לבשרי, ולהיפך. ואף לכתחילה מותר להבליע איסור בכלי על מנת שיהיה צורך להגעילו, ואז יהיה מותר להופכו מחלבי לבשרי ולהיפך.
[משנ"ב תקט, כה; ביאורים ומוספים דרשו, 19-20; וראה שם תנא, 18-19]