נדרים דף צ
מה היתה דעתו של הרה"ג רבי ניסים קרליץ על תוכניות לימוד לפי זמן?
מפר מחשבות ערומים
הגמרא בסנהדרין (כו:) אומרת ׳מחשבה מועלת אפילו לדברי תורה שנאמר (איוב ה, יב) מפר מחשבות ערומים׳. ופרש רש״י 'לישנא אחרינא שכשאדם חושב כך וכך אעשה, כך וכך תעלה בידי, מועלת להשבית הדבר, וכן בתורה כשחושב בדעתו עד יום פלוני אסיים כך וכך מסכתות בגירסא, מועלת לדברי תורה היינו שבוודאי לא יצליח'.
וצריך להבין וכי מה חטא שחישב מתחילה ללמוד כך וכך, שילחמו איתו משמים שלא יצליח, מה טעם יש בזה?
והיה הרה"ג רבי ניסים קרליץ מבאר בזה, [והיה הביאור חביב בעיניו, וחזר עליו הרבה] שאם אדם מחשב שהוא ילמד כך וכך עד יום פלוני, הרי הוא כמי שמסתכל על העולם שכל הזמן שלו, והוא עושה תוכניות לפי הזמן, ולכן לא יצליח. כי צריך האדם לדעת שלא מה שהוא רוצה הוא עושה, אלא מה שיתן ה' יוכל לעשות, כשיודע שהכל מאיתו יתברך, כשיקבל חצי שעה פה וחצי שעה שם, יתפוס וילמד מה שיוכל ,כי הוא יודע שאין עתיו ורגעיו בידו, וכל מה שיוכל, יתפוס ללמוד.
אך מאידך גיסא כשנדמה לו שהזמן ביד שלו, ועושה תוכניות עד יום פלוני אשנה כך וכך בגירסה, איש כזה הרי לא יתפוס ללמוד כשיש לו חצי שעה פנויה. וכך לא יוכל לגדול בתורה. כי בכל יום הוא צריך ללמוד את ג׳ דפי גמרא ׳שלו׳ ,אם כבר למד אותם היום, ונתפנה לו חצי שעה, לא יזדרז ללמוד עוד תורה. וזהו הפגם שעשה סדר ולוח קבוע מדי יום ביומו ומסמן 'וי' בכל יום, ועי״ז הוא מרגיש שהוא כבר מסודר ומסופק, ושוב אין לו עול להתמיד בתוה״ק בכל רגע פנוי, ולכן לא יצליח.
כי באמת אין הזמן בידו של אדם, ואינו יכול לדעת מה יהיה בעוד חודש, האי עלמא כבי הילולא דמיא, חטוף ואכול, וכל מה שיכול ללמוד יעסוק עוד ועוד בתורה, אם סיים את הכמות שסידר ליום הזה, ילמד עוד ועוד, כי אינו יודע אם מחר יוכל ללמוד את הסדר שסידר לעצמו ואין עתותיו בידו כלל .
ולכן פירש רש״י מחשבה מועלת אפילו לדבר תורה, שלא תתקיים מחשבתו כי אין הזמן שלו כמו שאתה רוצה, אלא כמו שה' רוצה. שב ותלמד כמה שה' נותן לך, כי השעות לא ניתנו בידיים שלך. הן אמת שאדם צריך להיות מסודר, ולסדר לעצמו סדר הלימוד, אבל המחשבה והתכנית שקובע לעצמו, טוב מאד, אלא שיש להוסיף לו, שזה אחד מעשרות התוכניות שהקב׳׳ה יכול לסדר לו.
(הגרמ"י רייזמן שליט"א)