כתובות עג
כיצד הספיד ה'אור שמח' את צורר ישראל במותו?
טוב ללכת אל בית האבל… מללכת אל בית המשתה
"ויך את הסלע פעמים" (כ יא)
בספר "צל העדה" מביא בשם ר' לייב פיין זצ"ל אב"ד סלונים: במסכת מגילה דף יח אומרת הגמרא: אמרו במערבא; מילה בסלע – משתוקא בתרי. כלומר, לדבר, זה שווה סלע, ולשתוק שווה שניים.
אך יש בזה גם רמז למה שקרה עם משה רבינו. כי משה רבינו הצטווה לדבר אל הסלע, אבל כיון שלא דיבר אלא היכה, היה צריך להכות פעמיים. וזה מה שאמרו במערבא: מילה בסלע – היה צריך לדבר אל הסלע.
משתוקא בתרי – אבל משום ששתק היה צריך להכות פעמיים.
ובזה יש לפרש מה שכתוב בקהלת פרק ז' "טוב ללכת אל בית האבל מלכת אל בית המשתה". ואומרת הגמרא במסכת ברכות דף ו. אמר רב פפא אגרא דבית טמיא (השכר בבית האבל) שתיקותא. אמר רב אשי אגרא דבי הילולא מילי (לשמח את החתן בדברים).
ואמרו במערבא שמילה בסלע והשתיקה שווה שניים, ולכן טוב ללכת אל בית אבל מלכת אל בית משתה.
(לאור הנר)
במות אלכסנדר השלישי, קיסר רוסיה, צורר היהודים עברה הרינה בתפוצות ישראל. רבי מאיר שמחה בתור רבה של דוינסק נאלץ להספידו… וכך פתח: "טוב ללכת אל בית האבל… מללכת אל בית המשתה", בהדגישו מקרא זה הדגשה יתירה, ציבור השומעים הבין היטב מה ירמזון דבריו…
(גליון נר לשולחן שבת – "מרן רבנו מאיר שמחה כהן"(