ראש השנה טז
מדוע שלח מרן הרב שך בחור מהישיבה לשבות את השבת אצל ה'נתיבות שלום'?
ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת
כתב בבעל הטורים "ואתה תצוה (שמות כז כ) – לא הזכיר משה בזה הסדר, מה שאין כן בכל החומש, שמשעה שנולד משה אין סדר שלא הוזכר בה. והטעם, משום שאמר מחני נא מספרך אשר כתבת (להלן לב לב) וקללת חכם אפילו על תנאי באה, ונתקיים בזה. וכבר מובא בזוהר הקדוש בפרשת פנחס" (רמו א).
בשם הגר"א מובא, שלכן מרומז ענין זה דוקא בפרשת תצוה כיון שתמיד חל ז' אדר בפרשה זו. וכרמז לזה נעדר שמו של משה רבינו מהפרשה.
ומספר הרה"צ ר' אלימלך בידרמן שליט"א ששמע מבעל המעשה, שבבחרותו למד בישיבת פוניבז׳ אצל הגאון ראמ׳׳מ שך זצ”ל, והיה נוסע מפעם לפעם לירושלים לשבות בצל רבו הרה׳׳ק ה'נתיבות שלום' מסלונים זי׳׳ע. וכיון שהיה בעל כשרון גדול וחביב אצל הרב שך, שאל אותו פעם מדוע הוא מרבה בנסיעותיו לירושלים, פתח הלה וחזר ל פניו על מאמר ששמע באותה שבת קודש פרשת כי תשא מפי רבו , וכה אמר, מצינו שלא נזכר שמו של משה רבינו ע׳׳ה בכל פרשת תצוה מפני שאמר 'ועתה אם תשא חטאתם, ואםאין מחני נא מספרך אשר כתבת'.
ומקשים העולם, מדוע נענש משה רבינו על כך, והלא מסר נפשו על כלל ישראל, אלא, ההסבר הוא ביאר ה'נתיבות שלום', שנענש על אמירתו 'ואם אין' שנראה כמסתפק אם תועיל תפילתו, על זה הספק נענש, כי המתפלל בכוונה שלימה יש לו להיות מובטח שתקובל תפילתו, כשמוע הרב שך את דבריו אמר לו בהנאה 'אם כן תמשיך לנסוע, והבא משם דברי תורה כאלו כל שבוע…'
(באר הפרשה)