יומא כט
על איזו מסכת נאמר שמבטלת הרהורים רעים?
הרהורי עבירה
למסכת מכות סגולות נשגבות שמובאות בספרים הקדושים. החיד"א בספרו דבש לפי (מערכת ה') כותב שמסכת מכות מסוגלת לביטול הרהורים רעים, כי 'מכות' בגימטריה 'הרהורים'. וכידוע, הרהורי עבירה קשים מעבירה.
בספרים מובאים הטעמים לסגולה נפלאה זו המתקנת דווקא את המחשבה. מסכת זו מדברת בענין עדים זוממים, שעונשם הוא אותו עונש אשר חשבו להעניש בו את האחרים. הבה נתבונן, כמה כח גלום במחשבת האדם! עצם העובדה שהעדים הזוממים תכננו להמית את הנאשם, למרות שזממם לא עלה בידם, חורץ את דינם למיתה! ומכלל לאו, אנו לומדים גם להיפך, את אותו כח הטמון בהרהור לרעה, אפשר לנצל למטרות חיוביות, לפעול טובה ע"י המחשבה, וזה עצמו התיקון בלימוד במסכת מכות.
טעם נוסף לסגולה זו מובא בספר אהבת ציון, במסכת זו מובאים מכות ועונשים רבים של עוברי עבירה, וכאשר יתבונן בכך, ישער בנפשו- אם אלו הפורעניות של החוטאים, על אחת כמה וכמה גדול השכר השמור לצדיקים, וכך ינצל מההרהורים הרעים.
בספר מפתח הים מביא מעשה נורא, המגלה את מקור הסגולה הזו. הוא מעיד על עצמו כי שמע מגדול אחד מהעיר פראג שהתענה 40 תעניות בכדי שהקב"ה ישלח לו רפואה מהרהורים רעים שבאו למחשבתו בכל עת, ומן השמים הודיעו לו שיעסוק בכל יום במסכת מכות, ולאחר שעשה כן ניצול מן ההרהורים.
מעלת לימוד המסכת גדולה לעין ערוך בימי השובבים. כידוע ימים אלו הם ימי תשובה, ולכן יש הנוהגים ללומדה כדי לתקן את הירהורי העבירה.
רבי נתן גשטטנר זצ"ל מביא בספרו ידיעה עצומה, הוא כותב שכשלומדים את מסכת מכות, שבה מובאים מיני עונשין, ע"י הלימוד זוכים להינצל מאותם עונשים וכיוצא בהם! ומסביר, בגמרא במנחות (קי.) מובא על הפסוק "זאת תורת החטאת, זאת תורת האשם" (ויקרא ו יח), שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם. הוא הדין לעוסק בפרשיות התוכחה הכתובות בתורה, יישמר שפורעניות אלו לא יתקיימו בו בפועל חס ושלום. וגם כאן, הלומד במסכת מכות העוסקת בעונשים, יזכה להמלט מאותם עונשים וכיו"ב.
(דרשו)