ישראל וייס
"השקל מזנק בחדות אל מול כל מטבעות החוץ", כך לשונה של מודעה שהתפרסמה בימים האחרונים ברבים מבתי הכנסת ברחבי הארץ. "אנליסטים בבורסה מעריכים: צפוי ביקוש אדיר למסכת שקלים בימים הקרובים", נאמר במודעה המעוצבת כמו עיתון יוקרתי ומוביל.
"ערך השקל יוסיף לטפס", נמסר בהמשך הדיווח. "לדבריהם הביקוש נצפה בכל המקומות, בבתי הכנסת התרוקנו המדפים של מסכת שקלים, וכל הגמרות בשימוש רצוף כל שעות היום. בחנויות עמלים המוכרים להעמיס מחדש סחורה במדפים של מסכת שקלים על מפרשיה השונים.
"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", מתאר אחד מוותיקי מוכרי הספרים: "אנחנו צפויים להתמודד עם שלושה שבועות של ביקוש חסר תקדים לשקלים".
מי ששפשף את עיניו בתימהון ולא הבין עדיין במה דברים אמורים, יכול היה להציץ במודעה הסמוכה והמעניינת לא פחות: "לירושלים יש חן מיוחד", מספרת המודעה תחת הכותרת 'עולים לירושלים', בדומה לקמפיין של עיריית ירושלים המעודד את התיירות בעיר הקודש והמקדש.
"לא רק בגלל בתי האבן העתיקים בעלי החלונות המקומרים, אלא גם ובעיקר בגלל שיש לה (לירושלים) שפה משלה, אווירה משלה, וגם סגנון חשיבה ייחודי.
"הפסח הזה, כולנו עולים לירושלים, ומרגילים את עצמנו בלימוד ירושלמי, למשך שלושה שבועות. אל תחמיצו, בואו והצטרפו לרבבות לומדי הדף היומי המתחילים את לימוד מסכת שקלים מהתלמוד הירושלמי".
עכשיו כבר ברור שמדובר במודעות שמבקשות לחזק את הלימוד ב'דף היומי' ולהרחיב את מעגל משתתפי השיעורים, בשלושת השבועות של לימוד מסכת שקלים, שהיא כידוע מהתלמוד הירושלמי.
מי שעומד מאחורי הפרויקט המופלא הזה, הוא לא אחר מאשר הרה"ג ר' עמרם בינעט, מגיד שיעור ב'דף היומי' בכמה קהילות בבית שמש, ומי שעומד מאחורי יוזמת 'הדף' שבמסגרתה הוא מפרסם מודעות מקוריות ומסקרנות, לפני תחילת לימוד של כל אחת ואחת ממסכתות הש"ס, לפי סדר 'הדף היומי'.
באוצרו של הרב בינעט 'קמפיינים' פרסומיים מיוחדים לכל אחת ממסכתות הש"ס, והוא מוסיף ומשדרג את התוכן ואת הרמה בכל פעם, כשהוא מתחרה במשרדי הפרסום הגדולים והוותיקים, במחשבה היצירתי, סגנון הפרסום המבריק והמסקרן, וגם הביצוע ברמה גבוהה מאוד.
"תמיד כאב לי הדבר הזה שהילדים שלנו רואים פרסומות לכל דבר בעולם. יש פרסומת לגרביים ויש לבקבוקים ומוצצים, יש פרסומת לדייסה הכי טעימה בעולם, ולקרקרים הכי פריכים בארץ. הפרסומות הן גם למשקאות מתוקים, ליינות, לחטיפים וממתקים, כלי רכב, מכונות כביסה, מסרקי כינים ושרוכי נעליים.
"הפרסומות הללו נועדו לייצר תודעה. אף מפרסם לא תמים ונאיבי לחשוב שבגלל שפעם אחת ראינו תמונה של בקבוק קוקה קולה 'מזיע' מקור בעיצומו של יום חמסין, נרוץ לקנות קוקה קולה. אבל כשהפרסומת חוזרת על עצמה שוב ושוב ושוב, אנחנו נתקלים בה מגיל צעיר מאוד אינספור פעמים, בסופו של דבר היא מייצרת תודעה ומשפיעה על הלך הרוח וכיוון החשיבה שלנו.
"אז למה אנחנו מונעים מהילדים שלנו את היכולת להיות מושפעים גם מדברי תורה? למה רק גשמיות ותאוות הגוף? מה עם רוחניות?
"בשנים האחרונות יש שיפור גדול בנושא. רואים הרבה פרסומות של ספרי קודש, צדקה, תרומה וכו', אבל עדיין, עיקר העיקרים זה לימוד התורה, וייאמר לזכותו של ארגון 'דרשו' שאכן חולל גדולות ונצורות בנושא הזה, והפך את לימוד התורה לנושא שמדברים עליו בכל מקום, כולם מתעניינים מתי יש סיום, מתי מתחילים סדר חדש, מתי מתחילים חלק חדש של המשנה ברורה, ונושא חדש בלימוד 'הדף היומי בהלכה'. זה הפך להיות נושא שיחה וזה חשוב, כי זה מה שמחנך את הילדים שלנו, את הדור הבא של עם ישראל.
"אבל כמו שבגשמיות לא רק אחד מפרסם, אלא כולם מפרסמים מכל כיוון, החלטתי שגם אני מרים את הכפפה, וחותר לכך שיהיה כמה שיותר פרסום תורנית.
"נכון, אין לי כסף לקמפיינים יקרים שיופיעו בעיתונות, אבל לייצר מודעות ולפרסם בבתי הכנסת אני כן יכול? אז אני עושה מה שאפשר, והקב"ה ברחמיו ובחסדיו כבר נותן לזה את הדחיפה והתועלת כאילו זה היה פרסום מסודר של חברת ענק. כך לפחות לפי התגובות החמות שאני מקבל מכל קצווי הארץ והעולם. זה משפיע, זה מייצר אווירה ואני שמח שזכיתי להגות את הרעיון הזה ולהקיז דמים, תרתי משמע, למען הצלחתו בכל פעם מחדש".
אז בפעם הבאה שאתם נתקלים בפרסומות המיוחדות הללו, כדאי שתפנו את תשומת הלב של הילדים שלכם, שייראו ויעריכו את העובדה שבעולם שלנו יש לא רק גשמיות, אלא גם ואפילו בעיקר רוחניות. הקמפיינים הללו של הרב בינעט, הן רק דוגמה אחת לכך