יום רביעי ה' בחשון תשע"ח
האם מותר לערוך שינוי בשעון שבת - בשבת?
שעון שבת המחובר לזרם החשמל ומכוּון להפסיק את זרם החשמל – לדעת פוסקים רבים אסור לערוך בו כל שינוי בשבת, בין על מנת להקדים את שעת הפסקת הזרם, ובין על מנת לאחרהּ; משום איסורי 'בונה' ו'סותר' בזרם החשמל, כדעת החזון איש, ומטעמים נוספים. ויש אומרים שבשעון בו השינוי אינו כרוך בעשיית מלאכה כלשהי, שינוי המקדים את הפסקת הזרם מותר לצורך חולה או לצורך מצוה; וכן שינוי המאחר את הפסקת הזרם מותר מעיקר הדין, אך אין להקל בכך אלא בשעת הדחק. [ביאורים ומוספים דרשו, רסה, 25]
האם מותר לנתק בשבת תֶּקע של מכשיר כָּבוּי?
כאמוּר, לדעת פוסקים רבים אסור לערוך בשבת כל שינוי בשעון שבת, משום איסורי 'בונה' ו'סותר' בזרם החשמל, כדעת החזון איש, ומטעמים נוספים. ונחלקו הפוסקים אם הדבר יֵאסר משום בונה וסותר אף כשהשעון במצב כבוי וזרם החשמל אינו עובר בו. ונדון זה תלוי בנדון הוצאת תֶּקע מן השֶׁקע בשבת, או העברת מתג החשמל למצב כבוי, בשעה שזרם החשמל אינו פועל – שיש אומרים כי אין בכך איסור אף לדעת החזון איש, אלא שיש לעשות פעולות אלו ב'שינוי', משום איסור מוקצה; ויש אומרים שלדעת החזון איש אף אופן זה אסור משום 'סותר'. [ביאורים ומוספים דרשו, 25]
באיזה מוקצה אסור גם לנגוע ולא רק לטלטלו?
חפצי מוקצה אסורים בטלטול בלבד, אבל הנגיעה בהם מותרת. ויש אומרים שלצורך המוקצה עצמו אסור אף לנגוע בו, אך יש מתירים, וכן הלכה. אולם, מוקצה המתנענע כשנוגעים בו, אסור לכל הדעות לנגוע בו. וכן חפץ שהנגיעה בו עשויה לגרום לאיסור כלשהו מאיסורי שבת, כגון נר שהנגיעה בו עשויה לגרום לכיבויו – אסור לנגוע בו. וחפץ של מוקצה שמונח עליו חפץ של היתר, ובנטילת חפץ ההיתר יתנענע המוקצה, מותר ליטול את חפץ ההיתר מעליו, כיון שהתנועַעות המוקצה באופן זה היא 'טלטול מן הצד', המותר. [שו"ע רסה, ג, ומשנ"ב י-יא; ביאורים ומוספים דרשו, 20]