זהירות!!! זילות בקריאת התורה עלולה לגרום לקיצור ימים

ט"ו סיוון- סימן קל"ט סעיף א'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

זהירות!!! זילות בקריאת התורה עלולה לגרום לקיצור ימים
העניין הנוסף בקריאת שניים מקרא לפני שבת?
את מי אסור להעלות לקרוא בתורה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קל"ט סעיף א'

-סדר קריאת התורה וברכותיה-

הכנת הקריאה לפני שעולה לתורה | קראו לו לעלות ולא הכין | הדין בזמננו אנו | איך יוצאים יד"ח הכנה? | איך ינהגו כשאין מי שהכין הקריאה? | להעלות אדם שלא יודע לקרוא | מה הדין בהנ"ל אם הוא כהן או לוי יחיד? | לא יעלה מעצמו לתורה | איך מעלים אדם שאביו מומר? | האם סומא עולה לתורה?

לפני שאדם עולה לתורה הוא צריך להכין את הפרשה שהוא צריך לקרוא, שהרי בימים קדמונים לא היה מנהג שהבעל קורא היה קורא והעולה רק מברך את הברכות, אלא המנהג היה שהעולה היה קורא, ולכן צריך להכין את הקריאה פעמיים או שלש, ואם לא הכין לפני כן, שלא יעלה, ואפילו אם קראו לו לעלות לתורה, לא יעלה, ואע"פ שכידוע שאדם שקראו לו לעלות לתורה והוא לא עולה, זה דבר חמור ומקצר את ימיו, בכל זאת הדין הוא שאם לא הכין את הקריאה, לא יעלה, ובזמננו שיש בעל קורא, הדין הזה נאמר עליו, שלא יגש לקרוא לפני שהכין את הקריאה, והמ"ב אומר שמן הראוי שאותו שעולה לתורה הוא יכין ג"כ את הקריאה, ובשנים מקרא שקורין בער"ש בזה יוצאים יד"ח הכנת קריאת התורה שהוא אמור לקרוא בשבת, ובדיעבד אם אין מי שהכין את הפרשה, אז אפשר שמישהו אחר יקרא את הפרשה בלחש באוזנו של הבעל קורא, והבעל קורא יקרא מתוך הס"ת.

סעיף ב'
אדם שלא יודע לקרוא בתורה אסור להעלותו לקרוא, ויש בזה ב' הסברים, אדם שלא יודע לקרוא מעצמו, אבל כשהוא שומע את הבעל קורא, הוא יודע לזהות את זה בתוך הכתב עצמו, בכה"ג לכתחילה אסור לקרוא לו לעלות לתורה, אבל בדיעבד אם אין שם מישהו אחר, כגון שהוא הכהן או הלוי היחיד, ואמנם הוא לא יודע לקרות בעצמו אבל אחרי הבעל קורא הוא יודע לחזור אחריו ולקרוא מתוך הכתב עצמו, בכה"ג אפשר לקרוא לו, אבל באופן כזה שגם כאשר הבע"ק קורא, הוא לא יודע לקרוא מתוך הכתב, גם אם אין מישהו אחר להעלות לתורה, אסור להעלות אותו לתורה, כי אסור לקרוא אפילו אות אחת שלא מן הכתב, וכנראה שזה הולך גם על העולה לתורה.

סעיף ג'
אסור לאדם לעלות לתורה בלי שקראו לו, המ"ב מביא לכך ב' טעמים.
א: אסור לאדם לחלוק כבוד לעצמו.
ב: כי היכי דלא לייתי לאינצויי, ואם כל אחד יעלה מעצמו זה יביא לידי מריבה ומחלוקת, שכל אחד ירצה לעלות לתורה.
מי שאביו מומר, לא קוראים לו לעלות לתורה בשם אביו אלא בשם אבי אביו, ולא יקראו לו בשם הראשון לבד כי זה יבייש אותו שאביו מומר.

סומא שאינו יכול לקרוא מתוך הכתב לשו"ע לא עולה, ולרמ"א עולה, ומבאר המ"ב, שעכשיו המנהג שלנו שהעולה לא קורא מתוך הכתב בקול, אלא יש בעל קורא, ומעלים לתורה את האנשים שבבהכנ"ס, ולכן מדין שומע כעונה מועיל מה שהב"ק קורא, ולכן סומא יכול לעלות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן