ביצה לג
מדוע כתב רש"י על אדם מסוים שהוא 'מכונה חסיד'?
כך אמר לי רבי שמואל המכונה חסיד -רש"י ד"ה מוסתקי
הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, נשאל שאלה: לראובן היה שכן בשם שמעון, הוא היה מדוכדך וקצת נוטה לדיכאון, וכדי לרומם את רוחו הדפיס ראובן מדבקה, ובה כתוב 'הרב ר' שמעון', והדביק אותה על תיבת הדואר, שמעון לא ידע מי עשה לו זאת אולם נהנה, וכנראה תרם לו למצב הרוח, האם עשה ראובן כדין?
והשיב הגר"י, הנה במסכת ביצה (לג:) כתב רש"י (ד"ה מוסתקי): "כך אמר לי רבי שמואל המכונה חסיד". וכתב על כך הגאון ר' אלחנן וסרמן בקובץ מאמרים (עמ' נ): יש לדקדק למה הוסיף רש"י תיבת "המכונה" ולא כתב "חסיד", והרי ידוע שברש"י התיבות ספורות ומדודות אין בהם שפת יתר. אבל נראה שלימדונו רש"י בזה דבר גדול, דהנה מבואר דאיסור לשון הרע הוא כל שעל ידי דיבורו גורם היזק לחברו שלא כדת, ולפי זה י"ל דגם המגדיל מעלת חברו יותר מכפי שהוא באמת, גם זהו בכלל לשון הרע, כי יגרום היזק בדיבורו, ולדוגמא אם יפליג בשבחיו של אחד יותר ממידתו באמת, יטעו בו, וימנו אותו למשרה שאינו ראוי לו, או ישתדכו עמו בטעות ונמצא שמזיק להן, וזה חוץ ממה שמזיק לאותו אדם בעצמו שיסבור על עצמו שהוא אדם גדול וחשוב, ויהיה איש חשוב בעיניו, ויתכן דרש"י לא הכיר בעצמו את רבי שמואל, אם הוא חסיד או לא, ואילו היה כותב ר' שמואל חסיד היה מזיק לרבי שמואל על הצד שאינו חסיד, עכ"ל.
ובעניננו, מסתבר שלא יזיק לאדם, ומה שהוא עצמו יחשיב עצמו לרב, הוא לתועלת, וכשם שמותר לדבר לשון הרע לתועלת גם זה מותר.
ובעצם דברי רש"י, בספר חוט שני (ר"ה יו"כ עמ' שנא) ביאר באופן נוסף, שמה שכתב רש"י המכונה חסיד, רש"י בא לומר בזה, שכולם אומרים שהוא חסיד! ולא רק אני רש"י אומר שהוא חסיד, אלא הדבר אף מפורסם כך.
(חשוקי חמד ביצה לג:)