פסחים סב
מה ענה הרב מבריסק לאדם שחשש לישא בת כהן?
מיום שנגנז ספר יוחסין
בזמננו נחשבים הכהנים כ'כהני חזקה' בלבד כפסק הרמב"ם (איסורי ביאה פ"ב ה"א), וכן כתב הריב"ש (סי' צד) "הכהנים שבדורנו אין להם כתב היחס". לרב האי גאון נגלה אליהו הנביא והראה לו שלוש מאות כהנים שהתקבצו סביב הר הזיתים כמנהגם בסוכות, ואמר כי רק אחד שהלך בצד, הוא כהן אמיתי. מכך גם נפסקה הלכה שאין מראים נגעים לכהן כי אין לנו כהן מיוחס ודאי. אין מקריבים קרבנות בזמן הזה, אף שיש הסבורים שאפשר להקריב כל זמן שלא נמצא בהם שמץ פסול. ואין תוקעים בחצוצרות בארץ ישראל בעת מלחמה. מסיבה זו גם נהגו רבים שהיו בכורים, לפדות את עצמם שוב אצל כהן מיוחס שפגשו, שמא הוא כהן אמיתי.
מסופר, כי פעם הוצע לאדם שידוך עם בת־כהן, וכיוון שחשש לדברי הגמרא שאסור לעם־הארץ לישא בת־כהן, בא לשאול את הגרי"ז מבריסק, ונענה: "אני יותר בטוח שאתה תלמיד־חכם, מאשר שהיא בת־כהן"… אולם ישנן משפחות נודעות שנחשבות ככהנים מיוחסים מזמן בית ראשון, כגון צאצאי רבי שאול הכהן מג'רבא, ומשפחת רבי כלפון הכהן, המיוחסים לצאצאי עזרא הסופר, ולא גלו מארצם. משפחת 'כהן טוויל' נחשבת כצאצאי עלי הכהן, ונקראו בשם טוויל שהוא 'ארוך' בערבית, כסגולה שיאריכו ימיהם ולא ימותו אנשים כצאצאי עלי.
בגולת אשכנז התבלבלו המשפחות בגזרות תתנ"ו ופרעות ת"ח ות"ט, אולם נותרו משפחות כהונה שבידן מסורת כהונה. בהן משפחת רפאפורט המיוחסת לעזרא הסופר ומוצאה מאיטליה ושמה 'רפא מפורטו', ועליה אמר הבעש"ט כי היא אחת משלוש המשפחות המיוחסות בישראל, והגר"א מוילנא שהיה פודה את עצמו שוב ושוב, לאחר שפדה עצמו אצל אחד ממשפחה זו שוב לא חזר ונפדה. אך לפי מסורת אחרת פדה הגר"א את עצמו אצל אחד מצאצאי ה'סמיכת חכמים', מצאצאי משפחת כ"ץ מגולי ספרד, המיוחסת לעלי הכהן. גם משפחת צאצאי הש"ך נחשבת מיוחסת לזרע כהונה, וכן משפחת כהנא צאצאי בעל 'קונטרס הספקות' ואחיו בעל 'קצות החושן', המחזיקים במסורת כי הם מצאצאי עלי הכהן.
(שבת טיש)
הבעל תוקע
כשהגיע החזו״א לוילנא עמד אז בשנות הארבעים ור' שלמה כהן, תלמידו לעתיד, היה אז צעיר כבן י"ז בלבד. ימים אחדים לאחר שהתוודעו זה לזה החל החזון איש ללמדו דיני תקיעת שופר כשהביע את חפצו שיהא הוא תוקע לפניו בראש השנה הקרוב, למרות היותו צעיר בשנים ומאז במשך שלושים שנה היה רבי שלמה בעל תוקע אצל החזון איש עד ראש השנה תשי״ד ערב הסתלקות רבינו.
ומרן בעל הקהלות יעקב זצ"ל הסביר שהוא חושב שמאחר ובבית המקדש היו הכהנים תוקעים בחצוצרות, רצה החזון איש שכהן מיוחס יתקע עבורו, ור' שלמה כהן כידוע היה כהן מיוחס לבית עלי הכהן ולכן העדיפו החזון איש (ס' תולדות יעקב עמ' פ"ט)
שאלו פעם את רבי שלמה כהן, מדוע אמר עליך ה"חזון איש" שהנך כהן מיוחס?" "אינני יודע" – ענה. "אולי בגלל שאני רתחן" – "אתה רתחן? הלא מעולם לא ראינו אותך כועס!" – "האמת שמלידה הייתי כעסן מאד, אלא שעבדתי על עצמי להתגבר על מדת הכעס. לדוגמא: פעם ראיתי באיזה ספר, עוד בוילנא, עצה, שלכל אדם תהיה בבית חליפה מיוחדת עבור הכעס, וכשירצה לכעוס – ילך לחדר השני, ילבש את החליפה כדי לכעוס, ובינתים ישכך הכעס". – "אבל לך יש חליפה ליום חול וחליפה לשבת בלבד, היכן היא אותה 'חליפה של כעס?'" – "אני שכללתי את השיטה, השארתי אותה בחנות"…
(ומתוק האור)