מדוע סבר הגר"א שלא לנשק את הציציות באמצע פרשת ציצית ?

ז' באייר תשפ"ב - סימן כ"ג-סימן כ"ד- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד יש לנהוג עם הציצית בסביבת מת או קבר? מה העניין לאחוז את הציצית כנגד הלב בשעת קריאת שמע? ומה היא מעלת אלו ההולכים עם הציציות בחוץ ולא בפנים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ג סעיף א'  – סימן כ"ד]  

הצנעת הציציות בתוך הבגדים ליד מת או קבר

אדם שנכנס לתוך בית הקברות, או לתוך ד' אמות של מת או קבר, יש בזה איסור משום 'לועג לרש', שהרי המתים אינם יכולים לקיים מצוות, והוא יכול לקיים מצוות, ובכך הוא לועג עליהם שהוא מקיים והם לא, ובזה יש הבדל מעניין בין הדורות הקודמים לבין הדורות האחרונים, בדורות הקודמים כשהם היו לובשים בגדים שיש בהם ארבע כנפות והיו מטילים בהם ציצית, לא היו לובשים בגד מיוחד שיש בו ארבע כנפות כדי להטיל בו ציצית, אלא כאשר היה מזדמן להם, או שהיו להם הרבה בגדים שיש להם ארבע כנפות, היו מטילים בהם ציצית, בזה האיסור של לועג לרש הוא רק כאשר חוטי הציצית ניכרים מבחוץ, ויותר מזה, רק כאשר נגררים על גבי הקבר, אבל בדורות שלנו שאנחנו לובשים בגד מיוחד כדי להטיל בו ציצית, מבואר במשנה ברורה שאפילו אם החוטים עצמם אינם מגולים, אם הבגד מגולה, כבר יש בזה משום לועג לרש, אם כן, צריך שגם הציציות לא יהיו מגולים, וגם שהבגד יהיה מכוסה.

קשירת הכנפות זה בזה ליד מת או קבר

יש נוהגים לקשור את שני הציציות שבשני כנפיים זה לזה בשעת כניסתם לבית הקברות, בחושבם שבכך הם מבטלים את הארבע כנפות, אבל לא הועילו כלום בתקנתם, משום שהם לא ביטלו את הכנף, שהרי הם עומדים להפסיק את הקשר הזה.

נושאי המיטה

כאשר אלו הנושאים את מיטת המת הם לובשים ציציות והמת לא לובש ציציות, יש בזה בעיה של 'לועג לרש'.

מעלת לבישת הציצית

אמנם אדם שאין לו בגד שיש בו ארבע כנפות הוא פטור מלהטיל ציצית, בכל זאת, טוב וראוי לאדם לחייב את עצמו להיות זהיר לבוש בגד שיש בו ארבע כנפות כל היום, כדי שיזכור את מצוות ה', חמשה קשרים כנגד חמשה חומשי תורה, ארבע כנפות כנגד ארבע צדדים שהוא פונה שבכל צד יזכור את מצוות ה'.

אחיזת הציציות בשעת קריאת שמע

בשעה שאדם קורא קריאת שמע, צריך להחזיק את הציציות בידו ביד שמאל שזה כנגד הלב, וסמך לזה, שהרי כתוב, 'והיו הדברים האלה על לבבך', והלב בצד שמאל, ומבואר במשנה ברורה בשם האר"י, שיחזיק אותם בין קמיצה לזרת, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שיש מי שאומר, שיחזיק רק את שתי הציציות שלפניו, אבל מובא בשם האר"י, שיחזיק את כל הארבע ציציות בשעת קריאת שמע, וכאשר מגיע לפרשת ציצית יאחז את הציציות ביד שמאל וגם ביד ימין, וייתן על העיניים, וינשק את הציציות, אם כי מובא כאן בהערה בשם הגר"א ועוד, שהם אחזו לא לנשק את הציציות בכל פעם שאומרים 'ציצית' או כאשר אומרים 'וראיתם אותו', אלא לנשק רק בסוף, וכפי איך שמובא כאן בהערה, הסיבה לא לנשק בשעה שאומרים 'וראיתם אותו', משום שכשאומר 'וראיתם אותו' צריך לראות אותו ולזכור את מצוות ה', ואם הוא יתעסק בנשיקה, אז הוא לא יתעסק מספיק בזכירה של מצוות ה', עוד מובא כאן, שכאשר אומר 'ציצית', אם הוא ינשק, זה יהיה הפסק, ולכן רק לאחר שגומר פרשת ציצית 'ה' אלקיכם אמת' אז ינשק את הציציות.

 

מעלת ההליכה עם ציציות בחוץ

המשנה ברורה בסימן ח', מזרז בגודל מעלת אלו ההולכים עם הציציות בחוץ ולא בפנים, ואומר שם, שכמו שאדם שהיה מקבל איזה שהוא דורון מאת המלך, ודאי שלא היה מחביא אותו תחת הבגדים, אלא היה לובש אותו בגלוי ובפרסום שכולם יראו את הדורון שהוא קיבל מהמלך, כך ציצית שזה דורון מהקדוש ברוך הוא, 'וראיתם אותו וזכרתם' שזה מצוה, בוודאי שיש ללבוש את זה מעל הבגדים ולא להצניע תחת הבגדים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן