מדוע התעטפות בטלית קודמת להנחת תפילין ?

ח' באייר תשפ"ב - סימן כ"ד- סעיף ה'- סימן כ"ה- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד יניח את הטלית והתפילין בתוך הנרתיק? מה יעשה אדם שיש לו כסף לקניית טלית או תפילין? וכיצד ינהג אדם שיש לפניו תפילין בלבד האם ימתין לטלית או יניח את התפילין מיד?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ה סעיף א']  

התעטפות בטלית קודמת להנחת תפילין

צריך להתעטף בטלית, ואחר כך להניח תפילין, וטעם הדין הוא, משום 'מעלין בקודש', ובכוונת הדברים מבאר הביאור הלכה, שקודם כל אדם מכסה את גופו בטלית, ולאחר מכן לובש תפילין, משום שעל ידי התפילין הוא מקשר את עצמו בקשר הייחוד, דהיינו, הוא בעצמו מתייחד עם הקדוש ברוך הוא, ובאמת כתוב, שכאשר מניחים בתוך הכיס את הטלית והתפילין, צריך להניח את זה באופן כזה שהטלית תהיה קודמת לתפילין, ושלא יהיה מצב, שכאשר הוא פותח את הנרתיק של הטלית והתפילין, שהוא יפגע דבר ראשון בתפילין, משום שאז הוא יצטרך קודם כל ללבוש את התפילין, ורק לאחר מכן להתעטף בטלית, ויאבד את מעלת מעלין בקודש.

קניית תפילין קודמת לטלית

אדם שיש לו כסף רק לדבר אחד, או לטלית או לתפילין, ודאי שיעדיף את התפילין, משום שהם חיוב גמור על כל יהודי ויהודי, אבל טלית אינה חיוב, אלא אדם שיש לו בגד של ארבע כנפות והוא לובש אותו, צריך להטיל בו ציצית, אבל אם אין לו כסף לקנות ציצית או טלית, הוא פטור.

אפילו טלית כזאת שהחיוב שלה הוא רק מדרבנן, והיה מקום לומר שהוא יניח קודם את התפילין שהם מדאורייתא, הדין אינו כך, אלא קודם מתעטף בטלית, ולאחר מכן מניח תפילין משום שמעלין בקודש, כגון, אדם שיש לו טלית שאולה לאחר שלשים יום שהחיוב שלה הוא רק מדרבנן ולא מדאורייתא, הדין הוא שקודם כל טלית, ולאחר מכן תפילין.

תפילין לפניו ללא טלית

אדם שיש לפניו רק תפילין ולא טלית, יניח את התפילין, ואחר כך כאשר יביאו לו את הטלית, יתעטף בה, אבל שלא ימתין מלהניח את התפילין עד שיביאו לו את הטלית, משום שלא משהים את המצוה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. פרידמן הגב

    שלום רב

    התחלתי ללמוד הלכות תפילין, עשיתי חיפוש על הלכות תפילין, ואין יותר משיעור אחד. כמו כן פתחתי לפי סדר המשנה ברורה חלק א, ואין שום שיעור על הלכות תפילין, אשמח מאוד שתפתרו את הבעיה, ואוכל ללמוד הלכות תפילין בס"ד.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן