היכן מזכירים בתפילה רפואה לכל איבר ואיבר בגוף?

ו' חשון- סימן ס"א סעיף ב'- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע נוהגים לומר בקול רם פסוק ראשון של קריאת שמע ?

מדוע החזן חוזר ואומר בסוף קריאת שמע 'ה' אלקיכם אמת'?ומה הטעם שמכסים את העיניים באמירת פסוק ראשון של קריאת שמע?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ס"א סעיפים ב' – ה']  

רמ"ח תיבות שבקריאת שמע כנגד רמ"ח איברים

אומרים בקריאת שמע, 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצווך היום', ומבאר השולחן ערוך, שכוונת המילים הוא, שזה יהיה חביב אצלך כמו שהיום ניתנו, ולא כמו דבר ישן, אלא כמו דבר חדש שיש בו חביבות מיוחדת, ומבואר במשנה ברורה, שכל איבר ואיבר מהאיברים של האדם, יש לו רפואה מתיבה אחת בשמע ישראל, שהרי בשמע ישראל יש רמ"ה תיבות כנגד רמ"ה איברים שבאדם, אבל הרי אנחנו יודעים שלאדם יש רמ"ח איברים, ומהיכן יהיה לו רפואה לשלשת האיברים הנותרים, ולכן אומר השולחן ערוך, שהחזן צריך להשלים ולומר פעם נוספת 'ה' אלקיכם אמת', כלומר, הוא מסיים בפעם הראשונה את שמע ישראל, ואומר 'ה' אלקיכם אמת', ומסיים שוב ואומר, 'ה' אלקיכם אמת', ובפעם השנייה הוא מוציא את הציבור ידי חובתו, וממילא יש כאן עוד שלש תיבות שבהם יוצאים הקהל ידי חובה, סך הכל רמ"ח תיבות, כנגד רמ"ח איברים שבאדם.

'ה' אלקיכם – אמת'

נחלקו השיטות, האם בפעם הראשונה שהחזן אומר 'ה' אלקיכם אמת', הוא מסיים 'אמת' או לא, ומביא המשנה ברורה בשם ספר 'עשרה מאמרות', שבפעם הראשונה לא יאמר 'אמת', כיוון שאם גם בפעם הראשונה יאמר 'אמת', נמצא שיש כאן עוד ארבעה תיבות, 'ה' אלקיכם', וכן 'אמת' שבפעם הראשונה, ושוב 'ה' אלקיכם אמת' סך הכל רמ"ט תיבות, ובכל זאת המנהג כהשולחן ערוך, שגם בפעם הראשונה החזן מסיים ואומר 'ה' אלקיכם אמת', בכדי לא להפסיק בין שמע ישראל לבין אמת, ובפעם השנייה, אמירת 'אמת' יהיה שייך ל'ויציב', ולא לשמע ישראל, כך שיהיה בצמצום רמ"ח תיבות.

השלמת רמ"ח תיבות למתפלל ביחידות

אדם המתפלל ביחידות וממילא אין לו חזן שיוציא אותו באמירת 'ה' אלקיכם אמת', מבואר שישנם שתי אפשרויות:

א. יכוון בט"ו ווין של 'ויציב ונכון' וכו' סך הכל תשעים שהם כנגד שלש פעמים שם הויה שהוא כ"ו ועם האותיות הוא שלשים, כפול שלש יוצא תשעים, ובכך יש לו שלש תיבות נוספות, שבסך הכל עם קריאת שמע הם רמ"ח תיבות.

ב. יאמר 'קל מלך נאמן', ובכך יש לו עוד שלש תיבות.

כוונת המילים בפסוק ראשון של קריאת שמע

הכוונה בפסוק ראשון של קריאת שמע מעכבת, ולכן נוהגים לומר אותו בקול רם, כדי לעורר את הכוונה.

כיסוי העיניים בפסוק ראשון של קריאת שמע

כאשר אדם אומר פסוק ראשון שבשמע ישראל, יניח את ידו הימנית על הפנים, כדי שיתרכז במה שהוא אומר, ולא ייתן ליבו לדברים אחרים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן