עד מתי נחשב לעוסק בסעודתו שאפשר להצטרף אליו לזימון?

כ"ט טבת- קצ"ז א' - ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קצ"ז סעיף א'

- דין צירוף לזימון שלשה או עשרה -

הצטרף שלישי בסוף סעודת השניים האם מצטרף לזימון? | שניים שהצטרפו בסוף סעודת היחיד האם מצטרפים לזימון? | באיזה אופן לא מצטרפים כלל? | כמה מתוך העשרה יאכלו פת כדי לזמן בשם? 

שניים שהיו אוכלים וסיימו את סעודתם, והגיע אדם שלישי והתיישב לסעוד, כל עוד והם לא שבעים מסעודתם, והדבר מתבטא בכך שאם יביאו להם איזה שהוא מאכל לאוכלו, הם יאכלו אותו, ואפילו שמדובר במיני מתיקה או דברים שמושכים את הלב, נחשב הדבר שהם עדיין עוסקים בסעודתם, ומצטרף אליהם השלישי לזימון.

כמו כן גם כשאחד אוכל והשניים מצטרפים אליו, כל עוד שהוא לא שבע מסעודתו שאם יגישו לו מאכל הוא יאכל, ואפילו דבר שהוא לקינוח, נחשב שלא סיים סעודתו ומצטרפים כולם יחד לזימון.

זה הכל כשלא אמרו "הב לן ונברך, אבל אם אמרו "הב לן ונברך" או שנטלו ידיים למים אחרונים, זה נחשב לסילוק מהסעודה ולא מצטרפים לזימון.


סעיף ב'
לגבי זימון בעשרה, לא צריך שכל העשרה יאכלו פת, אלא מספיק ששבעה אוכלים פת, אע"פ שג' האחרים לא אוכלים פת אלא מיני ירקות, ואפילו שתייה חוץ ממים [המ"ב מביא דעה שאפילו מים מועיל להצטרף] מצטרפים אליהם לזימון, אבל ששה שאוכלים פת לא מספיק כי צריך רובא דמינכר.

המברך צריך להיות אחד מאוכלי הפת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים