יש משהו קצת מתעתע ומטעה בבבא מציעא…
משום מה בתחושה שלי תמיד הייתי בטוח שבבא מציעא בכיס שלי.. בטח… את ב"מ אני יודע… למדתי אותה… ומה מתברר?? שנכון שאת שנים אוחזין למדתי שנה אחת בעיון… (טוב… לא נכנס לבאג האישי שיש לי עם עיון… אבל עזוב… זה כבר בעיות שלי) ואז מגיע אלו מציאות… אלו מציאות ? ! ? !?
מה פירוש… זה בכיס שלי… זה הפרק הראשון שלמדנו בחיידר… אני כמעט יודע את הפרק הזה בעל פה… ואת המפקיד גם למדנו באיזה כיתה… אה… ו'הזהב' ו'איזהו נשך'?? אוי לא… זה של מבוגרים… מזה ברחתי כל השנים באובססיה… והשוכר את האומנין… בטח… בכיתה ה' כבר למדנו את זה… (ואתה מבין לבד שבישיבה גדולה כשלמדו ב"מ בסדר ב' בבקיאות… למדתי מסכת אחרת כי אני כבר יודע את זה מהחידר..) ותכל'ס… בשורה התחתונה יום אחד הגעתי וניסיתי לבדוק מה אני יודע מכל הסיפור הזה… אני פותח את אלו מציאות… ואין לי מושג מה כתוב שם!!! מה שכן… אני כן נזכר בכל המעשי קונדס והציורים והשטויות שעשיתי כשישבתי מול אותם דפים מרוב שעמום… נזכרתי שהייתי עושה מספרים לכל השורות של הגמ' (כמו סידור תהילות ה'…) במחרוזות של דגים אני זוכר שזרקתי את המטוס הראשון… אבל ב'אנפוריה' זה היה פעם הראשונה שזה פגע… זה מה שאני זוכר מאלו מציאות.. בקיצור: חוסר רצינות!!!! ובינינו… מה חשבתי בכלל?? אז נכון… בחיידר ישבנו כ"כ הרבה שעות מול אותו עמוד גמ'… ולכן נצרב לי בהרגשה שזה בכיס שלי… בקיצור: אל תיפול בטעות הזו!! את מסכת בבא מציעא צריך ללמוד… גם אם נבחנת על זה מבחן פומבי בחיידר.. וגם אם היה על זה מבחן בבקיאות בישיב"ק… מה שבטוח: בבא מציעא היא מסכת יסודית מאוד!!! ואפשר בזהירות לומר שרוב גופי ההלכות של חושן משפט נמצאים בתוכה!! עכ"פ יש לציין שבניגוד למסכת ב"ק שהיא מסכת די תובענית מתחילה ועד סוף… במסכת ב"מ הנוף יותר מגוון ומתחלף… אם יש פרק אחד קשה… אח"כ מגיע פרק קל ונינוח… יש אגדתות… וכן הלאה…
אז בקיצור נמרץ: בא ננסה לשרטט את רמות הקושי פחות או יותר.
מתחילים פרק שנים אוחזין!!! זה פרק רציני!! אי אפשר לחלום בפרק הזה!!! בא נגיד ככה: אי אפשר גם להתעסק כל היום עם התוצאות של הבחירות וגם להתחיל שנים אוחזין… תחליט מה יותר חשוב לך!!!! האם אתה מעוניין לטחון מים ולדבר על תכנים שלא יקדמו אותך לשום מקום… או להיכנס לסוגיית הנצח 'שנים אוחזין' שרק האיזכור שלה מעבירה רטט של געגועים בלב כל צורב….. בקיצור: פרק שנים אוחזין הוא פרק מצד אחד לא הכי קשה!! אבל יסודי!! תובעני!! 20 דפים לא חובבניים… ואז מגיע ליל תענית אסתר ומתחילים פרק אלו מציאות… אה… אלו מציאות זה פרק מתוק וקל… (אגב: כעת כשהגענו לאלו מציאות… אם אתה מאוד רוצה להתעניין בתוצאות של הבחירות אני מרשה לך אבל בא נראה אם עד אז זה יעניין מישהו…) ואם כבר הייתי מוסיף ואומר: שפרק אלו מציאות זה פרק שניתן לפעול בלימוד שלו ישועות… ולמה? כי זה פרק שכל כולו עוסק בנתינה לשני מתחילה ועד סוף!! ומצינו שכשיצחק אבינו צריך ישועה הרי ויצחק בא מבא באר לחי רואי' ואומר רש"י": שזה האשל שבו אברהם עשה חסד… ולשם יצחק הלך להתפלל… אז הנה!! התעודת הזהות של 'אלו מציאות' שכל כולו עוסק במצוות עשה של חסד ונתינה לשני… ולכן בטוחני שאפשר לפעול בפרק הזה ישועות!!! אבל בתנאי אחד!!! בתנאי שהוא לא יהיה קבר!!! שאלו מציאות יהיה חי… נושם… אז הנה… בתענית אסתר (מוקדם) מתחילים אלו מציאות ומסיימים אותו בכ"ב באדר ב'!! הלאה… כעת מתחיל פרק המפקיד… גם הוא פרק מתוק ולא קשה במיוחד! מדובר ב-10 דפים קליטים שהייתי ממליץ לך ללמוד אותם טוב!! ולמה?? כי תראה את הנולד.. שים לב שבסוף המפקיד אנחנו נכנסים לבין הזמנים ניסן… ו… ולך תדע כמה ראש יהיה לך ללמוד בימים אלו… לכן תשאיר כמה דפים של המפקיד שיהיו בשליפה לעת מצא… כשאתה מחכה לאשתך/לאמא שלך בקניות בערב חג…
וכאן!!!!! כאן מגיעים שני פרקים דומיננטיים!!! פרק הזהב ופרק איזהו נשך!!! שמבחינה מסוימת ניתן לומר שהם ה-30 דפים היותר קשים של מסכת בבא מציעא… וכאן חבר שלי העיר את תשומת לבי שמחכה לנו פה אתגר: שלמרבה האבסורד בדיוק ה- 30 דפים הקשים ביותר במסכת ב"מ, יוצאים בחודש ניסן!!! (בד' בניסן מתחיל פרק הזהב, ובשביעי של פסח מתחיל פרק איזהו נשך ונגמר בו' איר) וכאן צריך להיות מחושב!!
אז חבר שלי ניסה להציע תכנית שלימה… לעשות החלפות בין אלו מציאות והמפקיד ל-הזהב ואיזהו נשך!! כלומר: ב-י"א אדר, במקום להתחיל אלו מציאות… להתחיל הזהב ואיזהו נשך… ואח"כ בחודש ניסן כשהראש פחות פנוי… אז לחזור לאלו מציאות והמפקיד… אבל בינינו… הרעיונות מהסוג הזה… זה מאוד תלוי- מי סוג הבן אדם… כי יש הרבה מאיתנו שכל מה שתופס אותם בדף היומי זה רק ההיצמדות המקובעת ללוח זמנים קשוח… וברגע שאתה מתחיל לשחק ולערער את המסגרת.. זעזעת את כל היציבות של הבנין… לכן החכם עיניו בראשו… (מה שבטוח… מי שכן היה רוצה ללכת על כזה רעיון… והוא רק נרתע מכל מיני דקדוקי עניות מסוג של הקורא את המגילה למפרע'… אסור לעשות כאלו חשבונות בתורה שבע"פ… בתורה שבע"פ השיקול היחיד זה מה שהכי מתיישב על ליבי והכי יעזור לי להבין את הגמ' הכי טוב..) עכ"פ אחרי איזהו נשך… מגיע פרק קל ומתוק. השוכר את האומנין. ואח"כ בכלל… מגיע השוכר את הפועלים ששם יש אגדות שכולנו גדלנו עליהם… כנ"ל השואל, המקבל, והבית והעליה… פרקים לא קשים…
עוד אחד מהמאפיינים הבולטים של מסכת בבא מציעא:
בבבא מציעא יש פרקים מתוקים במיוחד!!! ולא סתם!! אלא יש בהם איזשהו קסם יחודי שהכי קל להישאב למתיקות התורה שבהם…
ומה ההוכחה הכי פשוטה?? שהילדים שמתחילים ללמוד גמ' בחידר!!! ורוצים לתת להם טעימה של לומד'ס… קליט… בהיר… ושיבלע בפנים… אם תשים לב: רוב הפרקים הם ממסכת בבא מציעא!! זה מתחיל באלו מציאות… ממשיך בהמפקיד… האומנין… גם השואל…
ושלא תבין: זה שנותנים לילדים ללמוד אלו מציאות זה לא בגלל שזה הפרק הכי קל בש"ס… ממש לא!! סו"ס יש מסכת תענית ומגילה וגם ברכות שהם יותר קלים… אדרבה… אנחנו כן רוצים להטעים אותם ולהפגיש עם השפראך של הלומד'ס!!! מפגש של משא ומתן אבל הכי קליט!! הכי נוח לעיכול!! והכתובת היא בבא מציעא!!! ובינינו לבין עצמנו… היום הזעקה הזו כבר נשמעת יותר.. לא בטוח שאי פעם הטעימו אותנו בטעם המתוק הזה… הוא היה קיים באלו מציאות המפקיד.. אבל לא בטוח שידעו להגיש לנו את זה נכון… (בלי להאשים מישהו חלילה… וגם בלי להכליל… אבל זה לא סוד שפעם מי שהיה לו טעם ב'אלו מציאותי לא הלך להיות רבה בחיידר… אבל היום אכשר דרא בנושא הזה… ובוררים את המלמדים של הגמ' ושולפים אותם מתוך ביהמ"ד…. ושוב כמובן בלי להכליל…)
אז לכל אלו שלא זכו לטעום את הטעם המתוק הזה בחיידר… אולי הגיע הזמן כעת לפתוח שוב את אלו מציאות והמפקיד.. וללמוד אותם בטעם ובהטעמה!!! להבין איך התירוץ עונה על הקושיה, (ואיך הדחיה הראשונה פורכת רק את התירוץ ולא את הקושיה, ואלו התירוץ השני מתרץ לגמרי את הכל…) בקיצור: לחשבן סוגיה!! לא תאמין!! תדע לך שיש הפתעות!!!! אני מכיר אנשים מבוגרים בגיל העמידה… שעם קצת רצון ונכונות הם הסכימו לגשת לגמ' כמו פעם ראשונה!!! והתחילו להשקיע ולפתע הם גילו טעם בלימוד!!! הטעם הזה אמור להגיע… כי שכל כבר יש לך… מי שיש לו רמת משכל מינימלית שהוא יודע לחשבן עובר ושב בבנק… ויודע להתנהל בניואנסים המפותלים של החיים… בטטטוח שהוא מבין גמ'!!!! בחיידר אולי לא… בישיב"ק אולי לא!! אבל בן אדם בן 30-40 אין סיכוי שהוא לא מבין גמ' קלאסית!!! (אא"כ הוא מקבל הנחה מביטוח לאומי על נכות שכלית חלקית) וברגע שמבינים גמ' יש גישמאק!!! ואם בחיים לא טעמת גישמאק בגמ'… זאת אומרת: שהפעם האחרונה שלמדת גמ' כנראה לא הבנת!!!!! והיות ועכשיו אתה כן יכול להביך!! אז תנסה!! אל תאמין לי!! לקרא עיתון בפעם הראשונה העזת… לא פחדת מה יקרה אם לא תבין… אז בבקשה… תפתח את הגמ' הזו!!! כן… אותה אלו מציאות… אותו השוכר של האומנין שלמדת אותה כשהמוח שלך לא היה בשל ונשאר לך מזה רק זכרונות קשים… תפתח את המפקיד הזה וכעת תלמד ותבין! זה לא מרביץ!!! וכמובן: אל תתנגד להתגשמק!!!!
ואתם הלמדנים הותיקים שהפלגתם לכם הלאה… אתם הת"ח בני החבורה של אהלי טהרות/שבת/זרעים, עם כל הר"ת ומראי מקומות… אתם אולי לא מבינים את השפה והשפראך שאני מדבר עכשיו… אבל תשאירו… תשאירו לנו את זה… יש כמה שמבינים יותר מידי טוב על מה אני מדבר… הוי… 'כמה לא חלי ולא מרגיש ההוא גברא דמריה סייעיה…' אין לך מושג מה הותרת מאחור… אחרי שאתה התנעת הלאה… אתה שהבנת את הגמ' והמשכת למסכת הבאה עם כל הסיפוק… התקבלת לישיב"ק ומשם דהרת לישיב"ג והותרת אבק מאחוריך.. אתה אפילו לא מעלה על דעתך כמה אחרים נותרו מאחור!!!! כמה צעירים שישבו איתך יחד באותו ספסל… וכנראה שבשעתו הם לא היו לגמרי בשילים… (כשמדובר בילדים זה אפילו לא עניין של כשרון… זה עניין של בשלות) ואתה שבאלו מציאות והמפקיד פרחת ושגשגת… התחברת… הבנת… קלטת את המפה… הרי הוא נשאר מאחור… האותיות המשיכו לרצד לו מול העיניים והוא נותר עם רושם מר ומיובש ואפילו עם ריאקציה לדף גמ'… אתה הפלגת הלאה והוא המשיך להתגלגל בחיים… וכעת אין לי מושג למי אני פונה בשורות אלו… האם לחבר כנסת… או לחרד"ק.. או למנטור של איזה מצ'ינג… אולי לאיש זק"א, ידידים, הצלה… או איש עסקים מצליח או שהצליח. או לאחד שכותב עלונים כמוני… ואני גם לא יודע מה הוא הצביע בבחירות… וזה גם לא מעניין אותי… (אתה אולי עסוק כעת בלמתוח עליו בקורת נקודתית שהוא לא מספיק משלנו… אבל אני כעת מפליג הרחק הרחק לתקופה הרבה יותר קדומה… הרבה לפני שאתה נהיית מה שנהיית והוא נהיה מה שנהיה…) כי אנחנו כעת מדברים על משהו מאוד מסוים.. משהו כואב ומדמם!!! אנחנו מדברים על החוברת המנוילנת הזו של 'אלו מציאות' המרוט ששנינו ישבנו מולה בכיתה ג' והיינו ממממתים משיעמום בשיעור… אני מדברים על הייליגער פרק המפקיד ש-לילד אחד בכיתה זה היה גישמאק ולילד השני מאותו ספסל זה לא!!! לא התחיל בכלל!!! ואני פונה אליך ידידי מספסל המשועממים בכיתה… אנא… טעמו וראו כי טוב ה'…
תחזיר לעצמך את הצ'אנס!!! היום זה כבר לא סוד שיש לך ראש טוב… אתה כבר נכנסת עמוק לחיים ואתה ב"ה עושה חיל במה שאתה מתעסק… ובשעתו הפרח כנראה עדיין היה סגור… הראש היה סגור… היית לא מספיק בשל בשביל לקלוט את הניואנס של הגמ'… והיום הראש שלך כן!!! כן יכול להבין את זה ובגדול! אז תפרגן לעצמך את זה!! תחזיר לעצמך את העושק הזה!!! במקום להסתובב כל הזמן בתחושה של צרות עין וחוסר פרגון לאלו שזכו לעשות חיל במה שלא זכית.. תחבוש לעצמך את הפצע הזה!!
על מה אנחנו מדברים?? על 'אלו מציאות' הזה שהיה פתוח לנו על השולחן הירוק שקשקשנו עליו בעפרון (ואח"כ מחקנו את זה עם הרוק… סליחה.) ושנינו זרקנו מטוסים אחד על השני בשעה שהרבה קרא את הגמ' בקול מונוטוני… אני מדבר על השוכר את האומנין שניסינו להדגים איך החמור עולה בהר ובום מתרסק והרב'ה זרק את שנינו מהכיתה…
כן!!! בשעתו לא התחברנו… המלמד אולי לא היה מספיק מיומן… לא משנה כעת מי אחראי למחדל… אבל כעת הרי בבא מציעא לפניך!!! אותו השוכר את האומנין שוב לפניך!! תנסה להתעלות מעל הריאקציה הכואבת!!! שב מול הגמ' ופשוט תבין מה כתוב כי אתה יכול להבין!!! תאמין לי… אני אומר לך כאחד שמכיר את שני קצות הקשת… אתה!!! עם הראש הטוב שיש לך כיום… הרבה הרבה יותר קל לך להבין את הסוגיה הכי כבדה בב"מ עם כל הרייעד והלומד'ס הישיבתי!! מאשר!!!! מאשר להמשיך לחפש את האברכים בדלת האחורית ולהוכיח שהם לא ככזה לומדים ושעולם הישיבות במצב על הפנים… עזוב!!! למה אתה עובד כ"כ קשה?? גם אני פעם עברתי את התקופה הזו… ותסמוך עלי… אני יצירתי… הצלחתי לשטח את כולם… הצלחתי לעשות מכולם בטלנים וכלומניקים ולא עושים כלום… ואז יום אחד גיליתי שחבל!!!! אני סתם רוצה לנשוך תלמידי חכמים כחמור!! הגמ' פה פתוחה לפני… גיליתי ביום בהיר שאני מסוגל להבין לא פחות מהאברכים ובחורי הישיבות… כשקלטתי את זה הפסקתי לחפש אותם בפינה.. הפסקתי לראות בהם כמישהו שכל הזמן מוציא לי לשון והתחלתי פשוט להחזיר לעצמי את הנכסים שהם 'מורשה' לכל ישראל… ואני מבטיח לך שיש לך את זה!!! רק תפתח את הגמ' ותסכים להתפייס איתה… פשוט ללמוד ולהסכים להתגשמק… לא להגיע מכווץ כולך ברגש דחיה במטרה נחושה להוכיח לעצמך שאתה לא שייך לזה… לא!!! תן לזה לקרות!!! מה איכפת לך… אם רק תתן לזה לקרות אין סיבה שזה לא יקרה… ותשמע לי… לך על בבא מציעא!!! כי זו המסכת המתאימה… אם היית שואל אותי… בינינו… הייתי אומר לך 'שנים אוחזין' כי יש לך את זה!!! אבל אם אתה קצת מפחד וחושב שזה גדול עליך… אז לפחות אלו מציאות והמפקיד השוכר את האומנין הפועלים והשואל
וכאן!!!! כאן חשוב לי לסגור פינה חשובה!! והיה!!!! אם מאיזשהו סיבה החלטת שאתה לא מאמץ את ההצעה שלי ואתה לא הולך עכשיו לחזור לדף גמ'… (סו"ס אתה כעת באמצע החיים… אתה לא מגיע לזה… זה כבר לא בשבילך…) אין בעיה!! אני מכבד את זה!! אבל מכאן ואילך גם אתה מתחיל לכבד!!! את מי?? את כל האברכים והתלמידי חכמים שהם כן זוכים לעשות משהו שאתה בחרת לעת עתה שלא לאמץ כעת!!! כן… זה כבר לא צרות עין… זה לא חוסר פרגון… זה בסה"כ אנשים שנדבה אותם רוחם לדבוק בתורה… משהו שגם אתה יכול לעשות ובשלב זה החלטת שלא… מגיע להם כל הכבוד והערכה!! זו הנוסחה הנכונה של כבוד ת"ח. זהו. די לחוסר הפרגון. איך מקום יותר לחוסר כבוד לאברכים. מהיום או שאתה מכבד ת"ח… או שאתה בעצמך נהיה ת"ח…
עכ"פ נכנסים אנו בשמחה ובגיל למסכת בבא מציעא… נזכה לעשות נחת רוח לפניו יתברך… ומי יתן ויומתקו כל הגזירות מעם ישראל… וזכות כח התורה ישמור ה' את שארית ישראל גם בפרשת העיבור זו… גם אם לדאבוננו הרב 'הם' לא מכירים בחומה והשמירה העליונה שאנחנו מגינים עליהם בכח התורה הקדושה… אנו לא נפקיר אותם… נמשיך לעסוק בתורה… נתחיל ביתר שאת ויתר עוז… בשם ה' נעשה וגם נוכל… כל אחד יחליט האם בכ' בסיון הוא יזכה לסיים את מסכת ב"מ!!!!
('אז נדברו' – גיליון 641, כי תשא תשפ"ד)