שירת הים מתוארת ב-19 פסוקים, הנאמרים מדי יום בתפילת שחרית, בסוף פסוקי דזמרה. רבותינו מציינים שאמירת שירת הים מדי יום בכוונה ובשמחה, תוך ציור הפלא הגדול שאירע בעת קריעת ים סוף – מהווה סגולה עצומה.
במקורות מובאות סגולות עצומות הנקשרות לאמירת שירת הים:
1. יזכה לאומרה בעולם הבא. (זוהר פרשת בשלח ר"כ)
2. בימי מלך המשיח, בשמחת כנסת ישראל בקדוש ברוך הוא, יזכה לשבח בה. (זוהר פרשת בשלח ר"כ)
3. הקב"ה מציל אותו מכל צרות שבאות לעולם. (זוהר פרשת בשלח ר"כ)
4. הקב"ה מגרש את אויביו מפניו, מתגברים כוחות הקדושה ונכנעים כוחות הטומאה. ("שמש ומגן", למקובל רבי שמשון מאוסטרופולי)
5. שמירה מעולה לעיתות צרה. ("שמש ומגן", למקובל רבי שמשון מאוסטרופולי)
6."האומרו בשמחה מוחלין לו עוונותיו". (זוהר פרשת בשלח ר"כ) במשנה ברורה להלכה נפסק: "ויאמר שירת הים בשמחה, וידמה בדעתו כאילו באותו היום עבר בים, והאומרו בשמחה מוחלין לו עוונותיו". וכן בספר הקבלה "ציפורן שמיר" מובא שזו אחת מ-10 סגולות שמכפרות עוונותיו של אדם בלי סיגוף ועינוי.
ספר ה'חרדים' (פרק עג) מסביר את כוח סגולתה של אמירת שירת הים בשמחה ככפרה על העוונות: "כמו שברפואת הגוף' יש 'רפואות' אשר ירפאו את האדם בדמים מרובים ובייסורים אשר יכאבו למתרפא בהם, מאידך, יש רפואות סגוליות שאינם עולים לכדי דמים יקרים, וגם ירפאו את החולי ללא כל כאב… באותו אופן יש תרופות לנפש החוטאת. יש תיקונים כתעניות וסיגופים המענים את הגוף ומזככים אותו לשוב ולהיטהר כבראשונה, אך כמו כן יש עניינים 'סגוליים', אשר כל העוסק בהם מתכפרים לו כל חטאיו".
ה'חרדים' מונה כמה וכמה מאותן מצוות סגוליות, והשלישית שבהם היא: אמירת שירת הים בשמחה כאילו הוא יצא עתה ממצרים, שעל ידי זה מתכפרים לו כל עוונותיו.
ה'חרדים' מוסיף ומבאר את טעם הדבר: נאמר במדרש (ילקוט שמעוני רנד) על הפסוק: "ויסע משה" – ש"הסיעם מעוונותיהם", כלומר: נמחלו להם העוונות על ידי השירה, כיוון ש"כל מי שנעשה לו נס ואומר שירה מוחלין לו על כל עוונותיו".
כיצד זוכים בסגולות אלו?
1. יש לומר את השירה בכל יום.
2. יש לאומרה בשמחה רבה ובניגון, כפי שאמרו אותה ישראל בעת הנס הגדול – שנקרע עבורם הים, והם עברו בו ביבשה. בעוד כאשר המצרים נכנסו לים – סגר עליהם ה' את מי הים, והשמיד אותם כליל.