אלעזר גולדברג
בכל עיר וישוב בארץ הקודש בהם קיימת אוכלוסיה של שומרי מצוות, נפתחו ונפתחים כל העת מוקדי מבחנים של 'דרשו'. כך גם בעיר הגדולה של מרכז הארץ, העיר תל אביב, למרות ואולי דוקא משום היותה סמל החילוניות, מתעצמת בה בשנים האחרונות כוח הקדושה ומוסדות תורניים שונים התמקמו בה ונפתחו ישיבות ומוסדות קודש. כך גם בעיר זו נפתחו מספר מוקדי 'דרשו' ולפני עשר שנים גם בישיבה הדתית 'מעלה אליהו'. שוחחנו עם האחראי על מוקד זה, הרב אליה דוד סעדון הי"ו על היחודיות בקיום מוקד שכזה בתוככי החברה החילונית הסובבת, החיזוק הגדול שבה בעקבות הלימוד והמבחנים ואיך מתנהל המוקד בחודשים האחרונים כשרבים מהנבחנים הקבועים נעדרים.
כיצד החל הקשר שלך לארגון 'דרשו' וכמה שנים הנך אחראי על המוקד בישיבה?
אני לומד מזה כעשר שנים בישיבת 'מעלה אליהו' בתל אביב, ישיבה קדושה לבחורים ואברכים במגזר הדתי, שהיא כמגדל אור של קדושה ורוחניות לכל סביבתה בעיר החולין. תחילה למדתי כבחור ישיבה מן המנין ולאחר נישואי המשכתי ללמוד כאברך במסגרת הישיבה. לפני כעשר שנים, אחד מהאברכים תלה דף 'שאלון' בקרב תלמידי הישיבה, מי יהיה מעונין להצטרף לרישום למסלול לימוד במסגרת ארגון 'דרשו' והיתה היענות יפה של כעשרים תלמידים. אותו יזם פנה להנהלת הארגון בבקשה לפתוח מוקד אצלנו בישיבה והוא נענה בחיוב. כך נפתח המוקד.
לאחר שנתיים, לפני כשמונה שנים, פנה אלי אותו אברך ששימש כאחראי על המוקד וביקש שאחליף אותו. הוא שם לב שאני משתתף ומעורב בענייני ארגון המבחנים והבין שאני מסוגל לשמש כאחראי תחתיו. הסכמתי מיד וכך נעשיתי אחראי המוקד למשך שנתיים נוספות. לאחר מכן הפסקתי למשך שנתיים וכששבתי אל הישיבה ראיתי שיש רפיון גדול במבחנים, היה זה בזמן פריצתה של מגיפת הקורונה ורבים מהתלמידים לא למדו בתוככי הישיבה כי אם במקום מגוריהם. רק לאחר שחלפה לה התקופה הקשה ההיא והכל שבו אל ספסל הלימודים, פניתי שוב אל הנהלת הארגון וקיבלתי אישור מחודש להמשך קיום המוקד. מאז ועד היום משתתפים כ-40 תלמידים, בחורים ואברכים, באופן קבוע מדי חודש בחודשו.
ראש הישיבה שלנו מאוד מעודד את התלמידים להצטרף לתוכניות הללו. בכל שיחה שמוסר בתחילת שנה ובתחילת כל 'זמן', ראש הישיבה מדבר על מעלתם של תוכניות 'דרשו', שעל ידם ניתן לקנות קנין ממשי בתורה. הוא מזכיר על כך את מאמר חז"ל על הקול ששמע אחד מגדולי האמוראים בשעה שעלתה נשמתו לרקיע: "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו", שמסלולי 'דרשו' מביאים את הלומד לידי כך. דברים אלו מעוררים וגורמים להצטרפות עוד ועוד תלמידים לתוכניות השונות, אם זה למבחני הדף היומי ולמי שמתקשה בכך – למסלול הדף היומי בהלכה שהיא מסגרת שאינה מחייבת לימוד ממושך כל כך. בכל תחילת שנה נוצר בישיבה גל של התעוררות בענין וגם אם לאחר מכן מעט מהמצטרפים אינם ממשיכים, תמיד נשאר גרעין של כמה עשרות נבחנים קבועים.
אני משתדל לעשות נפשות לתוכניות השונות. כאשר אני פוגש בבחור או אברך שיש להם להט להתקדם בעסק התורה, אני משדל אותו להצטרף ללימודים במסגרות 'דרשו', כשאני מסביר לו על התועלת הגדולה שיש בזה, שכן הוא לימוד קבוע ורצוף עם התקדמות תמידית בידיעת התורה, כך שלמשל בתוכנית הדף היומי בהלכה ב'משנה ברורה' ניתן לסיים ולדעת תוך כמה שנים את כל חלק אורח חיים בשולחן ערוך!
מה הם המסלולים בהם נבחנים במוקד שלכם?
רובם נבחנים במסגרת 'דף היומי בהלכה' על ה'משנה ברורה', כשלושים בחורים ואברכים. ישנם עוד כשלושה שנבחנים במסגרת 'חבורת הש"ס' המאפשר ללמוד את הש"ס בעיון בקצב של עמוד יומי בחמשת הימים הראשונים של השבוע, עוד כמה נבחנים על הדף היומי בתלמוד בבלי וכן יש גם כחמש עשרה שנבחנים במסלול 'קנין חכמה' בו לומדים פרקי חכמה ומוסר מספריהם של גאוני הדורות הראשונים ז"ל. במשך השנים הגיעו גם תושבים דתיים וחרדים שגרים בסביבה ואינם קשורים למוסדות הישיבה להיבחן אצלנו.
כיצד מתנהלים המבחנים עצמם ומה התפקיד שלך לפני ובמהלך המבחן?
האמת היא שעד לפני חצי שנה הכל התנהל בצורה שגרתית, בימי שישי מדי חודש הגיעו משתתפי התוכניות השונות להיכל הכולל שהוא ריק בשעות הבוקר של ערב שבת ושם התנהל המבחן באוירה רגועה ושמחה. לפני חצי שנה התעורר צורך בקרב הבחורים לשנות את זמני המבחן, מאחר שבימי שישי יש בישיבה סדרי לימוד ולא היה לבחורים פנאי לעשות את המבחן. פניתי והשתדלתי אצל האחראים על המבחנים בארגון וקיבלתי אישור לחלק את זמני המבחן לשניים, לימי חמישי בערב ולימי שישי בבוקר, כך שכל אחד עושה את המבחן אצלנו בזמן שמתאפשר לו.
את המבחן עצמו אנחנו עושים בבית המדרש. אני יושב במקומי הקבוע ואצלי מצויים דפי התשובות. על בימת בית המדרש אני מניח את המבחנים השונים וכל אחד נוטל את המבחן עליו מבקש להשיב ולאחר שמסיימים מגישים לי את התשובות. האוירה מאוד טובה, לא רק בזמן המבחן כי אם בכל ימי החודש. יש לנו בישיבה קבוצה טלפונית בה נשלחים הודעות שונות בענייני החומר הנלמד, עולים שם דיונים הלכתיים שונים הנוגעים לחיי היום יום לאור האמור ב'משנה ברורה' שלומדים באותה תקופה, זה כמובן מהווה 'זריקת עידוד' וגורם לחיזוק גדול להמשך הלימוד במסלולים השונים במשך כל החודש.
בשלושת החודשים האחרונים, מאז פרצה המלחמה, רבים מגוייסים למילואים ואנוכי בתוכם, אך בכל זאת אף אחד מהנשארים בהיכל הישיבה לא מוותר על הלימוד והשינון היומי ועל הבחינות החודשיות. מכורח המציאות ההתנהלות מעט שונה. אחד מהבחורים הלומדים כעת בישיבה מחליף אותי באחריות על הבחינות, כשבביתי מתקבלים המבחנים וכמו כן נשלחים אלי באמצעות תיבת המייל, לאחר מכן אני דואג להעביר אותם לאותו בחור לפני מועד המבחן והוא מדפיסם, מניחם בבית המדרש בזמני המבחנים בימי חמישי ושישי ולאחר תום הזמן הוא אוסף את דפי התשובות, סורק אותם ושולח אותם לכתובת המייל שלי ואני מעבירם למערכת הארגון.