יהודי צריך לדעת, שהגם שיש לו הכל – אם אין לו את הקב"ה, אין לו כלום. באופן הזה כשהוא מתפלל הוא יחוש תלות מוחלטת בה' יתברך ויזכור היטב שאין לו על מי להישען אלא עליו.
בדרשה שנשא רבי אלימלך בידרמן שליט"א, הביא בעניין זה ווארט נפלא ששמע מהרב מפוניבז' בשם החפץ חיים:
אליעזר עבד אברהם יוצא לחפש שידוך ליצחק. התורה מרחיבה לגבי הסימנים שעשה, ואחר כך כשאליעזר מגיע לבית בתואל, חוזרת התורה ומפרטת שוב את השתלשלות הדברים. כפילות הדברים לכאורה נראית תמוהה ביותר. תילי תילים של הלכות נלמדות מאות אחת בתורה, לדוגמא "דם השרץ שמטמא כבשרו" לומדים מו' אחת מיותרת בפסוק "וזה לכם הטמא", וכאן יש ג' וד' דפים בספר תורה, על הסיפור שאליעזר אברהם אבינו מספר?
מתרץ המדרש: יפה שיחתן של אבות יותר מתורתן של בנים.
הקשה החפץ חיים: וכי יש דבר שהוא יותר מתורה? הלא כל אחד יודע, שאין סגולה כתורה, אין שמירה כתורה, אין קדושה כתורה ואין זכייה כתורה. אז איך יתכן שיהיה משהו יותר מתורה?
והשיב: כל אחד שצריך שידוך מתפלל על זה. אך אב שיש לו את הבחור הטוב ביותר של הישיבה הטובה ביותר, אינו מתפלל עם לב שתלוי לגמרי בה'. במקום כלשהו בלב הוא חושב לעצמו: שהמחותן יתפלל שיזכה בי… הלא יש לי את הבחור הכי טוב של הישיבה הכי טובה…
כך גם אבא מיליארדר שמחפש שידוך. הוא חושב לעצמו: הרי רצים אחריי… שהם יתפללו לזכות בי…
ומה קורה כששני הנתונים הללו מצטרפים לאדם אחד – המשיך החפץ חיים – שלאבא מיליארדר יש את הבחור הכי טוב בישיבה הכי טובה? במקרה כזה הוא יתפלל, אך הוא לא מרגיש תלוי. הוא חש שיש לו את כל הסיבות שירוצו אחריו.
זה מה שהיה אצל אליעזר עבד אברהם! אליעזר יודע שיש לו את הבחור הכי טוב בעולם – את יצחק עקידת'ל. יצחק אבינו! הבחור הטוב ביותר! ולא זו בלבד, אלא שכל טוב אדוני בידיו – היה לו שטר מתנה על כל רכושו של אברהם. אברהם היה כבד מאד במקנה בכסף ובזהב, והוא כתב שטר מתנה על כל רכושו שיעבור ליצחק.
והנה, אף על פי שיש לו את הבחור הטוב ביותר בעולם, ולרשותו עושר עצום, עומד אליעזר ומתחנן: ה' אלוקי אדוני אברהם, הקרא נא לפני היום ועשה ח-ס-ד. כאילו הוטל עליו לדאוג לבחור הכי דפוק… כאילו הוא מוכרח ישועה…
הרגשה זו – אמר החפץ חיים – היא יותר מתורה!
התלות הזו היא הבסיס לקיומנו כאן בעולם. יהודי צריך לדעת, שגם אם נראה לו שיש לו הכל, אם אין לו אין האייבישטער אין לו שום דבר!… כלום אינו שווה כשאין את הקב"ה!
(מתוך הספר החדש על תפילה – אוחילה לא-ל)