קידושין דף מט
למי יש עולם הבא גדול יותר: לבעל תשובה או לבחור חרדי מבני ברק?
שמא הרהר תשובה בדעתו
מספר ה'מגיד מישרים' הגה"צ רבי יעקב גלינסקי זצ"ל: הוזמנתי לדרוש במקום אחד. האנשים נאספו ובאו, עליתי לבימה, ולפתע נכנס אחד, קווצותיו תלתלים ובאזניו עגילים. על תלתליו שטה כיפה, כסירה הפוכה בלב גלי סערה. פנה אלי: הוא נציג של העיתון הנפוץ במדינה, האם מותר לו לראיין את המשתתפים?
אמרתי: גם אני אורח. תשאל את המארגנים. פנה לשאול, והתחלתי בדברי. ישב, והקשיב. פער פה כשכולם פערו, צחק כשכולם צחקו. לאחר הדרוש תקע את המיקרופון לפיו של אחד השומעים. "אמור לי", שאל. "אתה דתי מהבית?"
"לא", ענה הלה, "אני בעל תשובה".
"אה, אז תאמר לי. למי, לדעתך, יש עולם הבא גדול יותר: לך, או לבחור חרדי מבני ברק?"
חשבתי: מה הייתי אני עונה? ודאי: במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד!
והלה ענה: "אין ספק, לבחור מבני ברק!"
כנראה שגם העיתונאי חשב כמוני, והופתע מהתשובה. "מדוע", שאל, "בגלל שהוא למד יותר תורה?"
ענה: "לא בגלל זה-
אבל תבין, אני חזרתי בתשובה בגלל שאני מכיר את הרחוב, מכיר את הרדידות והאפסות, מכיר את הטומאה והחלאה, וידעתי שאין מנוס אלא לקבל עול מלכות שמים ולחיות חיי תורה. הצלתי את חיי. על כך לא מגיע לי שכר. אם אקבל, זה יהיה חסד צרוף.
אבל הבחור מבני ברק גדל בעולם חרדי, ויודע שבחוץ רוחש עולם ססגוני ורועש. אינו מכיר בטיבו ואינו יודע אפסותו וריקבונו. עלול הוא לחשוב שיש בו ממש, ובוחר הוא להסתופף באהלי תורה-
על כך, מגיע לו שכר!"
רציתי לרדת ולנשק אותו. איזו הבנה, איזו הכרה, איזו אמת!
('והגדת' הגדה של פסח)