קידושין דף כה
על מי אמר המשגיח הגה"צ ר׳ משה טיקוצ׳ינסקי 'בהמה דקה נקנית במשיכה קורא לה והיא באה'?
וחכמים אומרים בהמה דקה נקנית במשיכה
הגאון רבי משה מרדכי שולזינגר זצ"ל היה אומר: לו יצוייר, שרק ׳רגע אחד' יהיה העולם בלי תורה ־ הכל חוזר לתוהו ובוהו, וכמו שאומר רבינו חיים מוואלוז׳ין, ׳בלי שום ספק כלל׳. וכשסוגרים את הגמרא לשיחה בטילה, רח״ל, זה לא דבר של מה בכך, זה מחריב… מחריב… מחריב…וכמו שהאריך בזה תמיד מו״ר המשגיח ר׳ משה טיקוצ׳ינסקי זצ״ל, והיה אומר שבדרך כלל כאשר בחור יושב ולומד, ואחד בא וטופח על גבו ואומר לו ״מישהו קורא לך בחוץ…״ הוא סוגר את הגמרא ויוצא [וכלשון הגמ׳ בקידושין ׳בהמה דקה נקנית במשיכה. כיצד, קורא לה והיא באה׳…]. אבל אם רק היו עיניהם רואות, ברגע זה ממש, עד כמה הם מחריבים את העולם…וכשיושבים ולומדים ־ בונים, כפשוטו.־ אז כבר לא היו מפסיקים כל כך מהר מהלימוד.זוהי ההתבוננות שלנו על פי התורה, במה שמתרחש.
ונוסיף עוד נקודה בזה, אשר כדאי לשים לב לזה, ולהשתדל ליישם את זה, כל אחד לעצמו, בלי להסתכל ליושב מימין ומשמאל. כל אחד יחשוב לעצמו… ולהתקדם.
מו״ר מרן הגר״י אברמסקי זיע״א היה מספר, שנכנס אצלו פעם ראש ישיבה אחד מארצות הברית, ׳ואמרתי לו, כך תיאר הרב בלשונו הציורית, ׳פה ליד השולחן יושב יהודי יומם ולילה, עשרות שנים, קוראים לו ׳אברמסקי׳… ומה הוא עושה כל היום וכל הלילה? הוא לומד גמרא, רש״י ותוס׳. ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. ובסבלנות ־ הוא חוזר עוד פעם, ומשנן עוד פעם, שמונה פעמים, שתים עשרה פעמים, ולפעמים יותר. ואחרי שנדמה לו שהוא-יודע את הגמ׳, הוא פותח את הרמב״ם, הוא רוצה לראות איך הרמב״ם מביא את הגמ׳, ונדמה לו שיש פה קושיא, יש פה סתירה, יש צריך עיון. אז מה הוא עושה? הוא שוב חוזר על הגמרא, ועוד פעם חוזר על הרמב״ם, והוא מתפלל להקב״ה שיאיר לו את העינים, הוא מבקש מהקב״ה שיתן לו סייעתא דשמיא שיוכל להבין פה פשט וידע מה נעשה פה. ולזה הרי צריך סייעתא דשמיא יותר מהסייעתא דשמיא שצריך רוטשילד בשביל המליארדים שלו.
והקב״ה הוא אב רחום וחנון, ויש לו כבר מהלך, יש לו כבר דרך איך פירש הרמב״ם את הסוגיא, והוא כותב, והוא מדפיס, ולומד ולומד ולומד…׳׳והנה פתאום באים ומספרים לו שיש אנשים שעושים דברים יותר גדולים מזה, משקיעים בפרוייקטים, בונים קריות… ואז ׳אברמסקי׳ חושב לעצמו, ׳מה הערך שלי לעומת אלה שבונים קריות׳?… והמצב רוח נהיה קצת ירוד. מה הוא עושה?… הוא פותח את הסידור, ומדפדף, עד שמגיע למנחה של שבת, ושם יש ״פרקי אבות״, והוא מגיע לפרק שני, והוא רואה שכתוב שם: ׳אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים אחת ורבי אליעזר בן הורקנוס בכף שניה, הוא מכריע את כולם. ואם כל חכמי ישראל ורבי אליעזר בן הורקנוס בכף מאזנים אחת ורבי אלעזר בן ערך בכף מאזנים שניה הוא מכריע את כולם׳. אז אברמסקי שואל ־ כך הוא היה אומר ־ בשביל מה התנא של המשנה כותב את זה, איזה לימוד כתוב פה במשנה? חלילה לחשוב שהתנאים באים לומר שזה יותר גדול מזה בלי כל תועלת. עד שהקב״ה האיר לי את העיניים, ואני יודע מה כתוב פה במשנה: במשנה הזו כתוב שאיכות יותר גדולה מכמות׳!
(הוי שקוד ללמוד תורה)