הרב מרדכי הלוי שוורצבורד
בדיקת מזוזות
שאלה: האם חייבים לבדוק מזוזות, וכל כמה זמן?
תשובה: יש לבדוק מזוזות כל שלוש וחצי שנים, במטה אפרים כתב שאנשי מעשה נוהגים בחודש אלול לבדוק מזוזות.
שאלה: האם צריך בדיקה ע"י מגיה מומחה או שאפשר לבדוק לבד?
תשובה: כיון שלפני קביעת המזוזה נבדקה ע"י מגיה מוסמך, כתב החת"ס (יו"ד סי' רפ"ג) שבדיקה חוזרת היא רק על שלימות המזוזה וא"צ בקיאות בחסרות ויתרות.
שאלה: על מה צריך לעיין בבדיקה?
תשובה: לבדוק שלא נפסקו האותיות או התגים. ויש לבדוק במתינות ובעיון שאין סדק קטן או נקב בצד האותיות, וצריך לעיין במזוזה מול אור לראות שלא דהה הדיו בחלק מן האות.
שאלה: ממה יש להזהר כשבודקים?
תשובה: כיון שהמזוזה מגולגלת יש לפותחה בעדינות ובהרפיה ולא לעשות קיפול או קמט ח"ו בקלף שזה גורם לפסיקת האותיות ולהיזהר בדיבור שלא יטוף רוק ע"ג האותיות. וכן לא לאחוז בידיו על הכתב שמהלחות יכול לגרום דיבוק אותיות.
שאלה: האם צריך להקפיד להחזיר כל מזוזה לחדר שבו היתה או שאפשר לערבב את כל המזוזות שבבית ולהחזיר להיכן שיוצא?
תשובה: ראוי לתת כל מזוזה בשקית נפרדת עם פתק להיכן היא שייכת, כיון שאם מעביר מזוזה למקום אחר יש דעות שצריך ברכה מחדש, וגם שיש פתחים שחיובם ברור ויש פתחים שחיובם רק לחלק מהשיטות, ויש חוששים להורדה מקדושה וגם יתכן שלא כל המזוזות באותה רמת הידור.
שאלה: האם כשמוריד על מנת לבדוק ומחזיר צריך לברך שוב?
תשובה: אם מחזיר באותו יום א"צ לברך ואם ביום אחר צריך לברך, כ"כ הערוה"ש וכן הורו הקה"י והדרך אמונה.
מזוזות בבית חולים
שאלה: מעשה שעורר זעזוע בית חולים מפורסם בדקו מזוזות וגיל ושערבים הוציאו את המזוזות וגנבו אותם ושמו במקומם פתק עם נאצות וקללות, השאלה האם אכן בית חולים חייב במזוזה, והאם מי שנמצא בבית חולים [שהשי"ת ישלח לו רפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל] ירא לנפשו לבדוק את המזוזה אם היא כשרה.
תשובה: נחלקו הפוסקים אם בית חולים חייב במזוזה, ואם דווקא חדרי העובדים חייבים או גם חדרי החולים, לכן בכולם יש לקבוע מזוזה בלי ברכה.
הנה החיד"א בברכי יוסף סי' רפ"ו ובשו"ת חיים שאל (ח"ב סי' כ"ב) דן בלאזאריטו של גויים שמיועד להיות שם בבידוד ארבעים יום בזמן המגיפה, [וידוע שהחיד"א בעצמו נתנו אותו בבידוד ושם ללא ספרים חיבר ספרו שם הגדולים], אם חייב במזוזה, ודעתו לפור אף שדרים יותר מל' יום, ועמו שהוא דירה בעל כרחו ודירת עראי, וגם שביד הממונה להעבירו מחדר לחדר, ולכן יש פוסקים שכתבו שחדרי הצוות חייבים במזוזה [כדין מקום עבודה, ללא ברכה] וחדרי החולים פטורים, והאבני נזר יו"ד סי' ש"פ פטר מטעם שאין דינו כשוכר שאינו משלם על חדר מסויים, ע"ש.
אך המהרש"ם ח"ו סי' קט"ז כתב דאם הבית חולים של ישראל חייב, וע"ש אריכות בדברי הרב נכדו לבאר דבריו, ועי' שבט הלוי ח"ב סי' קנ"ו שמחייב בבית חולים של ישראל, לכן ההוראה לקבוע מזוזות בלי ברכה.
בפועל רבה העזובה בדבר המזוזות שבבתי חולים, ובכל מקום יש לברר אצל רב בית החולים מצב המזוזות, והבודקים ודואג לתיקונם מזכה הרבים יקרא, והשי"ת יחיש רפואה לכל חולי עמו ישראל.