בנימין, מורה מוצלח ומוערך, סיפר פעם על אחת החוויות הראשוניות שלו בתחום ההוראה, וזה סיפור שכדאי גם למי שאינו מורה לקרוא:
"כשעמדתי להתחיל את המשרה הראשונה שלי בהוראה, הייתי מתוח מאוד. פניתי לחברי הטוב, וביקשתי שיעודד אותי. הייתי זקוק למישהו שיזכיר לי שאני מסוגל.
'אתה תהיה בסדר גמור', אמר לי חברי. 'אתה מוכשר כל כך! אתה יודע הרבה ויש לך כושר הסבר מעולה. אל תדאג!'
סיימתי את השיחה אתו מוטרד בדיוק כפי שהייתי לפניה. משום מה, מילותיו הטובות לא השפיעו עליי כלל.
יצאתי לרכוש לי יומן ועט, ובדרך פגשתי ידיד נוסף שלי. שיתפתי גם אותו במתח שחשתי.
'ראה', אמר לי ידידי, 'הוראה אינה מקצוע קל, אבל אתה נראה לי אדם נחוש. אינך נבהל מקשיים. זו אחת התכונות הבולטות שלך. ובנוסף, קל לחבב אותך. אני בטוח שהתלמידים ייהנו להקשיב לך, ושתדע להוביל אותם אחריך'.
נדהמתי לחוש עד כמה הוקל לי. ידידי זה, שלא היה קרוב אליי במיוחד, הצליח לקלוע במילים בודדות לעומק חששותיי, וידע בדיוק מה לומר כדי לשכך אותם.
לא כלאתי את התפעלותי. שאלתי אותו: 'איך ידעת מה לומר באופן מדויק כל כך?'
'הו', הוא אמר, 'זה פשוט מפני שבחודש שעבר התחלתי בעצמי את עבודת ההוראה שלי'.
עם מילותיו אלה, נזכרתי שחברי הטוב, אתו שוחחתי קודם, מעולם לא עסק בהוראה".
***
חוויה אישית היא שפה.
השפה הזו משמשת אותנו כדי לקלוט את עולמם הפנימי של הסובבים אותנו – וכדי לתרגם בעבורם את העולם הפנימי שלנו.
וכמו כל שפה, יש הבדל עצום בין מי שלומד לדבר אותה באופן תיאורטי של רצף כללים, לבין מי שדובר אותה ברמה של שפת אם.
כשאתה מדבר עברית כשפת אם, אתה מצליח לבטא את עצמך בצורה מדויקת. לרשותך עומד עושר מילולי שמסייע לך למצוא את המילים הנכונות-בדיוק.
אתה גם מסוגל להקשיב לזולתך היטב, ולקלוט לא רק את המילים שהוא אומר, אלא גם את הסאב-טקסט שלהן.
גם בשפת החוויה האישית זה עובד באותה צורה:
ככל שאנחנו מכירים את החוויה בעצמנו באופן מוחשי, כך נוכל להעביר אותה לאחרים בהצלחה גדולה יותר.
אם אני רוצה להעניק לחברי אופטימיות, ואני מכיר את האופטימיות רק משמועות, יהיה לי קשה מאוד לגרום לו לחוש אותה. אם אנסה לעודד אותו ש'הכל יהיה בסדר', בזמן שאני עצמי טיפוס פסימי, אין לי מה להתפלא אם הוא לא יתעודד כלל.
העיקרון הזה נשמע פשוט מאוד, ואפילו מובן מאליו: מה שאין לי – אני לא יכול לתת.
אולם עם פשטותו, משום מה, לא תמיד אנחנו מצליחים להפנים את העיקרון הזה. הרבה פעמים אנחנו בהחלט מנסים לתת את מה שאין לנו, ותוהים למה הכוונות הטובות שלנו נתקעו באמצע הדרך ולא הגיעו ליעדן.
לפעמים אנחנו מנסים להעניק לזולת הערכה, כשאנחנו לא מעריכים את עצמנו.
אנחנו מנסים להעניק אמון, בשעה שאנחנו לא נותנים אמון בעצמנו.
אנחנו רוצים לתת לאחרים זמן, סבלנות, חיבה, שפע – בזמן שאנחנו לא מעניקים את כל אלו לעצמנו.
זו משוואה שעשויה להפליא אותנו. מה קשורה ההערכה שלי לעצמי – אל ההערכה שלי לזולת? את עצמי אני לא מעריך, ואותו כן. מה, לא מספיק?
מה הקשר בין העובדה שלעצמי אני לא מפרגן פסק זמן למנוחה, לבין העובדה שאני מפציר בחברי שייקח לעצמו את פסק הזמן הזה? למה הוא לא משתכנע?
אז זהו, שיש קשר בין הדברים, והוא הדוק.
העיקרון הוא תמיד אותו עיקרון: אנחנו לא יכולים לתת מה שאין לנו.
אולי נוכל להעניק מחוות טכניות: מחמאה, חיוך, התעניינות, שיחה – אבל לא נצליח להעביר את הרגש העמוק שאותו אנחנו מבקשים להעביר. לא נצליח לגרום לשני לחוות את מה שאנחנו מעוניינים לתת לו.
הדרך הפשוטה ביותר להעניק לשני משהו שיחזק אותו ויגדיל את יכולת ההתמודדות שלו, היא למלא את עצמנו בכל הטוב שאותו אנחנו רוצים לתת. להכיר באופן אישי את הרגש או את התובנה שאנחנו מבקשים להנחיל לו, כך שנצליח להעביר לו אותם במלוא העוצמה.
העניקו לעצמכם ברוחב לב. ואל תחששו: נתינה עצמית לא תהפוך אתכם לאגואיסטים. היא תעשה לכם ולזולתכם דבר נפלא: היא תמלא את מחסני העושר הרגשי והתודעתי שלכם במשהו אמיתי, שיהיה מוכן לנתינה כאשר מישהו אחר יזדקק לו.
מילון מונחים:
שפה – ארגון של מחשבות ורגשות לתוך מילים ומשפטים.
לא תמיד היא מילולית, מחשבות ורגשות מועברים גם באמצעות מבט ותנועות גוף.
שתיקה ללא תנועה גם היא שפה, שכן גם דרכה מועברים רגש ומחשבה.
חוויה – תגובה לגירוי רגשי, פיזי, רוחני או שכלי. מקור הגירוי יכול להיות מחוץ לאדם (מראה, צליל, ידיעה) או מתוך האדם (מחשבה, דמיון, זיכרון, רעב, מצב בריאותי).
משהו לקחת לדרך:
כשאתה רוצה לעזור למישהו, גייס את סך החוויות הדומות שעברת בחייך לטובת חברך. ההזדהות עם האחר היא ההתחלה הטובה ביותר, מאחר והיא מבוססת על אמת שנצרבה בך ולא נלמדה כרעיון.
משפט:
אדם יכול לתת ממה שיש לו. הגדל את ה'יש', והגדלתָ את יכולת הנתינה.
(פרק מתוך הספר 'רגעים של כוח'. ד"ר עוז מרטין פסיכותרפיסט בעל שם שספריו יצאו במהדורות רבות. לרכישת הספר ולקבלתו במשלוח לבית ניתן להתקשר : 058-7676321)