תכונה רבה נרשמה ברחוב השקט, בואכה ביתו של הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א. לא בכל יום רגילים דרי הרחוב לפעילות שכזו, בשעה שכזו. בזה אחר זה, פרקו רכבים את יושביהם – היושבים ראשונה במלכות. כך, צועדים הם פנימה, לביתו של הגאון הגדול מרא דאתרא דרמת אלחנן שליט"א, גדולי הדיינים ומורי ההוראה בדורנו, הגאונים רבי מסעוד בן שמעון שליט"א, רבי משה שאול קליין שליט"א, רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א, רבי שריאל רוזנברג שליט"א, רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א ורבי שמואל אליעזר שטרן שליט"א.
אווירת שמחה מחד, וכובד ראש מאידך שוררת כאן. בסלון הבית פנימה, מסיים המארח שליט"א שיעור הלכה, והוא מתפנה לקבל את פני אורחיו החשובים, ואת נשיא דרשו, הרה"ג ר' דוד הופשטטר שליט"א, המתקבל במאור פנים מיוחד.
לבקשת המארח, מגישים לו בני הבית את חלוקו העליון והמגבעת, כאשר לשולחן מוגשים גם כוסיות 'לחיים' ומיני מזונות, עליהם יברכו בהמשך. על השולחן הערוך בצניעות, ניצב בהדר השולחן הערוך האמיתי, הכרך החדש והפותח של מהדורת 'דרשו' (יורה דעה חלק ט'), כאשר גדולי הרבנים שליט"א מעיינים ומעלעלים בו בהתפעלות ומתוך קורת רוח.
הסלון זרוע כסאות ישיבה פשוטים, עליהם מתכבדים לשבת תלמידי החכמים, חברי המערכת, הביקורת וההגהה של השולחן ערוך החדש – שנטלו חלק בעריכת כרך זה, והמראה מפעים: מדובר בצוות שחלקם הגדול מכהנים כמורי הוראה בקהילות קודש ברחבי הארץ, והם, מנצלים את הדקות הספורות לעוד שיח של תורה, משא ומתן ובירור דבר הלכה.
"שמעו נא רבותי", פותח מרן הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: "הדבר הכי גדול שיש באומה היהודית – אני חוזר – הדבר הכי גדול שיש באומה היהודית, זה מי שגורם לרבים ללמוד תורה. מי אמר את זה? הגמרא! בואו נראה את הגמרא.
"הגמרא נמצאת בפרק הניזקין, שם מזכירה הגמרא סיפור על רב כהנא, שאמר שהגיע מאתרא דרבי יאשיה אתה, ואמרו שם 'קרי עליה צדיק יסוד עולם'.
"מה זה צדיק יסוד עולם? אומר רש"י: 'מאתריה דרבי יאשיה אתה, לפיכך אתה בקי בדינין, לפי שרבי יאשיה דורש לרבים ומודיען'. אני עוד לא ראיתי תואר כזה באף מקום…. יש כאן תלמידי חכמים מאד גדולים, אולי הם מכירים עוד גמרות מעין זו, אני לא מכיר.
"צדיק יסוד עולם! העולם עומד על יסודות. מי הם היסודות? היסודות הם: 'מי שדורש לרבים ומודיען הלכות'. זו הזכות של המפעל הגדול של דרשו, ושל רבי דוד שליט"א. אדם שזוכה שדורש לרבים ומודיען הלכות, זה התואר הכי גדול שבתורת ישראל, צדיק יסוד עולם. אין כאן ווארטים, אין בגמרא איזה גוזמאות או ווארטים, בגמרא זה לא קיים. הגמרא היא תורת אמת, תורת אלוקים חיים. צדיק יסוד עולם. העולם עומד על יסודות. מי זה היסוד? מי שדורש תורה ברבים ומלמדם.
"ויש עוד תואר מאד גדול בגמרא: יש עוד גמרא (גיטין נח,א), 'מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי, אמרו לו תינוק אחד יש בבית האסורים יפה עיניים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים'. כולם מכירים את הגמרא הזו, אבל אומר עכשיו דברים ששמעתי מפי מורי חמי, מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל. הוא הכניס לי בראש את זה. מרן הגרי"ש אלישיב הקריא לי את הגמרא הזאת, והוא אמר, 'תזכור את הגמרא הזו!'
"ורבי יהושע בן חנניה שואל את התינוק הזה: 'מי נתן למשיסה יעקב?' והוא ענה לו, 'הלא זה ד' חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו'. אמר רבי יהושע, 'מובטחני בו שמורה הוראה יהיה בישראל!' אמר לי מורי חמי זצוק"ל: 'יש הרבה דרגות בתורה, אבל אחד שזוכה להורות הוראה בישראל, זה נקרא הדרגה הכי גדולה!'".
וממשיך מרן הגאון הגדול ר"י זילברשטיין שליט"א: "אספר לכם בתשובה מעשה רב ממורי חמי מרן הגרי"ש זצוק"ל, שממנו ניתן להבין, שהרב אלישיב, תוך כדי לימודו חישב מה ניתן להוציא מהסוגיא למעשה.
"בדידי הוי עובדא, שאלה שהגיעה. היה יהודי אחד, רשע מרושע, שכעס על אשתו, ובכדי 'להעניש' אותה, הוא אמר: יש לי בת קטנה, קידשתי אותה – כי הרי זו זכותי לקדשה, ואני לא רוצה להגיד לכם למי אני קידשתי אותה!
"זו היתה שאלה איומה ונוראה. כששמעתי על כך, לקחתי את חברי הכולל אצלנו ואמרתי, בוא נלך לכותל המערבי ונקלל אותו – יימח שמו!
"מאיפה לקחתי את הרעיון והאומץ ככה לעשות? אספר לכם. אני נולדתי בבנדין, הרב של בנדין, הגאון החסיד רבי חנוך צבי לוין זצוק"ל, החתן של הרבי ה'שפת אמת' זצוק"ל, היה ה'אוהב ישראל' הכי גדול שיש. לא אני אומר את זה, זה היה הכינוי שלו.
"ובכן, מעשה היה בבנדין, שאדם שם את המעיל שלו בכניסה לבית הכנסת, ובתוך המעיל היו כל כספי הנדוניה של הבת שלו. מישהו ניגש וגנב משם את הכסף. בא האיש, ורואה שאין לו את הנדוניה, הוא התעלף במקום. ניסו להרגיע אותו שימצאו את הכסף, אבל הוא התעלף שוב ושוב.
"ניגש אליו הרב מבנדין, ואמר לו כך: 'תשמע, אני שם כאן קופה בבית הכנסת, ומחר אוסף את כל העיר בנדין, ומודיע להם שאם הגנב מחזיר את זה – אני מברך אותו, ואם לא, אני אקלל אותו במיתה משונה, וכולם יגידו 'אמן'!' ואכן כך היה, וכעבור שעתיים הכסף הוחזר בחזרה לקופה…
"האוהב ישראל הכי גדול – כשהוא רואה עגמת נפש כזו של יהודי, הוא משתמש בקללה של מיתה! אני בבחינת תלמיד של הרב מבנדין, נולדתי שם, והחלטתי גם לעשות ככה, לבוא עם חברי הכולל, ולהכריז שאם האבא הנ"ל לא יגלה בדיוק מה עשה – תחול על ראשו קללה חמורה.
"אבל לפני זה, ניגשתי לשווער זצוק"ל. אני זוכר, הוא היה באמצע לקלף תפוח… וככה הוא שומע אותי, וממשיך לקלף, ומחייך… ואני שואל – למה הרב מחייך? אני לא צודק? והוא עונה לי בשיא הפשטות: 'חז"ל קובעים ש'אין אדם משים עצמו רשע', הוא לא נאמן לספר סיפור כזה. הרי סיפור כזה זה רשעות, וממילא אין 'אדם משים עצמו רשע' ולא צריך לעשות שום דבר. אל תערב את הקב"ה, אל תלך לכותל ואל תטריח את הכולל שלך…'
"מה העומק בזה? כולנו מכירים את הכלל הזה, אבל כשמרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל למד את הגמרא הזו, הוא כבר חישב את כל השאלות שעלולות לצאת, ואיך אדם ישים עצמו רשע, וכשהשאלה הגיעה, הוא יכול היה להמשיך לקלף את התפוח ולענות בשיא השלווה. ואכן כך פרסמנו להלכה, שהילדה הזו מותרת לכל אדם, ולא סומכים על מה שאביה אמר. הוא יגיד 'קידשתי', ואנחנו נגיד לו 'אתה לא נאמן'.
"ככה זה היה אצלו. ככה הוא למד, וכשבא לידי מעשה הוא מוציא את זה כמוציא מקופסא קטנה".
בחתימת המעמד, התכבד נשיא 'דרשו' הרה"ג ר' דוד הופשטטר שליט"א, לשאת דברי סיום ונעילה: "שמעתי ממורי ורבי, הגאון רבי שמחה וסרמן זצ"ל, שאמר לי כמה פעמים: מה הסוד של המשנה ברורה? היו הרבה הרבה ספרים בעם ישראל, שחברו אותם גדולי וגאוני עולם, חידושים נפלאים ספרים עד אין סוף, ורבים מהם לא זכו לפרסום בהיכלי התורה.
"ולעומת זאת, המשנה ברורה, הספרים של מרן הח"ח זצוק"ל, הם קיימים, לא רק קיימים אלא גדלים וגדלים, בכל דור יותר ויותר. מה הסוד שלו? אמר רבי שמחה שהיסוד הוא, שמרן הח"ח לא חיבר ספרים לחדש את החידושים שלו, לא לפרסם את החידושים שלו, הוא חיבר ספרים לפי הצורך לעם ישראל. היה צורך למשנה ברורה, היה צורך לחיילים לספרים, השמירת הלשון, הספר חפץ חיים – לפי זה הוא חיבר. ומה שיש צורך לעם ישראל, זה נצחי.
"התפילה שלנו, הכוונה שלנו היתה לצורך עם ישראל, לא לשום דבר אחר. התפילה שלנו שהקב"ה יקבל את כל המאמצים שהשקיעו כאן, שזה באמת יהיה תועלת לעם ישראל, לכוון את עם ישראל ללימוד ההלכה לקדש שם שמים, ויצליח דרכנו שבאמת נזכה להרים את קרן התורה וקרן ההלכה בעם ישראל".