מה הטעם שהבעל תפילה צריך לדעת לקרוא בתורה ובנביאים?

כ"ט אלול- סימן נ"ג- מאמצע סעיף ד' ''ושלא יצא עליו'' - סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע צריך שהשליח ציבור יידע לקרוא בתנ"ך ?

האם מותר למנות שליח ציבור בעל מום?ובאיזה אופן עדיף למנות שליח ציבור קטן בן י"ג על פני אדם גדול? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ג סעיפים ד' – ה']  

מעלותיו של שליח ציבור

שליח ציבור צריך להיות אדם הגון, ושביתו יהיה נקי מעבירות, וצריך ללבוש מלבושים ארוכים כדי שלא ייראו רגליו, ויהיה אדם שאינו טיפש אלא מעורב בין הבריות, ולעניין שליח ציבור שהוא בעל מום, נאמרו שתי דעות האם ראוי למנותו לשליח ציבור, יש דעה שאומרת שהוא יותר ראוי לזה, משום 'לב נשבר ונדכה אלקים לא תבזה', ויש דעה שאומרת, שלא ראוי למנותו לשליח ציבור, וצריך שיהיה השליח ציבור עניו, ומרוצה לקהל, וקולו נעים וערב, ושיידע לקרוא בתורה ובנביאים ובכתובים, ושני טעמים נאמרו בזה, א. משום שהתפילה מורכבת מהרבה פסוקים שמובאים בתנ"ך, ולכן צריך שיידע היטב את נוסח התפילה. ב. משום שאם אינו בקי בתנ"ך, זה אומר שהוא לא מספיק לומד, והוא בכלל 'מסיר אזנו משמוע דברי תורה גם תפילתו תועבה', ומביא המשנה ברורה בתחילת הסעיף, כתוב בפסוק, 'נתנה בקולה על כן שנאתיה', זה מי שממנה שליח ציבור שאינו הגון, שנאמר עליו שהוא מאבד טובה לעם ישראל, שהרי השליח ציבור, הוא שליחם של הציבור לפעול בשמים, ואם הוא אינו הגון, הוא מאבד את הטובה שראויה הייתה להינתן לאותו ציבור מעם ישראל.

בחירה בין שני שליח ציבור

כאשר יש אפשרות לבחור בין שני שליח ציבור, אחד עם הארץ אבל קולו ערב, והשני הוא קטן בן י"ג שהביא שתי שערות והוא מבין מה שהוא אומר, אבל אין קולו ערב, יבחרו בנער הצעיר אף על פי שאין קולו ערב, משום שהוא מבין מה שהוא אומר, וכן כאשר יש אפשרות בחירה בין שליח ציבור שקולו ערב אבל הוא פחות בתורה ובמעשים טובים, והשני קולו אינו ערב אבל הוא מובחר יותר במעשים טובים, יבחרו במי שיותר מרובה בחכמה ובמעשים טובים, ואדם שעבר עבירה בשוגג וחזר בתשובה, כגון שהרג את הנפש, אפשר למנותו לשליח ציבור, ואם עבר במזיד, אי אפשר למנותו לשליח ציבור, משום שיצא עליו שם רע בילדותו, וגם אם עשה תשובה, זה לא מועיל, וכן שליח ציבור שכמה וכמה פעמים יצאה טריפה מתחת ידו, לא ימנו אותו לשליח ציבור, ושליח ציבור שכבר נתמנה, ולאחר מכן התברר שיצא עליו שם רע בילדותו, לא מסלקים אותו מהמינוי.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן