הרב ישראל היימן
קריאת התורה של פרשת יתרו עם מעמד הר סיני מעוררת אצלי בכל שנה רגשות עזים.
כמי שעוסק לא מעט עם נערים שבאים לחסות בצל כנפי השכינה וחווים בעצמם תהליך מחודש של קבלת התורה מבחירה אישית, יוצא לי להיות שותף לא פעם ולהיות חלק אינטגרלי מהתהליך המופלא הזה.
תובנה אחת קצרה ומעצימה בנושא זה מלווה אותי כל הזמן ומשליכה על ההבנה שלי בכלל על המעמד הייחודי בו אנו – בני התורה זוכים לו בכל רגע.
לפני כמה שנים התלונן בפניי בחור יקר שבא חדש מקרוב לחסות בצל ה' וטענתו בפיו: "אני נמצא בישיבה כבר למעלה מחצי שנה, משתתף בכל הסדרים, נכנס לשיעורים, עושה את כל מה שמוטל עלי. ובכל זאת מרגיש שאני לא מתקדם… לא מבין עדיין את הגמרא ולא מצליח לעקוב כמו שצריך אחרי הרב בשיעור ואחרי החברותות. יש לי הרגשה שסתם חבל שאני נמצא פה בישיבה".
פתחתי עליו זוג עיניים גדולות ותמהות ואפילו הראיתי לו פרצוף קצת כועס…
ביקשתי את רשותו לצטט לו אמרה חשובה ויסודית ששמעתי פעם בשם הגאון רבי אריה שכטר זצוק"ל.
בגמרא במסכת שבת (לא.) מובא הסיפור המפורסם על אותו גוי שבא לפני שמאי וביקש ממנו את הבקשה המוזרה שילמדו את כל התורה כולה על רגל אחת. התגובה של שמאי הייתה לכאורה קצרה ועניינית, "דחפו באמת הבנין שבידו". כאשר הוא בא לפני הלל הוא אכן נענה לאתגר ואמר לו את המשפט המפורסם של "מאי דעלך סני לחברך לא תעביד ואידך זיל גמור".
הרב שכטר ביאר במתיקות שגם שמאי וגם הלל לאותו דבר נתכוונו. שמאי השתמש באמת הבנין, כלומר, הוא העמיד לפניו את היסוד המוסד של התורה שהוא הבית היהודי, באומרו שלא שייך ללמוד תורה לפני שיודעים לנהל בית יהודי אמיתי, ואת זה אפשר לעשות רק עם מידות טובות, עם נתינה ללא גבולות, עם רגש ורצון עז להעניק לזולת. זה יסוד התורה, דבר שגוי שכל תכליתו בעולם היא לחיות 'חיים טובים' ולהעניק לעצמו לא יכול להבין. כאשר תלמד את היסוד הזה ותכניס אותו עמוק לנפש תוכל ללמוד תורה כי הדבר הזה הוא יסוד כל התורה. זו בעצם הייתה גם כוונתו של הלל וכאמור מה ששמאי הראה לאותו גוי.
אתה מבין? – השבתי לאותו בחור נפלא – טענת שלא התקדמת בישיבה כי אתה עדיין לא מצליח ללמוד ולהבין בתורה כמו שאתה חפץ. אני מבקש ממך לנסות לחזור בדמיונך חצי שנה לאחור, איך אתה מגיב למצבי לחץ או למשהו שלא מסתדר, מה אתה עושה כשמישהו פוגע בך או לא עושה את מה שאתה רוצה.
האם היום אתה מדבר כמו שדיברת אז?
האם היום אתה מגיב כמו שהגבת אז?
האם היום אתה מצליח לשלוט בעצמך, האם זה אותו דבר כמו לפני חצי שנה?
אין לך מושג כמה התקדמת. אתה אפילו לא מצליח לשער איזו דרך עשית.
אתה עדין יותר היום, אתה רך יותר ושולט בעצמך בלי השוואה ללפני שנכנסת לישיבה.
אז באתי לחדש לך שזה לא רק שהמידות שלך נהיו יותר טובות – שזה דבר עצום בפני עצמו. אתה ממש עוסק בקבלת התורה הלכה למעשה. אתה עברת כבר את השלב הקריטי ביותר של המוכנות הבסיסית להכיל את התורה בקרבך. קלטת את יסוד התורה ואידך זיל גמור ואל תתייאש.
הקריאה מעוררת הזמן. אצל כל אחד מבני ישראל מתעוררת בשבוע הזה ההשפעה של קבלת התורה. אולי עלינו לזכור שיחד עם החיזוק התמידי שהתורה צריכה, גם יסוד התורה כלול בתוכה. המידות הטובות וההכלה של הזולת.
אם נשריש בעצמנו את היסוד של מאי דעלך סני לחברך לא תעביד נוכל בע"ה לקיים גם את ואידך זיל גמור.