"אתם יודעים למה אנשים עושים עבירות? אני שואל אתכם שאלה פשוטה. הרי לא מזמן היה לנו יום כיפור. הכניסו אותנו למכונת הכביסה, יצאנו נקיים וזכים כמו שלג. אבל פתאום יש איזה לשון הרע קטן, ושם יש איזה דבר שקר חלילה וחס, ופה מזלזלים קצת באמירת ברכת המזון רחמנא ליצלן, ולא מדקדקים מספיק בכוונת הברכה כשאומרים 'שהכל' או 'מזונות', ו… הופ… סאת העוונות החלה להתמלא מחדש.
"למה זה קורה? למה אנחנו חייבים להתלכלך מחדש? למה אי אפשר פשוט להישאר נקי כמו שהיינו במוצאי יום הקדוש???
"אתם יודעים מה התשובה? אני אגיד לכם מה התשובה! זה בגלל שאנשים לא מאמינים מספיק בכח של יום הכיפורים. הם לא סומכים מספיק, רחמנא ליצלן, על מה שהתורה הקדושה מעידה, על מה שהקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מבטיח לנו "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם". אנחנו שומעים??? מכל חטאתיכם. הכל הכל כולל הכל. לא נשאר אפילו עוון אחד קטן.
"אם יהודי היה מאמין בכל כח האמונה שלו שהוא טהור ונקי, זך ומצוחצח מכל חטא ועוון, הוא לא היה מעז לדבר לשון הרע! הוא לא היה מעז להרים את העיניים ברחוב, מחשש פן יטמא את העיניים הטהורות שלו במראות אסורים. השתבשה עליך דעתך? אתה אינך בקו השפיות? מה זה להרוס כזאת נשמה טהורה ונקיה בכזאת עבירה מטונפת ומכוערת? איזה אדם שפוי בדעתו יעשה דבר כזה???
"אבל האמונה בכפרת העוונות לא מספיק חזקה, ולכן אנשים נופלים שוב ושוב…
"עכשיו, אחרי שהנחנו את היסוד הבסיסי והחשוב הזה, בואו נראה מה כתוב בגמרא בשבת קיט…
"אמר רב חסדא אמר מר עוקבא: כל המתפלל בערב שבת ואומר 'ויכולו' שני מלאכי השרת המלווין לו לאדם מניחין ידיהן על ראשו ואומרים לו "וסר עונך וחטאתך תכופר!"
"שמעתם? מלאכי השרת אומרים לך שאתה נקי מכל העוונות, למה? כי אמרת 'ויכולו'… אה! כל העוונות נמחקו, הקדוש ברוך הוא הקיש על הכפתור שמאפס את כל המערכת. מתחילים הכל מחדש. אין עבירות, רק המצוות שעשית עד היום נשארות בחשבון של המצוות, ואילו העבירות נעלמו כלא היו…
"יהודי שניגש ככה לקידוש, יכול לעשות קידוש בצורה 'יבשה', בלי שום רגש? איך אפשר? אה? איך??? אתה מחולל עכשיו כאלו דברים נפלאים, אתה זוכה בבעלות על חצי מכדור הארץ עם החלל החיצון גם יחד… אתה נהיה נקי מעוונות! טהור ומזוכך! איך אפשר לשבת בסעודת השבת אחר כך וחס וחלילה חס ושלום לדבר לשון הרע? זה בלתי אפשרי! רק אנשים לא שפויים בדעתם מסוגלים לעשות כאלו מעשים לא הגיוניים".
(המאמר המלא, בגליון 'לקראת שבת' פרשת בראשית)