האם צריך לבדוק כל יום שהתפילין מרובעות ?

י"א תמוז- סימן ל"ב- מאמצע סעיף ל''ט ''עשאם מרובעות'' - סעיף מ'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע צריך לצבוע את התפילין בצבע עדין? וכיצד עושים את החריצים שבבתי התפילין של ראש? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ב סעיפים ל"ט בסופו – מ']  

תפילין שאינם מרובעות

הדין הוא, שהתפילין צריכים להיות מרובעות, ולכן, תפילין שהתעקמו ואינם מרובעות, צריך לרבע אותם, ואף על פי שבשעת עשייתן הם היו מרובעות, זה לא מספיק, אלא צריך שבכל פעם שהוא מניח את התפילין, שיהיו מרובעות, ולכן, אם במשך הזמן התפילין התקלקלו, נהיו עגולות, או שהקצוות התעגלו, אן שהתעקמו מחמת סיבה כל שהיא, כגון, שהבתים נפרדו אחד מחברו, או שהתיתורא התעקמה, הדין הוא, שצריך לתקן ולרבע את התפילין, ומבואר במשנה ברורה, שלא צריך לבדוק את התפילין כל יום ויום האם הם מרובעות או שהם התקלקלו, כיוון שסומכים על החזקה, אבל אם התפילין התקלקלו, צריך לתקן אותם.

גודלם של בתי התפילין של ראש

ארבעת הבתים של תפילין של ראש, צריך שגודלם יהיה שווה, ולא יהיה אחד גדול מחברו, אבל בדיעבד, אם אחד רחב מחברו, זה לא מעכב, ולכאורה, לא מדובר שבית אחד מארבעת הבתים של ראש רחב מחברו באופן שעל ידי זה התקלקל הריבוע של התפילין, אלא מדובר שהריבוע נשאר ריבוע, אבל אחד רחב מחברו, אז לכתחילה, צריך שכולם יהיו בגודל שווה, אבל בדיעבד, אם אחד מהם רחב מחברו, הדין הוא שזה כשר.

שחרות הרצועות והבתים

הלכה למשה מסיני, שהרצועות של התפילין צריכות להיות שחורות, אבל לגבי הבתים של התפילין, לשון השולחן ערוך הוא, 'עור הבתים מצוה לעשותו שחור', משמע, שבדיעבד זה לא מעכב, אבל המשנה ברורה מביא, שכמה וכמה פוסקים סוברים, שהשחרות של הבתים, דומה לשחרות של הרצועות, וכשם שרצועות שאינם שחורות, פוסלות, כך הבתים, ומבואר במשנה ברורה, שצריך לצבוע את התפילין בצבע שאין בו ממשות, דהיינו, צבע עדין, בלי ממשות של צבע, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שהסיבה לכך היא, משום שהחלק החיצוני של הבית של התפילין, צריך לראות את האוויר, שלא יכסו אותו במכסה, ולכן, אם יש ממשות בצבע, הוא מכוסה וזה לא טוב, גם, צריך להיות שהשי"ן יהיה נראה, וברגע שטחים אותו בצבע, הוא לא נראה.

חריצים שבבתי התפילין של ראש

תפילין של ראש, אמנם הם ריבוע, אבל זה מורכב מארבעה בתים, ובין כל בית ובית יש חריץ, והחריץ צריך להיות עד למטה, וצריך שיהיה חריץ אמיתי, ולא כעין חריץ, כלומר, שלא יהיה מצב, שאדם טח את כל התפילין באיזה שהוא חומר, ולאחר מכן הוא עושה רישומים על גבי התפילין זכר לחריצים, אלא עושה חריצים ממש.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן