היכן מקומו של קשר יו"ד שבתפילין של יד ?

כ"א באייר תשפ"ב - סימן כ''ז- מאמצע סעיף א' ''גדם''- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אדם שנחתכה ידו מניח תפילין? מדוע צריך להקפיד שהלולאה שבה עוברת הרצועה לא תהיה רחבה מדאי? ובאיזה צד צריכה להיות מונחת המעברתא על היד? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ז סעיף א' (ברמ"א) – סעיף ג']  

מקום הנחת תפילין של יד

בתחילת סעיף א' מבואר, שתפילין של יד צריך להניח על היד השמאלית, וזה נלמד ממה שכתוב בתורה, 'וקשרתם לאות על ידכה', יד כהה, דהיינו יד חלשה שהיא היד השמאלית, מקור נוסף יש, ממה שהתורה כותבת, 'וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך', כשם שכתיבה ביד ימנית, כך הקשירה תהיה ביד הימנית על היד השמאלית, וצריך להניח את התפילין במקום התפוח בזרוע, והשולחן ערוך והרמ"א מסכימים, שיניח רק בגובה הבשר, ולפי הגר"א, גם היכן שהבשר פחות גבוה, יכול להניח תפילין, והמשנה ברורה אומר, שצריך להיזהר שהתפילין לא יהיו כלפי מטה, היכן שזה לא גבוה.

מקום הנחת תפילין למי שנחתכה ידו

גידם, דהיינו, שאין לו יד שמאלית כלל, יש מחמירים שיניח על היד הימנית, אבל גידם כזה שחלק מהיד נחתכה לו, דהיינו, עד המרפק נחתך לו, והיד שלו מתחילה מהמרפק עד בית השחי, נחלקו בזה הראשונים, האם יניח תפילין או לא, ומחלוקתם היא, שהרי כתוב בתורה, 'וקשרתם לאות על ידכה', ויד, הכוונה אצבעות, והיד עצמה, ומה שלמעלה מהמרפק, אבל אדם שיש לו רק מהמרפק ולמעלה, זה לא יד, והכרעת הרמ"א, שיניח בלי ברכה, והביאור הלכה מביא מהגר"א, שגם אם ניטל חצי מהחלק שמהמרפק עד בית השחי, בכל זאת יניח תפילין בלי ברכה.

מקום קשר יו"ד שבתפילין של יד

היו"ד של הקשר שבתפילין של יד, צריך שיהיה כלפי הגוף, והתפילין מעליו כלפי חוץ, וצריך שההידוק של התפילין יהיה ליד הגוף, כלומר, אותה לולאה שבה מעבירים את הרצועה ואז מהדקים את התפילין של יד, שלא ירחיב את הלולאה הרבה, שאז ההידוק לא יהיה ליד הלב, אלא ירחיב אותה מעט, באופן שההידוק יהיה ליד הלב, וכן צריך שהקשר של התפילין יהיה צמוד לתפילין עצמם, ולא ירחיק אותו, ויש הטוענים, שגם כאשר התפילין מונחים בכיסם שאינו מקיים את המצוה, לא ירחיק את הקשר של יו"ד מהתפילין עצמם.

צורת הנחת התפילין על היד

המנהג הנכון שהמעברתא, דהיינו, המקום שבו הרצועה עוברת ומחברת בין התפילין עצמם ליד, תהיה לצד הכתף, והתפילין עצמם למטה יותר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן