על מה אמר המשנה ברורה 'רע עלי המעשה' ?

כ"ב באייר תשפ"ב - סימן כ''ז- סעיף ד'-סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם צריך להקפיד לרחוץ את הזרוע לפני הנחת תפילין? באיזה חלק ברצועות התפילין חציצה פוסלת? וכיצד ינהג אדם שיש לו תחבושת בזרועו או בראשו? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ז סעיפים ד' – ה']  

חציצה בין הגוף לתפילין

כתוב בתורה, 'וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך', מזה לומדים, שהתפילין צריכים להיות מונחים על גוף האדם ממש, על היד ועל הראש, שלא יהיה דבר חוצץ בין התפילין לבין בשר האדם, ומביא המשנה ברורה, כינה חוצצת, וכינה מתה, היא יותר חציצה מכינה חיה, משום שכינה חיה, 'היינו רביתייהו', דהיינו, זה מקום הגדילה שלה, ולכן היא יותר נחשבת מגוף האדם בעצמו ואינה חציצה, ומביא המשנה ברורה, שיש נוהגים לרחוץ את הזרוע לפני הנחת התפילין, שמא יש שם איזה דבר לכלוך, וזה מהווה חציצה, ומסתבר, שהיום לא צריך להקפיד על זה, כי קרוב לוודאי שאין שם לכלוך, אלא אם כן אדם יודע שהמקום מלוכלך.

חציצה ברצועות התפילין

מביא הרמ"א, שדין החציצה הוא בעיקר בתפילין עצמם, אבל ברצועות, גם אם יש חציצה, זה לא פוסל, ומביא המשנה ברורה, שזה הכל ברצועות של הכריכות, אבל אותם הרצועות של הקשר עצמו שבהם מהדקים את התפילין, הם חציצה, אלא אם כן יש לו שם תחבושת ואין לו ברירה אחרת, שאז יכול להניח את התפילין, אף על פי שיש משהו שחוצץ בין הרצועות, אפילו אם אותם רצועות הם הרצועות שמהדקות את התפילין לגוף, ומביא המשנה ברורה, רע עלי המעשה, באותם שמגדלים שערות ארוכות, משני טעמים, חוץ ממה שזה דרך שחץ וגאווה, אבל גם לגבי הלכות תפילין יש שני טעמים שיש בזה בעיה: א. כיוון שהשערות ארוכות מאוד, אי אפשר לומר 'היינו רביתייהו', שהרי זה עומד להינטל, ואין הדרך ללכת כך. ב. כיוון שהשערות ארוכות, קשה לכוון את המיקום המדויק של הנחת התפילין, שהרי צריך להניחם במקום שמתחיל השער לגדול בו.

הנחת תפילין על גבי תחבושת או כובע

לעניין אדם שיש לו תחבושת בזרוע או בראש, מבואר, שאדם שחייב ללבוש כובע ואם אינו לובשו, הוא עלול להתקרר, אפשר לסמוך על הרשב"א שסובר, שמה שכתוב בתורה, 'וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך', אין כוונת התורה לומר שאסור שיהיה דבר שחוצץ בין התפילין לבין בשר האדם, אלא הכוונה רק ללמד אותנו איפה צריך להניח תפילין, וזה 'בין עיניך', וגם אם חוצץ משהו, בכל זאת הוא מקיים בזה מצות תפילין, אז לכתחילה לא לסמוך על הרשב"א, כיוון שהרבה פוסקים עליו, אבל בדיעבד, אדם שאין לו ברירה אחרת, יסמוך על הרשב"א, וילבש את התפילין של ראש על הכובע הדק סמוך לראשו, ויכסה אותם מפני מראית עין, שמא אנשים יחשבו שככה מותר,  והרי זה לא נכון, משום שכיוון שאין לו אפשרות אחרת, הוא סומך על הרשב"א שאומר, שאין חציצה בתפילין, אבל אדם שיש לו אפשרות להניח על ראשו, חייב להניח על ראשו, ועל כל פנים, לא יברך על של ראש באופן שמניח על הכובע, כיוון שרק הרשב"א אומר שיוצאים בזה ידי חובה, אלא יברך על של יד 'להניח'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן