מה יעשה אדם שבאפשרותו להניח תפילין אחד בלבד ?

י"ח באייר תשפ"ב - סימן כ''ו - סימן כ''ז אמצע סעיף א' ''גדם''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מהיכן לומדים שמקום הנחת תפילין של יד הוא על יד שמאל? היכן מקום הנחתם על היד? ומדוע אין לעשות תפילין גדולות? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ו סעיף א' – סימן כ"ז סעיף א']  

הנחת תפילין אחד בלבד

שני התפילין שאנו מניחים, הם שני מצוות נפרדות, ולכן, אדם שאין לו אפשרות אלא להניח תפילין אחד בלבד, של יד או של ראש, יניח את אותו תפילין שיכול, לדוגמא, אדם שיש לו איזה פצע או מחלה בראש או בזרוע, באופן שהוא יכול להניח תפילין אחד בלבד, או אדם שאין לו ברשותו אלא תפילין אחד, וכן אדם היוצא לדרך בשיירה, והשיירה מזדרזת לצאת והוא עדיין לא מוכן, ויש לו אפשרות להניח תפילין במהירות, או של יד או של ראש, יניח אחד מהם, ודן המשנה ברורה באופן הנ"ל של היוצא לדרך, איזה תפילין יבחר להניח, ומביא בזה שתי דעות, יש שיטה הסוברת, שיבחר את התפילין של יד, משום שזה סדר הדברים הנאמר בתורה, 'וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך', ויש שיטה הסוברת, שיניח תפילין של ראש, משום שקדושתם חמורה יותר משל יד, והביאור הלכה מוסיף, שכל זה לאו דווקא באונס, אלא גם אדם שפשע והניח במזיד רק תפילין אחד, יצא ידי חובה.

הברכה שמברך על הנחת תפילין של ראש בלבד

אדם המניח תפילין של ראש בלבד, נחלקו השולחן ערוך והרמ"א, איזו ברכה מברך עליהם, השולחן ערוך אומר שיברך 'על מצות תפילין', וזה לשיטתו שהברכה שמברכים 'להניח' על תפילין של יד, היא פוטרת גם את התפילין של ראש, וכאשר אדם מפסיק בדיבור בין תפילין של ראש לתפילין של יד, או לחילופין, אם מניח רק של ראש, יברך 'על מצות', אבל הרמ"א סובר, שברכת 'להניח' הולכת על של יד ועל של ראש, אבל בכל מקרה צריך לברך 'על מצות' על  תפילין של ראש, וכאשר לא מניח תפילין של יד, מברך שתי ברכות על תפילין של ראש, 'להניח', וכן 'על מצות'.

היד שעליה מניחים תפילין

תפילין של יד מניחם על יד שמאל, שנאמר, 'וקשרתם לאות על ידכה', יד כהה, דהיינו יד חלשה, והיא היד השמאלית, וכן לומדים זאת ממה שנאמר, 'וקשרתם לאות על ידכה והיו לטוטפות בין עיניך וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך', כשם שדרכו של אדם לכתוב ביד ימין, כך הקשירה תהיה ביד הימנית, כלומר, יניח את התפילין על יד שמאל, ויקשור אותם ביד הימנית.

מקום הנחתם על היד

מקום הנחתם ביד שמאל, הוא על הבשר התפוח שבזרוע, ונחלקו בזה הרמ"א והגר"א, לשיטת הרמ"א, צריך להניח בגובה של הבשר התפוח, ולשיטת הגר"א, אפשר בכל המקום התפוח, ואומר המשנה ברורה, שלא לעשות תפילין של יד גדולים, משום שאם יעשה אותם גדולים, הם לא מונחים כולם על הבשר התפוח, ואדם שיש לו רק תפילין גדולים, יקרב אותם כלפי מעלה, שאז לפי הגר"א יוצא בזה ידי חובה כי זה מונח על כל הבשר התפוח, מאשר שהם יהיו כלפי מטה, שאז לא יוצא ידי חובה, משום שזה לא מונח על הבשר התפוח.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן