האם מותר לענות לקדיש וקדושה בשעת הנחת תפילין ?

י"ד באייר תשפ"ב - סימן כ''ה סעיף י' - אמצע סעיף י''א ''יש מי שכתב''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לדבר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש? ומדוע אין להוציא תפילין של ראש מהתיק לפני סיום הנחת תפילין של יד?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ה סעיפים י' – י"א]  

הפסק בשיחה של חול בין תפילין של יד לשל ראש

בסעיף ט' מבואר, שאסור להפסיק בשיחה בין תפילין של יד לתפילין של ראש, משתי סיבות, סיבה ראשונה, משום הברכה שהוא מברך על תפילין של יד, שהיא עולה לו גם לתפילין של ראש, שהרי לפי השולחן ערוך, מברך ברכה אחת להניח על תפילין של יד, ולא מברך ברכה נוספת על תפילין של ראש, וגם לפי הרמ"א שסובר שמברכים שתי ברכות, דהיינו, ברכת 'להניח' על תפילין של יד וברכת 'על מצות' על תפילין של ראש, גם הוא מסכים, שברכת 'להניח' שמברכים על תפילין של יד, עולה גם לתפילין של ראש, ואם דיבר באמצע, צריך לחזור ולברך גם 'להניח' על תפילין של ראש, סיבה שניה שאסור להפסיק בשיחה ביניהם, משום שנאמר, 'והיו לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך', ולומדים מזה, שצריך שתהיה הויה אחת לשתים, כלומר, שיניח תפילין של יד ושל ראש ברציפות.

הפסק בשיחה לצורך התפילין

מותר להפסיק בשיחה לצורך התפילין, ולכן, אם הפסיק בשיחה ביניהם לצורך התפילין, אינו חוזר ומברך 'להניח' על תפילין של ראש, ויתירה מזאת, אפילו אם דיבר בין ברכת 'להניח' לבין הנחת תפילין של יד, אינו חוזר ומברך על התפילין של יד, משום שהשיחה הייתה לצורך, וכל זה בדיעבד, אבל לכתחילה, צריך להניחם ברציפות, ולא להפסיק בשיחה בשעת הנחתם, אפילו מענייני התפילין עצמם.

ענייה לקדיש וקדושה בשעת הנחת תפילין

אדם שמניח תפילין של יד, ולפני שהוא מניח תפילין של ראש, הוא שומע קדיש או קדושה, לא יענה, משום שזה נחשב להפסק, אלא ישתוק ויכוון למה שהם אומרים, ואם ענה, חוזר ומברך על תפילין של ראש, ונשאלת השאלה, אם הכוונה שהוא מכוון נחשב שהוא ענה, אם כך שזה יחשב גם להפסק ויצטרך לחזור ולברך? ומבאר המשנה ברורה, שכאשר אדם שומע ומכוון לקדיש וקדושה, הוא יוצא ידי חובת קדיש וקדושה, אל זה לא נחשב להפסק, כיוון שסוף סוף לא היה כאן דיבור.

כריכת רצועות של יד קודם הנחת של ראש

יש מי שסובר, שמכיוון שצריך להסמיך את הנחת תפילין של ראש להנחת תפילין של יד, לכן, לפני שהוא כורך את הרצועות של היד, יניח את התפילין של ראש, משום ששיטה זו סוברת, שכריכת הרצועות של היד, אינה מעיקר מצות תפילין, אבל המשנה ברורה מביא, שכריכת הרצועות היא חלק ממצות תפילין של יד, ולכן יכרוך את הרצועות מלבד על האצבע, ואז יניח תפילין של ראש, ואם בשעה שמניח תפילין של יד, שמע קדיש או קדושה לפני שהספיק לכרוך את הרצועות, ואם יגמור לכרוך את הרצועות, הוא לא יספיק ללבוש את התפילין של ראש, ויפסיד את עניית הקדיש או הקדושה, באופן כזה, עדיף שלא יכרוך את הרצועות של התפילין של יד, אלא ימהר להניח תפילין של ראש, ויענה קדיש או קדושה.

הוצאת תפילין של ראש מהתיק קודם סיום הנחת של יד

יש מי שאומר, שלא להוציא את התפילין של ראש מהתיק עד לאחר שגמר להניח תפילין של יד, ואפילו אם שניהם מונחים לפניו מחוץ לתיק, לא יפתח את התפילין של ראש, עד שיסיים להניח תפילין של יד, וזה על פי הקבלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן