מדוע אין להפסיק בדיבור בין תפילין של יד לתפילין של ראש ?

י"א באייר תשפ"ב - סימן כ"ה- סעיף ו'- סעיף ט'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם שהניח תפילין של ראש לפני שהניח תפילין של יד? כיצד נוסח הברכה על התפילין? ומדוע מברך לפני הקשירה וההידוק?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ה סעיפים ו' – ט']  

לבש תפילין של ראש לפני תפילין של יד

הדין הוא, שקודם כל מניחים תפילין של יד, ורק אחר כך מניחים תפילין של ראש, וכמו שכתוב בתורה, 'וקשרתם לאות על ידך', ואחר כך, 'והיו לטוטפות בין עיניך, וצריך מאוד להקפיד, שלא יהיה מצב, שאדם פוגע בתפילין של ראש בהתחלה, ובאופן שאדם נפגש בתפילין של ראש לפני התפילין של יד, מבואר בשולחן ערוך, שיעזוב את התפילין של ראש, ויניח קודם את התפילין של יד, ואחר כך את התפילין של ראש וכפי שכתוב בתורה, והמשנה ברורה מתקשה בזה, מה זה שונה ממה שמבואר בתחילת הסימן לגבי טלית ותפילין, שהדין הוא, שקודם מתעטפים בטלית, ולאחר מכן מניחים תפילין, והסיבה היא, משום 'מעלין בקודש', שהרי בטלית אדם מכסה את גופו בטלית, ובתפילין אדם מקשר את כל כולו בייחוד השם, ולכן מתחילים מהטלית, ועוברים אל החמור שזה התפילין, ואם נטל את התפילין בידו לפני הטלית, מבואר, שיניח את התפילין ולא יעביר על המצוה ויתעסק עם הטלית, ומדוע כאשר פגע בתפילין של ראש, הדין הוא, שקודם יניח תפילין של יד ויעזוב את התפילין של ראש? ומבאר המשנה ברורה, שיש הבדל, כאן מכיוון שכתוב מפורש בתורה 'וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך', לכן יניח של יד לפני של ראש, אבל מדגיש המשנה ברורה, כל זה אמור, כאשר נפגש בתפילין של ראש בהתחלה, אבל אם כבר לבש תפילין של ראש לפני שלבש את התפילין של יד, ישאיר אותם מונחים על ראשו, ויניח של יד, וכן באופן שהניח תפילין של יד ואחר כך של ראש כדין, ונשמטו התפילין של יד ממקומם, ואם כן, נוצר מצב שהוא יניח של יד אחרי של ראש, שהרי התפילין של יד אינם מונחים במקומם, והתפילין של ראש מונחים במקומם, אומר המשנה ברורה, שבאופן הזה, כך יעשה, ואז יסיר מעליו את השל ראש, ובביאור הלכה יש סברא, שלא יסיר מעליו את השל ראש, משום שהוא מבטל בזה את המצוה.

נוסח הברכה על התפילין

צריך לדייק בנוסח הברכה ולומר, 'להניח', בקמ"ץ, דהיינו להניח על גופו, ולא 'להניח' בפת"ח, כיוון שהמשמעות בזה היא, להניח מידו.

זמן אמירת הברכה

כל המצוות מברך עליהם לפני המצוה, ולכן, יניח את התפילין על הזרוע, ולפני שהוא קושר את התפילין, יברך, וכן תפילין של ראש, יניח אותם על ראשו, ולפני שמהדק, יברך, ומקשה המשנה ברורה, לכאורה, אם יש עניין של 'עובר לעשייתן', שיברך לפני שהוא בכלל מניח על הזרוע? ומבאר המשנה ברורה, שמצד אחד, יש עניין להסמיך את הברכה למצוה, ומצד שני, יש עניין שהמצוה תהיה אחרי הברכה ולא לפני, ולכן, יניח אותם על הזרוע, ולא יברך עד הקשירה, וכן בשל ראש לא יברך עד ההידוק.

הפסק בדיבור בין של יד לשל ראש

אסור להפסיק בדיבור בין תפילין של יד לתפילין של ראש, ושני טעמים בדבר:

א. לא להפסיק בברכה, שהרי הברכה שמברכים על התפילין של יד, עולה גם לתפילין של ראש, ולכן, אם ידבר באמצע אפילו לצורך מצוה, הוא קוטע בין הברכה על התפילין של יד לבין הנחת תפילין של ראש.

ב. יש עניין שתהיה הויה אחת לשתיהם, שיניח אותם ברציפות, ואם מפסיק בשיחה בינתיים, זה לא נחשב שהניח אותם ברציפות, ולכן, גם בחול המועד שלא מברכים על תפילין, או גם אדם שמניח תפילין של רבינו תם שבלאו הכי הוא לא מברך עליהם, בכל זאת שלא יפסיק בשיחה בין הנחת תפילין של יד לשל ראש, כיוון שיש בעיה שצריך הויה אחת לשתיהם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן