ראש חודש אדר – חשיבות היום וסגולתו
עומדים אנו בשערי שמחה – שערי חודש אדר – "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כט.)
בספרים מובא בשם רבי חיים וויטאל זי״ע, סגולה גדולה לקרוא ספר תהלים בראש חודש אדר.
בספר 'דבר נחמד' (להגה״צ רבי שריה דבלצקי זצ״ל, ער״ח אדר) הביא וז״ל: "הרה״ג כמוהר״ר אליהו כהן ז״ל והרב המופלא כמוהו״ר חיים אבולעפיה ז״ל קבלו מתלמידי מורנו במוהר״ר חיים וויטאל ז״ל, שצריך אדם… ביום משמרת ר״ח אדר ולקרוא את התהילים כולו וזה סגולה לתיקון הנשמה ויש בו עוד כמה סודות טמירים, ורצוי שביום זה יתאספו יראי ה׳ ויעשו תיקון זה".
וכבר הגיד ה׳חוזה׳ מלובלין זי״ע (דברי אמת פר' תרומה) את גדולת יום ראש חודש אדר, במאמרם (ביצה טו:): "הרוצה שיתקיימו נכסיו, יטע בהן אדר", כי ׳נכסיו׳ – הנשארים כקנין בידי האדם לנצח, הם מעשיו הטובים, (דאילו ׳כסף וזהב׳ אינם נכסים נצחיים שהרי ׳לא במותו יקח הכל, לא ירד אחריו כבודו׳ – תהלים מט יח),
ובפרט ה׳תפילות׳ שהן מדברים העומדים ברומו של עולם (ברכות ו' וברש״י ד״ה דברים), ולא עוד אלא שעיקר התפילה בלחש היא, לכן נקראת ׳נכסים׳ מלשון כיסוי והצנע, וזהו אמרם ׳הרוצה שיתקיימו׳ ויתקבלו לרצון ׳נכסיו׳ – אלו תפילותיו, 'יטע בהן אדר', פירוש יתפלל על זה בראש חודש אדר, אז יפלה ה׳ את תפילתו, שנאמר 'אדיר במרום' – זה התפילה העומדת ברומו של עולם, ה' – נעשה כולו ׳רחמים׳, יתקבלו בקשותיו ויתמלאו משאלותיו.
ובפרט שהאי יומא – הוא ׳ראש׳ לכל חודש אדר, שכולו זמן ׳עת רצון׳, כמו שהובא ב׳צמח צדיק׳ (חודש אדר ד״ה משנכנס אדר) בשם זקנו הרה״ק ה׳אהבת שלום׳ זי״ע, ד׳אדר׳ ר״ת ר׳עוא ד׳רעון א׳שתכח, היינו שכל החודש כולו הינו עת רצון, לפעול בו דבר ישועה ורחמים.
('באר הפרשה' – פר' משפטים תשע"ט)
***
יהודי נכנס אל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, ואמר לו כי יש לו משפט בעוד כמה ימים והוא חושש מאוד.
ענה לו מרן שר התורה – "אדרבה, אין זמן מתאים מזה, כמו שמובא בגמרא כי מי שיש לו דין עם גוי מוטב שידון עמו בחודש אדר שאז מזלו של היהודי יגבר, ואם כבר יש דין עם אדם שאינו הגון עדיף שיהיה בחודש אדר מאשר בחודש אחר".
ידוע מה שהיה רגיל מרן שר התורה זצ"ל לומר בכל שנה, כי מה שאמרו חז"ל "משנכנס אדר מרבים בשמחה", אין הכוונה כפשוטו – להיות שמח סתם, כי אי אפשר להיות שמח בלחיצת כפתור… אלא יש לשתות מעט יין בראש חודש, ואולי גם יש עניין לשתות בכל יום מחודש אדר כדי להרגיש מעט שמחה, וכן מבחינה הלכתית יש לזה משמעות שמי שיש לו דין עם גוי יעשה בימים אלו וכנ"ל…
יצויין כי היו שנים שנהג מרן הגר"ח לשתות בכל יום בחודש אדר והיו שנים שנהג לשתות רק בראש חודש. ואמר עוד, שנשים שאין היין משמח אותם ואינן רגילות בזה, תשמח עצמה באיזה בגד יפה בראש חודש אדר או דבר אחר שיודעת שישמח אותה.
ולפני שנים רבות שאלה את מרן הגר"ח בתו שהיתה ילדה, שראתה שכתוב 'כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא', ורוצה שיתן לה שתי הלכות קצרות מאוד שתוכל לומר אותם בכל יום ויהיה לה חלק לעולם הבא, ענה לה הרב כלאחר יד: "משנכנס אב ממעטים בשמחה", "משנכנס אדר מרבים בשמחה"…
בתוך כך סיפרו למרן שיש נוהגים להתחיל מסכת מגילה חודש לפני פורים בט"ו בשבט כדי לסיים עד פורים, שלומדים דף ליום ויוצא שלקראת פורים משלימים, נענה מרן ואמר: "הרי מסכת מגילה ניתן גם להתחיל בפורים בלילה ולגמור בפורים ביום, ואת זה לא צריך להתחיל חודש קודם…".
בענין שתי ההלכות שאמר רב חיים זצ"ל לאותה ילדה
אפשר לומר שבדקדוק אמר מרן שר התורה זצ"ל שתחזור על "משנכס אב ממעטין בשמחה" ו"משנכנס אדר מרבין בשמחה" – כי כל יהודי (ויהודיה) צריך לזכור את החורבן, אך מאידך לזכור שהשי"ת נמצא איתנו גם בזמן הגלות (כמו שראו בימי מרדכי ואסתר) ולעתיד לבא יתברר לנו שתכלית כל פעולה וכל מעשה היו לטובתנו ולהביא את גאולתנו (כמו שרואים מתוך המגילה).