הרב אהרן כהן
כל שיחה וראיון עם חבר הלומדים והנבחנים החשובים מעורר חשק ורצון לזכות גם להיות מהמאושרים בעם הזוכים ומתקדמים כל אחד בלימודו לדעת את לימודיו ברוב הצלחה. כפול הדבר כעת לטובה כשמדובר בלומדי ויודעי ה'דף היומי בהלכה' הרוכשים בכל יום ועמוד ידיעות נחוצות לדעת לחיות כיהודי, וכעת הם הולכים מתקרבים לחודש אדר הבעל"ט ליום חגם הגדול בו יזכו לסיים את לימוד וידיעת כל המשנה ברורה.
השבוע פנינו לשיחה עם הרה"ג נתנאל אברז'ל מחשובי האברכים בכולל 'אהבת שלום'-רמות ירושלים הזוכה להשתתף בקביעות ובעקביות מהמבחן הראשון במחזור הנוכחי כולל המבחנים המסכמים. במהלך השיחה הנעימה נהנינו לשמוע את ה'משנה סדורה' על חשיבות ונחיצות לימוד ההלכה ועל התועלת הרב בסדר הלימוד לצד המבחנים החודשיים והמסכמים. לא נשאר לנו אלא להשימם לפניכם, בתקווה ותפילה שהדברים יביאו תועלת למצטרפים החדשים וגם וותיקי הנבחנים.
- מתי הצטרפת ללימוד הדף היומי בהלכה?
האמת, מציין הרב אברז'ל בחן, פעמים רבות למדתי נושאים שונים באו"ח בלימוד מקיף עד לידיעת ההלכה כנפסק במשנ"ב, אך אכן לימוד מתחילת 'אורח חיים' כסדר דף אחר דף התחלתי במחזור הנוכחי לצד הצטרפות למבחנים החודשים בכל חודש, כשברוך השם, נשמע הוא מרוגש, ביום שישי האחרון (כ"ב כסלו-פרשת וישב) נבחנתי בס"ד במבחן ה-81 מתוך 81.
- מה גרם לך להצטרף ולהבחן על ה'דף היומי בהלכה'?
ראשית כל, מבקש הוא להקדים. זכיתי לגדול בבית בו ידיעת ההלכה היא מושכל ראשון, לאמו"ר הגאון רבי נפתלי אברז'ל שליט"א פונים ומתקשרים אנשים בשאלות הלכתיות שהתשובה הנדרשת היא כאן ועכשיו, זאת ועוד אאמו"ר שליט"א לצד תפקידו בקודש בישיבת הר"ן-רמות, מוסר כבר עשרות שנים שיעור קבוע "חוק ולא יעבור" במשנ"ב בכל יום בצהרים כך שכילד נשמתי את הדברים וכשגדלתי בסך הכל השתדלתי ליישם את שראיתי. נשמע הוא מחויך.
אלא מה, ממשיך וחותם הוא תשובתו. אמנם, אף שאכן תמיד השתוקקתי לדעת הלכה ברמה ולכה"פ לא להיות עם הארץ, מכל מקום כפי שידוע לכולנו, באם אין מסגרת שמחייבת ומדרבנת, מכל הרצונות והשאיפות לא יוצא כלום… כך כשזכיתי לפני כשבע שנים ובמסגרת ה'דף היומי בהלכה' התחיל מחזור חדש מתחילת ה'משנה ברורה' תיכף ומיד קפצתי על ההזדמנות הנפלאה והצטרפתי למסגרת שיש בה מכלול של סדר לימוד עקבי ומקיף, עם דגש על ידיעה וחזרות, וב"ה כעת אני כבר מתכונן ברגש לסיום הגדול.
- מהו סדר לימודיך במשך החודש, לפני המבחן החודשי?
אין לי זמן קבוע ומוגדר ללימוד, אך כל זמן פנוי במשך החודש שמתאפשר לי מחוץ למסגרת הלימודים הקבועים שלי, מוקדש להתקדמות בלימוד וידיעת ההלכה. בזכות זה, מציין הוא בשמחה, גיליתי ברוך השם שכמה שהיה נראה לי שאני מנצל את הזמן הרי במציאות יש עוד הרבה זמן פנוי כך שאני עובר על כל הלימוד החודשי במשך ימי החודש. בהמשך, ביום יומיים שלפני המבחן אני חוזר בזריזות על כל ההספק ומשתדל לסכם לעצמי את הדברים, כשפעמים רבות מאד אני עובר גם על העלון הנפלא "תמצית המשנה ברורה" שעשה וממשיך לעשות עבודה נפלאה – מלאכת מחשבת ממש, זו גם ההזדמנות לנצל את הבמה המכובדת הזאת ולהודות לרב בעל "תמצית המשנה ברורה" שליט"א, שאמנם איני מכירו בשמו אך "תמציותיו" מעידים עליו כמאה עדים, יה"ר שיזכה הלאה להגדיל תורה ולהאדירה.
- האם וכיצד אתה מתכונן למבחנים המסכמים?
אני עובר ומעיין ברפרוף על כל חומר הלימוד מהחצי השנה האחרונה הנכלל במבחן המסכם מתוך המשנ"ב, וכשאני רואה איזה קטע שהוא מעומעם אצלי מעט אני לומד אותו שוב.
- מה לדעתך התועלת המיוחדת במבחן המסכם?
עצם שיחזור והעמדת מראה מול העיניים מהי רמת הידיעות אחרי תקופה מהלימוד, זהו דבר בריא וטוב. כשכמובן שהדבר מסייע במאוד לכל רמת הלימוד והזיכרון בכמות ואיכות. מעלה מיוחדת היא, מבקש הוא לציין, שהדבר נעשה בטווח של חצי-שנה כך שאם רואים שלא שולטים היטב בחומר יכולים די בקלות לתקן כי לא מדובר בלימוד עתיק יומין.
- מה הרגשה להתיישב מול המבחן הכולל לימוד הלכה של החצי שנה האחרונה?
סיפוק גדול. נשמע הוא מתלהב ברגש. כשכמובן זה מלווה בתפילה שכשם שזכיתי לדעת כעת, כך אזכה שתשמר הידיעה הלאה והלאה.
- זכור לך איזה סיפור מיוחד של השקעה בלימוד/השתתפות במבחן וכדומה?
היה זה בתחילת המחזור, משחזר הרב אברז'ל בקול, לאחר חג הסוכות שבוע לפני המבחן החודשי לצד המבחן המסכם הראשון על הלימוד החצי-שנתי, כשאנו בני המשפחה היינו עסוקים בהכנות לקראת חתונת אחי. ואז, זה קרה. סבי ע"ה נפטר כשאמי שתחי' התיישבה ל'שבעה' על מות אביה ואז בתוך ימי השבעה נפטר דודי הגה"צ רבי יורם אברג'ל זצ"ל, כשאבי שליט"א התיישב ל'שבעה' על אחיו הגדול.
מטבע הדברים, בתור האח הגדול במשפחה נאלצתי להקדיש זמן רב יותר לשמחתו של אחי, אם זה בהכנות ותיאומים טכניים מול המחותנים, אם זה בארגון שבת חתן וכו', וכמובן בהשתתפות תכופה יותר בסעודות השבע ברכות. דא עקא שכאמור באותו יום שישי התקיים המבחן החודשי והמבחן המסכם הראשון – אך הודו להשם חסדו גבר עלי וגם בימים טרופים שכאלו זכיתי למצוא דקות ספורות להתיישב ולהשתתף המבחן ובכך להתגבר על הייצר הרע הממציא לנו תירוצים וקשיים…
עד היום, מפטיר הוא בסיפוק, כשאני נתקע כמו כל יהודי בזמנים לא שגרתיים כמו ימי שמחה, העברת דירה וכו', אני מזכיר לעצמי את הסיפור האישי ושואב ממנו כח ומוח להמשיך בעקביות.
- מה תוכל לציין כטיפ כנבחן וותיק?
לימוד הלכה בכלל, ובמשנה ברורה בפרט – שכל עמוד מלא וגדוש בפרטים, הוא דבר מועיל רק כשהוא נעשה באופן חוויתי – היינו להעביר את הנלמד לחיי המעשה, וכך המוח קולט את הדבר הנלמד והשכחה שולטת פחות.
לבקשתנו הוא מציין דוגמא ממעשה בו היה נוכח. היה זה בתפילת מנחה בחול המועד סוכות כשבחזרת הש"ץ טעה החזן ואמר ביעלה ויבוא "את יום ר"ח הזה", מיד נשמעו קריאות מכל כיוון "את יום חג הסוכות הזה" וכו', ורק מפינה צדדית נשמע קולו של האומר "רצה" "רצה", המעשה אירע בבית מדרש מכובד (הנוהגים כמנהג בני אשכנז דלבני ספרד הדין שונה ואכמ"ל), המלא מפה אל פה בציבור איכותי, ובכ"ז רק אדם אחד ידע את הדין המובא במשנ"ב בסו"ס ק"ח, מן הראוי לציין גם את תמיהת האנשים על הפסק המוזר… אך כשם שאדם שמתוודע לסיפור הזה ומי מדבר במי שהיה עד למעשה שם, לעולם לא ישכח שוב את הדין, כך יהיה גם לנו באם בשעת הלימוד נתרגם את הדברים למעשים ודוגמאות שכאלו.
- מה תרצה להעביר לחברים או למכרים שלך?
הדבר הראשון הוא שלימוד ההלכה הוא החשוב ביותר מכל הלימודים כמו שמביא ה'משנה ברורה' בהקדמתו. אלא שלצערנו אין אנו משקיעים בזה כל הצורך, ולכן כשהארגון החשוב ביותר בתבל בהפצת תורה – "דרשו" חרט על דגלו את הרצון להטמיע בקרב בני התורה את הידיעה הידועה והמפורסמת שלא די שאדם לומד ומשנן, אלא הוא צריך בסופו של דבר גם לדעת, (וכ"ז בלא להמעיט משאר הפעילויות הנשגבות של הארגון הקדוש – ושל נשיא הארגון שליט"א המקדש שם שמים יום יום שעה שעה) יש לכל אחד ואחד חוב קדוש, ומחייב גדול יותר, להצטרף ללימוד הדף היומי בהלכה.
נקודה נוספת שהייתי רוצה להדגיש היא שכמו בכל דבר בחיים ובמיוחד בפרויקט גדול של לימוד המשנ"ב שלוקח שנים לא מעטות, אם רוצים להצליח, צריך להשקיע במחשבה תחילה. דהיינו לגשת לפרויקט בשימת לב והחלטה מושכלת. כשהוא מפרט, כלפי מה הדברים אמורים;
א. באם מישהו מרגיש שאין לו משיכה או תשומת לב בנושאים שפחות נוגעים לחיי האדם הרגיל, כגון לימוד צורת האותיות וכו', שיחליט מראש לעצמו או ביחד עם החברותא שבשלב ראשון סימנים אלה הוא לא לומד על מנת להצליח כראוי במבחן, וכך בשעת מעשה לא תהיה לו ההרגשה שהוא נכשל. מי שנוהג כך, מבהיר הוא את הרעיון. ראשית כל, הוא זוכה שהחלק העיקרי והחשוב בהלכות שנוגעים לו לחיי היום יום בהם הוא משקיע ומצליח בשליטה מלאה. בנוסף, שמן הסתם כמעט בטוח שבהמשך הוא בוודאי יוסיף וישקיע לזכור ולדעת גם סימנים האלו וכך יזכה לסיים ולדעת את כל המשנ"ב.
ב. המציאות כיום הוא, שלצערנו די-מעטים הם האנשים אפילו מאלו הנבחנים בכל חודש ששולטים במשנ"ב ישר והפוך, ומן הסתם רוב הנבחנים. אבל מכל מקום כדאי להזכיר לעצמנו שהתועלת של הלימוד כסדר, היא גדולה עד מאד, אף שלא יודעים את כל המשנה ברורה בעל פה, משתי סיבות פשוטות; 1. הלומד ע"מ לדעת, לפחות מרוויח שיוצא מגדר עם הארץ, כך שלעולם לא תמצא אותו טועה כפי שקורה אצל בעלי ה'אינטואיציה' המתבטאים "לא יכול להיות" על הלכות פסוקות המובאים בפירוש במשנ"ב… 2. למעשה, גם באם לא זוכרים את הדין לפרטיה הרי זוכרים את הנידון והעניין, ואז בקלות ממש כשמגיע שאלה למעשה לפחות יודעים איזה חלק לפתוח ואיפוא לעיין בהלכה במקורה כך שבמספר דקות יודעים מה וכיצד להתנהג כהלכה.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]