הרב אליהו לפין, מרבני ישיבת 'מיר' ירושלים
1
מיליוני אנשים בעולם נושאים בצבע עורם ובנפשם הטבועה בחיי עבדות את חרפת מעשה אביהם – מדוע? אמנם חם וכנען עצמם נענשו מידה כנגד מידה: כשחטא חם בתיבה ועשה באפילה מה שאסור היה לו ומכך נולד כנען נענש שצבע עורו יהיה אפל, וכשחם וכנען לא חסו על כבוד אביהם ואף פגעו בגופו נגזר עליהם להשתעבד כעבדים ולכבד את אדונם (חז"ל וראשונים), אבל במה חטאו צאצאיהם שנגזרו עליהם חיים שפלים שכאלו?
מבין שלשת בני נח הייתה נפשו של חם שפלה ובזויה, ואף כנען רומז באותיות שמו על הכניעה של העבדות, אבל במעשה הנפשע שביצעו בגופו של נוח בשליחות הסיטרא אחרא הפכו חם וכנען להיות עבדים של כוחות הטומאה במאבקם נגד הקדושה שנח מייצג, וכיון שכך נעשתה עצם מציאותם למציאות של עבדים וכל תולדותיהם כמותם. (עפ"י אור עולם, רמד"ו)
וזאת איננה הפעם הראשונה שבחירה התנהגותית פועלת על הגנטיקה האנושית: אדם הראשון נוצר שלם ללא ערלה ולמרות זאת כל תולדותיו אחריו נולדים ערלים, זאת משום שכשהטיל הנחש את זוהמתו בחווה פגעה הטומאה הנוראה הזאת בכל תולדותיה והיא מתגלית בעורלת הגוף ובעורלת הלב. (אור החיים).
זאת הגנטיקה של בני נח – שם הנחיל לזרעו את הנפש הרוחנית, יפת את הנפש האריסטוקרטית, המתגלית ביופייה כשהיא שוכנת באוהלי שם, ואילו חם הנחיל לזרעו את הנפש החומרית המתבוססת במדמנת תאוותיה.
2
ויש גם את השינוי ההפוך: צאצאי עם אחד קטן נושאים בגופם ובנפשם את החירות האלוקית מכוח בחירתו של אביהם אברהם בא-ל אחד. גם אם חלילה יפלו בתהומות החטא, לעד תישאר נפשם בת חורין וברגע אחד של הרהורי תשובה תרום מעפר. כי בבחירתו לקום מהמקום הנמוך איליו הפיל אדם הראשון את האנושות כולה הקים אברהם עמו את כל זרעו עד עולם (רמח"ל).
ולא רק זאת, כל עשרת הניסיונות שעמד בהם אברהם אבינו הפכו להיות אצלינו לטבע. לדוגמא, דורות של יהודים מסרו נפשם למות על קדושת השם למרות שבמילה אחת יכלו להציל את נפשם ונפש משפחתם אבל האופציה הזאת אפילו לא חלפה בראשם, אין זה אלא מכוח מסירות הנפש של אברהם אבינו שנצרבה בנפש זרעו עד עולם (רוח חיים).
3
גם הקואליציה הראשונה בעולם שינתה את צורתו עד היום הזה. אנשי דור הפלגה ניצלו לרעה את היותם דוברי שפה אחת – לשון הקודש – כדי להתאחד ולהשתלט על העולם בכוח הבחירה ברע. בורא עולם ידע כי כוחה של האחדות הטמאה הזאת הוא הרסני מאין כמותו, ולכן ירד בעצמו כדי להפריד אותם לשבעים אומות ושבעים שפות (רמד"ו). מאז לא תתכן מציאות של עולם אחד – לנצח מלחמה, לנצח איבה, לנצח הפרדות לאומים. כל חלום על עולם אחד ומאוחד הוא הזיה.
ואגב, בשינוי העולמי הזה נזרעה הצלתו של אברהם אבינו ושל עם ישראל עד אחרית הימים. אם היו האומות נותרות מאוחדות סביב אמונה אחת לא היה מקום לאברהם העברי לעבור איליו עם האמונה החדשה שגילה לעולם, וכשהיו מגרשים את זרעו ממדינה אחת בגלל אמונתם להיכן היו נמלטים? (דרשות הר"ן).
4
האדם איננו מציאות בפני עצמה, תמיד הוא מושפע מן העבר ובכל עת הוא מעצב את העתיד. התוצאות של כל בחירה שלו נצרבות בקוד הגנטי, לטוב ולמוטב.
לפעמים בקלות ראש אדם מתיר רק לעצמו צורת חיים שאיננה הולמת, הוא גם קוצב אותה לפרק זמן, אבל אין מה לעשות, ההתנהגות שלו עושה רושם בנפשו ובזרעו. יש ויצרו תוקפו ובייאושו הוא נסחף אחרי מעשה שלילי כשנדמה לו שגבולות הקלקול ידועים לו והוא מוכן לשלם עליהם את המחיר, אבל אינו מעלה על דעתו שהבחירה הזאת השפיעה על כל הדורות הבאים אחריו.
ומידה טובה מרובה – עצם התכונות היהודיות שלנו מעניקות לנו קצה של מושג על עוצמתה של בחירה טובה כשהיא הופכת להיות חלק מאישיותו של הבוחר ועל עומק השפעתה על ילדיו ועל זרעו אחריו.