באיזה אופן לולב שנקטמו עליו פסול ?

כ"א תשרי תשפ"ב- סימן תרמ"ה- סעיף ו'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שלולב שנקטמו עליו פסול?ומה הדין בלולב שנסדק?  תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרמ"ה סעיפים ו' – ז']

נקטמו עלי הלולב

אומר השולחן ערוך, אם נקטמו רוב העלים העליונים של הלולב, דהיינו, אותם העלים שגבוהים מן השדרה ולמעלה, הלולב פסול, משום שאין זה הדר, ושיעור קטימתם כדי לפסול את הלולב לא הוזכר בשולחן ערוך, ויש בזה נידון באחרונים, ואם נקטם העלה העליון האמצעי בלבד שעל השדרה, פסול, והרמ"א חולק וסובר, שאפילו נקטם העלה העליון האמצעי בלבד, זה כבר פוסל את הלולב, ומביא המשנה ברורה בשם הגר"א, שמצדד להורות להלכה כהרמ"א, שאפילו שנקטם העלה העליון האמצעי, זה כבר פוסל את הלולב, ואפילו נקטם בכל שהוא, פסול, ודווקא כשיש לו לולב אחר, אבל אם אין לו לולב אחר, מברכים גם על לולב כזה שנקטם בו העלה האמצעי העליון, ואם נקטמו רוב העלים, אין להקל, ואפילו נקטם העלה האמצעי, יש אומרים שאין להקל אלא כשנקטם מקצתו, אבל נקטם רובו, ראוי להחמיר בזה, ולולב שיש לו שני עלים אמצעיים, ונקטם רק אחד מהם, אפשר שיש להקל.

לולב שנסדק

לולב שנסדק, אפילו שלא נסדק מתחילת ברייתו, אלא היה שלם ורק אחר כך קרה שנסדק, הלולב פסול, ואפילו אם אין כאן לפסול מדין נחלק שהפסול בזה הוא רק אם נחלק עד השדרה, בכל זאת, כאן שנסדקו ונתרחקו שני סדקיו זה מזה, אפילו אם זה לא עד השדרה ממש, בכל זאת מכיוון שזה נראה כשניים, פסול.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן