האם יוצאים ידי חובה באכילת כזית בסוכה בבין השמשות של יום טוב ראשון?

כ"ט אלול תשפ"א- סימן תרל"ט- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי חובה לאכול בסוכה?ומה הדין באדם שאכל כזית בסוכה בליל יום טוב ראשון לאחר חצות לילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ט סעיף ג']

חיוב אכילה בסוכה בליל יום טוב ראשון

אף על פי שמבואר סעיף ב', שמותר לאכול ולשתות עראי חוץ לסוכה עד כביצה פת, כל זה אמור בשאר היום טוב, אבל בליל יום טוב ראשון של חג, אפילו אכילת כזית בלבד חייבת להיות בסוכה, משום שאכילת כזית בליל יום טוב ראשון, היא אכילה חשובה, ואסור לאכול אותה מחוץ לסוכה, וגם אם אדם אכל כזית פת בלבד בליל יום טוב ראשון, יצא ידי חובת אכילת סוכה בלילה הראשון, ולומדים זאת ט"ו ט"ו מחג המצות, שכמו שלגבי אכילת מצה בכזית דגן יוצא ידי חובת אכילת מצה, הוא הדין לגבי סוכה, בכזית פת יוצא ידי חובת אכילת סוכה, ובשאר הלילות של חג הסוכות, זה רשות, וכמו שלגבי אכילת מצה בפסח הדין הוא, שבשאר ימות הפסח הוא לא חייב לאכול מצה אלא יכול לאכול שאר פירות וירקות, כך לגבי סוכה החובה לאכול בסוכה היא רק בלילה הראשון.

אכילת כזית בסוכה בבין השמשות של ליל יום טוב ראשון

כשם שלגבי אכילת מצה בפסח כתוב, 'בערב תאכלו מצות', והכוונה משתחשך, ולכן אדם שבירך בבין השמשות ואכל כזית מצה, צריך לחזור ולאכול כזית בלילה, כך לגבי כזית שבחג הסוכות, אם אכל בסוכה בבין השמשות, הוא צריך שוב לחזור ולאכול עד שיהיה ודאי לילה, וכן כשם שלגבי מצה צריך שיאכל אותה לפני חצות, כך אכילת כזית בסוכה צריכה להיות לפני חצות לילה, ולא יאכל ביום מחצות והלאה, כדי שיאכל בסוכה לתאבון וכפי הדין שנאמר לגבי אכילת מצה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן