האם מותר לשתות קפה עם עוגיה בתוכו מחוץ לסוכה ?

כ"ח אלול תשפ"א- סימן תרל"ט- מאמצע סעיף ב' "ומי שיחמיר על עצמו"- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה נאמר על המחמיר על עצמו שלא לשתות אפילו מים מחוץ לסוכה?ובאלו אופנים אדם פטור משינה בסוכה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ט סעיף ב' באמצעו]

אכילת תבשיל העשוי חמשת מיני דגן מחוץ לסוכה

אף על פי שמבואר בתחילת סעיף ב', שמותר לאכול ולשתות עראי חוץ לסוכה, בכל זאת, מי שיחמיר על עצמו ולא ישתה חוץ לסוכה אפילו מים, וכל שכן שלא יאכל פת דרך עראי חוץ לסוכה, הרי זה משובח, ותבשיל העשוי מחמשת מינים, אם קובע עליו סעודה, דהיינו, שאוכל אותו בחבורה, או שאוכל שיעור חשוב שבזה קובע סעודתו, נחשב לקבע וצריך לאוכלו בסוכה, ואף על פי שלגבי פת אם זה מעט יותר מכביצה, זה נחשב לקבע ואסור לאכול את זה מחוץ לסוכה, בכל זאת לעניין תבשיל שעשוי מחמשת מינים, צריך שיעור גדול יותר, ודעת המגן אברהם, שדינו כמו פת, שביותר מכביצה מעט, חייב בסוכה, אבל לעניין ברכת 'לישב בסוכה', זה רק כאשר קובע סעודתו על התבשיל העשוי מחמשת מינים, והסכימו כמה אחרונים, שבשר דגים וגבינה אסור לאכול חוץ לסוכה, ודווקא בקביעות.

שתיית קפה ועוגיה בתוכו מחוץ לסוכה

אדם שאוכל פת הבאה בכיסנין בשחרית בתוך הקפה, ואכל שיעור שאינו מחייב ברכת המוציא, בכל זאת חייב לאכול אותו בסוכה, משום שקובע סעודתו עליו, ואפילו בלי שתיית קפה חייב בזה, רק שנקטו דוגמא המצויה, ואדם האוכל בשבת בבוקר פת הבאה בכיסנין במקום הקידוש, זה נחשב קבע, וצריך לברך 'לישב בסוכה', ויותר טוב שישהה שם אחרי אכילת פת הבאה בכיסנין, וממילא יברך 'לישב בסוכה' גם על השהייה שלאחר אכילתו.

שינה בסוכה איש ואשתו

כתב הרמ"א, יש אומרים, שהטעם שיש מקילים שלא ישנים בסוכה הוא משום צינה, כיוון שיש צער לישון במקומות הקרים, ועוד, משום שמצות סוכה היא איש ואשתו, וכיוון שהוא לא יוכל לישון בסוכה עם אשתו משום שאין לו סוכה מיוחדת פרטית, לכן הוא פטור מלישון בסוכה, וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה, אם אפשר שתהיה לו סוכה מיוחדת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן