באיזה אופן מותר לקנות סכך מגוי ?

י"ח אלול תשפ"א- סימן תרל"ז-מאמצע סעיף ג' בהגה "וכן לא יקצצו"- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אדם הגוזל סוכה שבנויה בראש העגלה לא יצא ידי חובה?באיזה אופן מותר להשתמש בעצים הגדלים ביער? ומדוע שמעון התוקף את ראובן שבנה סוכה בחצרו וגוזל אותה לא יצא ידי חובה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ז סעיף ג' בדברי הרמ"א ]

שימוש בסכך שגדל בקרקע של גוי

אומר הרמ"א, גוי שיש לו שדה שגדל בו סכך שראוי לסכך בו את הסוכה, הדין הוא, שישראל לא יקצצו את הסכך מהקרקע של הגוי, אלא יקנו אותו מהגוי, דהיינו, יתנו לגוי לקצוץ את העצים מהשדה שלו, ואחר כך הישראל יקנה אותם מהגוי, והסיבה לכך מבוארת לקמן בסימן תרמ"ט, כי סתם גויים הם גוזלים קרקעת מהיהודים, ונמצא אם כן, שיש חשש שמא הקרקע הזאת שהישראל יושב עליה שבו הסכך גדל, זה קרקע של ישראל, ואם הישראל הוא זה שיתלוש אותו, יוצא שיש כאן סכך גזול, ולכן צריך שהגוי יתלוש אותו, ואז יש יאוש מהבעלים הראשונים, ואחר כך כשהישראל קונה את זה יש שינוי רשות, וממילא אפשר להשתמש בזה כסכך לסוכה, ואין צורך שדווקא הגוי יקצוץ, אלא גם אם ישראל ראשון קוצץ ונותן את זה לישראל שני, השני יוצא בזה ידי חובה, משום שהישראל הראשון קצץ ואז חל היאוש מהבעלים, וברגע שהוא נותן את זה או מוכר את זה לישראל השני, יש כאן יאוש ושינוי רשות, ויוצאים בזה ידי חובה, ובמקומות שיש רשות לאנשי המקום לקחת עצים מהיער מדינא דמלכותא, אין בזה איסור.

בניית סוכה מעצים גזולים

אומר השולחן ערוך, אדם שגזל עצים ובנה מהם סוכה, יצא ידי חובה, וטעם הדבר הוא, משום תקנת חכמים, שהגזלן צריך לשלם לנגזל רק דמי עצים, אבל לא את העץ עצמו, כך שאת העץ עצמו הוא קנה, וכל זה אמור רק כאשר אדם גזל סוכה שהיא מחוברת לקרקע, שאז הדין הוא, שמכיוון שסוכה אינה נגזלת כיוון שהיא מחוברת לקרקע, לכן יוצאים בה ידי חובה, וזה מה שכותב השולחן ערוך, שסוכה גזולה, כשירה, אבל אדם שגזל סוכה העשויה בראש הספינה או בראש העגלה וישב בה, לא יצא ידי חובה, משום שאותה סוכה אינה מחוברת לקרקע, וממילא היא נגזלת, ולכן לא יוצאים בה ידי חובה.

בעל חצר היושב בסוכה שבנו אחרים בחצרו

אומר הרמ"א, ראובן שבנה סוכה בקרקע של שמעון, ותקף שמעון בעל הקרקע את ראובן בעל הסוכה וגזל את סוכתו הבנויה בקרקע שלו, לא יצא ידי חובה, משום שסוכה כזאת היא נגזלת, מכיוון שהקרקע היא של שמעון ורק הסוכה היא של ראובן, וממילא אין בזה 'תקנת השבים', כיוון ששמעון לא טרח בה ולא הוציא עליה הוצאות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן