על מה צריך להמתין שש שעות
- בהלכות שבועות מובא דאם אוכל גבינה קשה צריך להפסיק בברכת המזון, וימתין שש שעות, עד שיאכל בשר [שעה"צ ס"ק טו]
מהו גדר גבינה קשה
- מהו גדר גבינה קשה שיש להמתין אחריה שש שעות, כתב הש"ך, שמדובר בגבינה שעמדה ששה חודשים, והט"ז כתב שהכוונה לגבינה מתולעת [דהיינו גבינה שנתהוו בה תולעים, וכמו שהביא הרמ"א שם (סי' פד סט"ז)] וכן כתב החכמת אדם.
המקילים בגבינה צהובה שבזמנינו
- וגבינה צהובה שבזמנינו, הורה החזו"א, שאינה דומה לגבינה הקשה המוזכרת בפוסקים, ורק אם עמדה שנה צריך להמתין שש שעות בין אכילתה לבין אכילת בשר, וכן דעת הגר"מ פיינשטיין, שהגבינה הצהובה שבזמנינו אינה הגבינה הקשה שאחרי אכילתה צריך להמתין שש שעות. וכן כתב הגר"ח קנייבסקי, להתיר, שאין גבינה כזו מצויה בזמנינו. וכן היתה דעת הגר"א קוטלר להקל שגבינה צהובה אינה נחשבת כגבינה קשה, אלא אם כן אי אפשר לחותכה אלא ע"י מגרדת, וכן היקל בעל שו"ת באר משה, אלא אם כן ישנם נקבים בגבינה שנעשין מחמת יושנן ובזה צריך להחמיר [הדבר מצוי בגבינה שויצרית].
המחמירים בגבינה צהובה
- מאידך, דעת הגרש"ז אויערבך, שאחרי גבינה צהובה או גבינה מלוחה צריך להמתין שש שעות אפילו לצורך אכילת בשר עוף, כיון שיש אומרים שבאופן עשיית הגבינה בזמנינו היא מתקשה בזמן מועט ואין צריך לכך ששה חודשים כמו בזמן השו"ע, וכן אחוזי השומן הגבוהים גורמים שהשפעתה נשארת בחלל הפה שעות הרבה, וכן הורה הגר"ש וואזנר, שכיום שמעמידים אותה על ידי חומרים מתקשה הגבינה כאילו עמדה ששה חודשים, והיא כמו שהועמדה בקיבה שהיא חריפה וחזקה שראוי להמתין על זה, וגם שלא ידוע אם עברו עליה ששה חודשים, וכמו כן יש לצרף את דעת הפוסקים שהחמירו בגבינה קשה אפילו אם עמדה פחות מששה חודשים. וכן הורה הגרי"ש אלישיב.
שינה אחרי אכילת חלב
- ואם ישן אחרי אכילת גבינה צהובה או גבינה קשה שלנו, הורה הגרי"ש אלישיב, שאם ישן לפחות ג' שעות נחשב להפסק ואפשר להקל בזה ואף לאחר שינת יום, והוא על פי המבואר בדעת קדושים, שאפשר לצרף את שינת הלילה כסניף להקל שיחשב כהפסק והוסיף הגרי"ש אלישיב, שדוקא לענין גבינות אלו אפשר להקל בזה, אבל דבר שמחמתו צריך להמתין מעיקר הדין שש שעות, כגון אחרי בשר [ואפילו בשר עוף], אין השינה נחשבת להפסק.
דינה של פיצה
- ואף לאחר אכילת פיצה, שהגבינה הצהובה כבר נמסה ואין בה חשש שתשאר בין השיניים, הורה הגרי"ש אלישיב, שצריך להחמיר ולהמתין שש שעות, מפני שנמשך טעמה בפה זמן רב.
(וביתר פירוט עיין בביאורים ומוספים -משנה ברורה מהדורת דרשו)